| کد خبر: 211120 |

ممیزی مستمر جاده و گاردریل/ مردم می‌توانند مشکلات جاده‌ها را به 141 گزارش کنند

مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به ممیزی مستمر جاده ها توسط راهداران، گفت: مردم می توانند مشکلات جاده ها را به شماره 141 گزارش کنند.

تین نیوز

 مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به ممیزی مستمر جاده ها توسط راهداران، گفت: مردم می توانند مشکلات جاده ها را به شماره 141 گزارش کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، مجید صباغ‌زاده ‌در تشریح چگونگی نظارت بر ایمنی گاردریل‌های جاده‌ای اظهار داشت: در برنامه‌های راهداری جاری که به صورت روزمره انجام می‌شود، گشت‌های راهداری مواردی که دارای پتانسیل خطر و حادثه هستند را شناسایی می‌کند و اقدامات لازم جهت اصلاح و ایمن‌سازی آن را پیگیری و اجرا می‌کند.

وی درباره موضوع ایمن‌سازی گاردریل‌های نصب‌شده در کنار یا میانه راه‌های برون‌شهری، اظهار داشت:‌ گاردریل و به طور کلی حفاظ‌ها، به منظور تأمین ایمنی راه از خطرات و موانع موجود طراحی و اجرا می‌شود، برای ایمن‌سازی ابتدا و انتهای حفاظ‌ها روش‌های مشخص و استانداردی وجود دارد که در همه دنیا و از جمله ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* چگونگی ایمن سازی گاردریل‌ها

مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: مطلوب‌ترین حالت ایمن‌سازی ابتدای حفاظ‌ها، خروج آن از سطح راه و مدفون کردن انتهای حفاظ فلزی در زمین، مطابق با طرح‌های استاندارد موجود است.

وی افزود: اما باید به یک نکته توجه داشت که برخی مواقع در یک تصادف، گاردریل یا حفاظ آسیب می‌بیند و ممکن است تا زمان رفع مشکل و خرابی ناشی از تصادف، مدتی زمان لازم باشد؛ به عنوان مثال‌ یک تا سه ساعت بعد از یک تصادف که گاردیل آسیب دیده است، ‌ممکن است گشت راهداری نسبت به اصلاح آن اقدام کند و شاید در همین فرصت کوتاه مجدداً حادثه‌ای دیگر رخ دهد، در همین راستا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همواره به صورت مؤکد به ادارات کل استانی و همچنین بخش خصوصی کشور که نگهداری آزادراه‌ها را انجام می‌دهند تأکید می‌کند که ایمن‌سازی سرِ آزاد حفاظ‌ها باید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود و بر همین اساس در طرح واکنش سریع در فعالیت‌های راهداری این موضوع به صورت مشخص بیان شده است.  

* مردم مشکلات جاده ها را به سامانه 141 اطلاع دهند

صباغ زاده اضافه کرد: قاعدتاً برای تسریع در انجام عملیات راهداریِ ضروری، کسب اطلاعات و آگاهی از نواقص احتمالی یا حادث شده بر اثر تصادف ضرورت دارد؛ ‌در همین راستا سامانه‌های مختلف اینترنتی‌، تلفنی و شبکه‌های مجازی فعال در مرکز مدیریت راه‌ها و سامانه 141 راه‌اندازی شده است تا همه موارد خطر توسط استفاده کنندگان از راه در کوتاهترین زمان ممکن به راهداران‌ منعکس شود.

وی افزود: بنابراین‌ از کاربران جاده‌های کشور خواهشمندیم در صورت مشاهده هرگونه مشکل در حفاظ‌ها و نقص ایمنی در راه‌ها، آن را به سامانه 141 اطلاع‌رسانی کنند و مطمئن باشند که همکاران ما در اسرع وقت ایمن‌سازی و اصلاح را انجام می‌دهند.

* بازدید و ممیزی جاده ها به صورت مستمر توسط راهداران انجام می شود

مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این گفته خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «در مواقعی غیر از بروز تصادف نیز ابتدا و انتهای برخی از گاردریل‌ها ایمن‌سازی نشده، به نحوی که یا در خاک فرو نرفته است و یا به سمت بیرون جاده هدایت نشده است و این به بروز سوانح سخت در هنگام برخورد خودرو به این گاردریل‌ها می‌انجامد بنابریان باید برای رفع این مشکل توجه ویژه داشت»، ‌توضیح داد: روش‌های مختلفی برای ایمن‌سازی گاردریل‌ها وجود دارد که یکی از روش‌هایی که جزو روش‌های مناسب محسوب می‌شود و هزینه کمتری هم دارد، این است که سر گاردریل را به خارج از مسیر هدایت کنیم و آن را در خارج از مسیر در یک فاصله مناسب از سطح سواره رو در داخل خاک مدفون کنیم که این روش مناسب‌تر است.

مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: علاوه بر موارد فوق، یکی از فعالیت‌های راهداران انجام بازدید و ممیزی راه‌ها است که به صورت مستمر توسط گشت‌های راهداری انجام می‌شود و علاوه بر ابتدا و انتهای حفاظ‌ها، سایر موارد مرتبط را نیز شناسایی و بر اساس اولویت نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کنند.

وی اظهار کرد: به عنوان یک برنامه مشخص و تعریف شده در برنامه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ایمن سازی ابتدا و انتهای حفاظ‌ها همواره وجود داشته و به عنوان یک فعالیت مستمر تعریف شده است.

صباغ‌زاده تأکید کرد: مردم اگر در جاده‌ها هر مشکلی مشاهده کردند، آدرس آن جاده را به سامانه 141 اطلاع دهند و مطمئن باشند همکاران ما 24 ساعته آمادگی پاسخگویی هستند و قطعاً پس از اطلاع‌رسانی، موضوع از استان مربوط و متولی مربوطه پیگیری می‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.