| کد خبر: 210867 |

◄ مشکلات حمل و نقل با تشکیل وزارتخانه مستقل حل می‌شود؟

اگر ظرف حمل و نقل کشور را درست شناسایی نکنیم، حتی با ده وزارتخانه جدید نیز نمی‌توانیم مشکلات بزرگ و کوچک حمل و نقل کشور را برطرف کنیم.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است حمل و نقل کشور به یک پارادایم نوین نیاز دارد.

به گزارش تین نیوز، بهروز فتحی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب عنوان کرد: گاهی اوقات برای تجزیه و تحلیل مسائل ملی کشور نیاز به نوع تفکر و یا پارادایم جدید داریم.

وی این مطلب را در مورد موضوع تاسیس یا عدم تاسیس وزارت حمل و نقل بیان کردو افزود: در تفکر ظرف و محتوا برای حل مسئله‌ای که مطرح است قبل از هر چیزی باید به شناسایی موقعیت و آگاهی‌های وضعیتی پرداخت. اینکه چه اطلاعات و آگاهی‌هایی باید مورد توجه قرار گیرد و چه چیزی نگیرد به این بستگی دارد که ما مسئله را در چه محدوده و چارچوبی تحلیل کنیم و دلایل آن را ریشه یابی کنیم.

این کارشناس گفت: اگر شرایطی پیش آید که نتوان به‌نحو مناسبی مسئله را تحلیل کرد و نتوان اجماعی در ریشه یابی و راهکار آن به‌دست آورد قطع به یقین بدانیم که مسئله مورد نظر در چارچوب و محدوده درستی تعریف نشده است یا محتوای قابل درک و ندارد؟ لذا باید پارادایم را تغییر داد.

به گزارش تین نیوز، فتحی اظهار کرد: مسائل مبتلابه حمل و نقل در کشور اگر فقط محدود به یک وزارت جدید یا موجود یعنی در ظرف یک وزارتخانه تعریف شود چه وزارت راه و شهرسازی یا وزارت حمل و نقل، درست نخواهد بود. دلیل آن نیز عدم شناخت محتوایی است که در این وزارت قرار می‌گیرد و پر واضح است که این ظرف، ظرف مناسبی برای تحلیل و ریشه‌یابی این مسائل نیست و مشکلات را برطرف نمی‌کند.

وی افزود: دلیل آن نیز این است که ظرف یک وزارت جدید و یا موجود، بسیار کوچکتر از محتویاتی است که جامعه حمل و نقل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس عنوان کرد: وجود تعداد بسیار زیاد شرکت‌های حمل و نقل، انبوه تاجران، شرکت‌های خدمات لجستیک، بازارها و مراکز لجستیکی، تشکل‌های حمل و نقلی و تجارتی و لشکری از رانندگان و خانواده آنها که بالغ بر 2 میلیون نفر هستند و حتی استعدادهای قومی و منطقه‌ای پراکنده در کشور همچون نیروهای انسانی شاغل در پدیده‌هایی همچون کولبری، همگی محتویاتی هستند که در ظرف یک وزارتخانه قابل تجمیع نیستند.

فتحی تاکید کرد: حال سوال این است که پس این ظرف باید در چه محدوده‌ای تعریف شود؟ آیا مسائل حمل و نقل کشور را باید در این محدوده تنگ و غیر واقعی تعریف کرد؟ آیا این توان، قدرت و منابعی که در این جامعه گسترده وجود دارد، باید صرفاً در چارچوب و محدوده یک وزارتخانه ناکارآمد به هرز برود یا این‌که خود این منابع و قدرت، تعیین کننده محدوده و چارچوب ظرف مورد نظر است و وزارت مورد نظر نیز یکی از محتویات این ظرف بزرگ است.

او ادامه داد: مسلماً این توان و قدرت آن‌قدر بالا و تعیین کننده است که نباید معطل تصمیمات وزارت موجود یا جدید باشد بلکه باید مبتنی بر منافع ملی و علایق این انبوه بازیگران در آن، اقدام به برنامه‌ریزی و تهیه نقشه راه نموده و حتی تصمیمات خود را به وزارت مورد نظر اعلام کند.

وی عنوان کرد: این قدرت قابل توجه نباید معطل تصمیم یک وزارتی باشد که به‌واسطه ناکارآمدی که گریبانگیر بسیاری از ساختارهای دولتی کشور است قرار گیرد بلکه باید میدان بازی را به‌قدری وسیع نماید که وزارت مورد نظر نیز یکی از بازیگران آن باشد.

این کارشناس افزود: این قدرت و توان وقتی متشکل گردد، می‌تواند از ظرفیت‌های کشور در سایر ارکان حکومت مثل قوه مقننه و قضاییه استفاده نماید و کلیه شرایط لازم از نظر قانون، تسهیلات و همراهی مجموعه‌های دولتی مهیا کند.

به گزارش تین نیوز، فتحی گفت: بنابراین اگر ظرف حمل و نقل کشور را درست شناسایی نکنیم، حتی با ده وزارتخانه جدید نیز نمی‌توانیم مشکلات بزرگ و کوچک حمل و نقل کشور را برطرف کنیم.

وی افزود: البته این تفکر و اقدامات معرفی شده نیازمند این است که از ایده تا اقدام به شکل منظم، مکرر و به تدریج اجرا شود. لازم است جایگاه و اعتبار هر کلمه ای که بکار گرفته می شود مد نظر قرار گیرد و این کلمات نمود و عینیت یابد و صرفا در حد کلام صرف قرار نگیرد. بنابراین نیازمند توجه به نیروی فکری و ایده‌پردازی بالا تا نیروهای اجرایی دارد تا بتواند به سر منزل مقصود برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کلاهگردون 3 2

    درود بر مهندس فتحی عزیز. بسیار عالی و جامع توضیح داده شد