| کد خبر: 211248 |

◄ شمارش معکوس برای برچیده شدن پل حافظ

به تازگی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از تصویب طرح شورای ترافیک شهر تهران برای برچیدن پل حافظ از محدوده خیابان کریم خان تا انقلاب خبر داده است. این پل در محدوده خیابان طالقانی تهران پس از عبور از چهارراه کالج به سمت جنوب شهر می رود و مسئولان شهری می گویند بار بزرگی از ترافیک منطقه نمی کاهد و حتی تعمیر و نگه داری آن نیز هزینه بالایی روی دست شهرداری می گذارد.

تین نیوز

به تازگی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از تصویب طرح شورای ترافیک شهر تهران برای برچیدن پل حافظ از محدوده خیابان کریم خان تا انقلاب خبر داده است. این پل در محدوده خیابان طالقانی تهران پس از عبور از چهارراه کالج به سمت جنوب شهر می رود و مسئولان شهری می گویند بار بزرگی از ترافیک منطقه نمی کاهد و حتی تعمیر و نگه داری آن نیز هزینه بالایی روی دست شهرداری می گذارد. 

به گزارش تین نیوز، بدین ترتیب به نظر می رسد که پس از پل گیشا، این دومین پل با عرش فلزی در تهران باشد که توسط شهرداری برچیده می‌شود. 

 هفت پل معروف تهران

هفت پل معروف تهران را در سال های ابتدایی دهه 50 خورشیدی، نه برای کنترل ترافیک بلکه برای تسهیل تردد کاروان بازی‌هایی آسیایی ١٩٧٤ طول سال‌های 1351-1352 در تهران ساخته شدند: «پل‌های سه‌گانه حافظ، کریم‌خان زند، گیشا، آزمایش و پل چوبی»

هفتمین دوره بازی‌های آسیایی از دهم تا بیست‌وپنجم شهریور ‌سال ١٣٥٣ برای نخستین‌بار در خاورمیانه و تهران برگزار شد. شهرداری تهران که در رأس آن غلامرضا نیک‌پی، شهردار اعدامی سال‌ها بعد بود، برای کنترل ترافیک در مسیر هتل‌های معروف تهران تا ورزشگاه، ساخت پل‌ها را در دستورکار قرار داد و بعد هم یک شرکت بلژیکی مسئولیت ساخت این پل‌ها را به عهده گرفت. این پل‌ها تماما فلزی ساخته شده و تنها بر لایه رویی آن آسفالت ریخته شده است.

این پل‌ها که در آغاز دهه پنجاه  برای ورود کاروان بازی‌های آسیایی ساخته شدند، هیچ کدام از طراحی لرزه‌ای برخوردار نبودند و موقتا ساخته شدند. قرار بود بعدها  بعد از چند سال آن پل‌ها برچیده شوند و سازه‌هایی مقاوم‌‌تر و بزرگ‌‌تر جای آن‌ها را بگیرند. اما حالا چند سالی است که زمزمه‌های برچیدن همیشگی آن‌ها و دفن هزاران خاطره به گوش می‌رسد، همان خوابی که برای پل گیشا تعبیر شد، برای پل حافظ هم دیده‌اند.

Capture

پل‌های سه گانه حافظ

پل‌های حافظ روی خیابان جمهوری و طالقانی (حافظ- طالقانی، حافظ- انقلاب و حافظ- جمهوری) قرار دارد. هنگام ساخت این پل‌ها هیچ گاه توقع نمی‌رفت که وزن زیادی را تحمل کنند، اما حالا محل عبور دائمی خودروها، اتوبوس‌ها و حتی کامیون‌هایی با بار اضافی شده است.

این پل که در قسمت مرکزی تهران است، خاطرات زیادی از مراسم مذهبی، جشن‌های پیروزی یا انتخاباتی، تظاهرات و راهپیمایی‌های مردم تهران را به خود دیده است و بالای آن هم، همیشه مأمن خوبی برای عکاسان خبری بوده تا بهترین عکس‌ها را ثبت کنند.

پاساژ علاالدین، مجتمع چارسو، بازار موبایل ایران از مجتمع‌های تجاری اطراف پل حافظ‌اند. از  دیگر مراکز مهم در اطراف پل حافظ می‌توان به بورس اوراق بهادار تهران، دانشگاه امیرکبیر، خیابان نوفل لوشاتو و در آن سفارت فرانسه و اتالیا، بیمارستان نجمیه و پاساژ امجد (بورس قطعات تخصصی الکترونیک) اشاره کرد.

637246390052446572_lg

و حالا.... سرانجام پل حافظ

صفا صبوری دیلمی در خصوص وضعیت پل حافظ و احتمال برچیده شدن این پل، گفت: مطالعات در مورد وضعیت پل حافظ از محدوده خیابان کریم‌خان تا انقلاب انجام شده است و از نظر ترافیکی برچیدن این پل مورد تایید است.

وی با بیان این‌که پل حافظ که از روی خیابان طالقانی رد می‌شود کاربرد چندانی ندارد، گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا طرح ترافیک اجرا نمی‌شود، اما در کل زمانی که طرح ترافیک در این محدوده اجرایی می‌شود این پل از لحاظ ترافیکی مشکلی را از شهر حل نمی‌کند و تنها باعث می‌شود که خودروها پشت چراغ راهنمایی خیابان طالقانی نایستند.

پل حافظ

معاون فنی شهرداری تهران با بیان این‌که این پل عرش فلزی است و در سال‌های قبل به صورت موقت احداث شده بود، گفت: این پل مشکل ترافیکی حل نمی‌کند و خودروها به جای آن که پشت چراغ قرمز خیابان طالقانی بایستند چند متر جلوتر پشت چراغ قرمز خیابان انقلاب توقف می‌کنند؛ این در حالی است که این پل بزرگ تاثیرات منفی بر روی خانه و مغازه‌های خیابان حافظ گذاشته و تعمیر و نگهداری آن بسیار زیاد است.

61631022

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابی 4 0

    خاک بر سرتان

  • ابراهیم 0 0

    لاستک