| کد خبر: 210894 |

پیامدهای منفی کرونا بر گردشگری و حمل و نقل هوایی در خاورمیانه

پیامدهای منفی شیوع «ویروس کرونا» همه مقصدهای مهم و پرطرفدار گردشگری در کشورهای عربی و اسلامی از کشور مغرب گرفته تا استانبول و در این میان تونس ، مصر ، لبنان و اردن را تحت تاثیر قرار داده است .

تین نیوز

پیامدهای منفی شیوع «ویروس کرونا» همه مقصدهای مهم و پرطرفدار گردشگری در کشورهای عربی و اسلامی از کشور مغرب گرفته تا استانبول و در این میان تونس ، مصر ، لبنان و اردن را تحت تاثیر قرار داده است .

به گزارش تین نیوز به قل از ایرنا، روز سه شنبه شبکه تلویزیونی «الجزیره»، در همین رابطه صدها پرواز لغو شده و بسیاری از مشاغل در ارتباط با گردشگری در کشورهای عربی و اسلامی تعطیل و بسیاری از کارگران بیکار شدند و همچنان فهرست ضرر و زیان‌های شیوع ویروس کرونا بر این صنعت گسترش می‌یابد.

اردن، ورشکسته شدن صنعت گردشگری  

به گفته الجزیره، کارشناسان و دست‌اندرکاران بخش گردشگری در اردن موارد لغو پروازها و هتلها در ماه مارس گذشته را بیش از ۳۰ درصد تخمین زده‌اند. همچنین ارائه درخواست در زمینه برنامه‌های گردشگری در این کشور کاملا متوقف شده است.

کارشناسان ممنوعیت پروازهای مسافربری و عدم پذیرش گروه‌های گردشگر از چین ، کره جنوبی ، ایتالیا و ایران را عامل این امر قلمداد می‌کنند.

شبکه الجزیره با تاکید بر خطر حاصل از لغو رزروهای در نظر گرفته شده برای آینده خاطرنشان کرد: این در حالی است که هتل‌ها و اماکن گردشگری اردن از سوی گردشگرها و تورهای جهانگردی برای تمامی ماه‌های سال جاری و سال آینده میلادی ۲۰۲۱ رزرو شده بود.   

« محمد سمیح » رئیس اتحادیه موسسه‌های جهانگردی اردن وضعیت گردشگری در این کشور را ظرف دو ماه گذشته و ماه جاری میلادی را « فاجعه‌آمیز » توصیف کرده و گفت: ما در آستانه ورشکستگی شرکت‌های بزرگ هواپیمایی و دفاتر جهانگردی و هتل‌ها و حمل و نقل گردشگران قرار داریم.

سمیح افزود: در صورت ادامه یافتن این وضع ما با بسته شدن دفاتر گردشگری و اخراج کارکنان بخاطر لغو رزروها و کاهش تقاضا برای خرید بسته‌های گردشگری مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: تصمیم غیرمنتظره عربستان مبنی بر توقف حج عمره نیز بر ضرر و زیان‌های ما افزود، به ویژه با توجه به اینکه تقریبا ۷ هزار عمره گزار روادید عمره با هزینه تقریبا ۱۴۰ هزار دلار دریافت کرده‌اند.

 

لبنان، به طور همزمان درگیر دو بحران

شبکه الجزایر در گزارش آورده است: به گفته کارشناسان و دست‌اندرکاران در لبنان تاکنون آمار دقیقی در مورد پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا بر بخش گردشگری و شرکت‌هایی هواپیمایی این کشور در دست نیست، زیرا همزمان با بحران مالی و اقتصادی شدید در لبنان، بیماری «کووید – ۱۹ » نیز نمایان شد.

در همین رابطه « جان عبود » رئیس اتحادیه دفاتر جهانگردی در لبنان خاطر نشان کرد که بسیاری از پروازها از بیروت به خارج از کشور و برعکس لغو شد و شمار پروازها از ۱۳۰ پرواز در روز به تقریبا ۳۰ پرواز و تعداد مسافران روزانه از ۱۳ هزار نفر به ۵ تا ۶ هزار مسافر و درآمد ماهانه شرکت‌های گردشگری از تقریبا ۶۰ میلیون دلار قبل از دو بحران مالی و کرونا به ۱۸ میلیون دلار در فوریه گذشته کاهش یافت و بسیاری از رزروهای ثبت شده برای ماه‌های ژوئن و ژوئیه آینده ( تابستان) لغو شد و تمامی دفاتر هواپیمایی نیمی از حقوق ماهانه کارکنان را کاهش دادند و شماری از کارکنان خود را نیز اخراج کردند.  

 

مصر، کاهش شدید گردشگران

به الجزیره، « حسام الشاعر» رئیس دفتر شرکت‌های گردشگری مصر گفت که ۷۰ تا ۸۰ درصد رزروهای جدید به مقصد مصر طی ماه‌های اخیر در مقایسه با همین مدت در سال گذشته میلادی به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است، اما رزروهای کنونی هیچ یک لغو نشده‌اند و هیچ یک از کارکنان صنعت گردشگری در مصر تاکنون از کار برکنار نشده‌اند.  

 

مغرب، تاثیر محدود کرونا بر صنعت گردشگری

آمار دقیقی از میزان لغو رزروها در نتیجه شیوع ویروس کرونا در کشور مغرب وجود ندارد، اما دست‌اندرکاران بخش جهانگردی و هتل‌داری از به تاخیر افتادن آنها سخن به میان می‌آورند.

البته رسانه‌های گروهی مغرب از لغو بیش از هزاران رزرو ثبت شده برای شهر مراکش به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری  این کشور سخن به میان آورده‌اند.

 

تونس، ضرر کردن آژانس‌های مسافرتی

به گزارش شبکه الجزیره، کارشناسان پیش‌بینی کردند که در اثر بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا شمار مسافران خارجی به تونس تا پایان ماه می جاری میلادی تقریبا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

« معز قاسم » استاد دانشگاه و متخصص در زمینه مسائل گردشگری در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها تقریبا ۳۰ درصد گردشگرهای خارجی در تونس را تشکیل می‌دهند.

« عمر الریاحی » مدیر آژانس‌های گردشگری و جهانگردی در تونس نیز در همین رابطه توضیح داد: شیوع ویروس کرونا بر فعالیت این آژانس‌ها تاثیر منفی گذاشته و آنها بسیاری از درآمد خود را از دست داده‌اند و بسیاری از پروازها از ایتالیا ، اروپا و عربستان به تونس لغو شده است.

البته الریاحی در گفت وگو با الجزیره ابراز داشت: آمار دقیقی از کارکنان اخراج شده در بخش گردشگری تونس وجود ندارد.

از سوی دیگر « بسام الوکیل » رئیس شورای مشاغل تونس پیش‌بینی کرد که صنعت گردشگری در این کشور در شش ماه آینده بین ۳۰ تا ۴۰ درصد متحمل ضرر و زیان شود.

 

 

ترکیه، ثبات در مناطق گردشگری

برخی از گزارش‌ها از ترکیه حکایت از آن دارد که بخش گردشگری در این کشور به طور محدود زیان دیده است، اما شمار دیگری از گزارش‌ها نیز تاکید کرده‌اند که ترکیه جزو کشورهای انگشت شمار گردشگری است که بخش جهانگردی در آن تا اندازه‌ای از بیماری کرونا در امان مانده است.

زیان‌های این بخش هم اکنون در متوقف ماندن پذیرش و ثبت نام گردشگرهای چینی منحصر مانده است، زیرا تاکنون سی هزار رزرو در نظر گرفته شده برای آنان در هتل‌ها در مناطق «کاپادوکیا» و «دنیزلی» و «نیف شهیر» و «استانبول» لغو شده است.

همچنین پروازهای مسافربری از هفت فرودگاه ایتالیا به ترکیه از ۱۱۹ پرواز در هفته به ۵۲ پرواز کاهش یافته است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.