| کد خبر: 210854 |

◄ نقش ایمنی در حمل‌و‌نقل

ایمنی یعنی رعایت کامل قوانین رانندگی، احترام به حقوق همدیگر و فرهنگ صحیح رانندگی.

تین نیوز

روز ملی ایمنی حمل و نقل را در حالی پشت سرگذاشتیم که آمار تصادفات کشورمان همچنان بالاست. تصادفات در دیگر کشورها هشتمین و در ایران چهارمین عامل مرگ میر است.

آمار بیش از 800 هزار حادثه ترافیکی و تقریباً هر دقیقه 2 تصادف و حدود 360 هزار مصدوم و معلول و بیش از  16 هزار جانباخته در سال 98 نگران کننده است. حوادث ترافیکی 7 درصد تولید ناخالص ملی کشور را هدر می‌دهد.

در حوادث ترافیکی کشور اگر 40درصد آن را به خستگی، خواب آلودگی و واژگونی اختصاص دهیم نتیجه می‌گیریم که عامل انسانی راننده می‌تواند با استراحت و مدیریت رانندگی خود این تخلف حادثه ساز را به صفر برساند. که البته نباید از نظر دور داشت که نقش خودروهای سواری در حوادث حدود 76درصد است.

نقش ایمنی در حمل و نقل

ایمنی یعنی رعایت کامل قوانین رانندگی، احترام به حقوق همدیگر و فرهنگ صحیح رانندگی. ایمنی یعنی رانندگی و استراحت به موقع. ایمنی یعنی جاده‌های ایمن و فاقد نقاط حادثه ساز. ایمنی یعنی آماده‌سازی شیب‌های کنار جاده‌ها شیب شیروانی که باعث کاهش تلفات واژگونی و انحراف خودرو می‌شود.

وضعیت نا مناسب جاده

ایمنی یعنی سیگار روشن را در کابین خاموش کنیم، بیرون انداختن سیگار روشن در حال حرکت ممکن است کالای کامیون پشت سر را دچار آتش‌سوزی کند.

پرت کردن ته سیگار به جاده

ایمنی یعنی نصب سپرهای استاندارد در قسمت جلو و عقب کامیون‌ها که ارتفاع با جاده را به حداقل برساند.

سپر و گارد استاندارد

ایمنی یعنی نصب سیستم هشدار در کامیون‌های کمپرسی که موقع تخلیه بار به راننده هشدار دهد. یک سنسور یا میکروسویچ لازم است نصب شود که اگر پاکت کمپرسی در حال تردد در جاده به طرف بالا حرکت کرد، راننده قبل از برخورد با پل‌های جاده و کابل‌های برق، متوجه شود.

برخورد کمپرسی با سیم برق

 

برخورد کمپرسی با پل

ایمنی یعنی بازآموزی رانندگان با توجه به قوانین مقررات رانندگی تصادفات، حمل و نقل بار، ایمنی یعنی بازدید میدانی حداقل هر یک ماه از جاه‌ها توسط مدیران کل راهداری استان‌ها و رفع خرابی و ترمیم جاده‌ها.

ایمنی یعنی بارگیری طبق ظرفیت ناوگان جاده‌ای از طرف رانندگان که از خرابی جاده‌ها جلوگیری شود و از فرسودگی و استهلاک ناوگان جلوگیری کند.

ایمنی یعنی موقع تصادف، از تجمع در صحنه حادثه جلوگیری شود که حادثه دیگر رخ ندهد. ایمنی یعنی کاهش سرعت در 30کیلومتری قبل از شهرها و خروجی شهرها برای کاهش حوادث.

ایمنی یعنی عامل یک حادثه ترافیکی نشویم که باعث راهبندان، توقف دیگر خودروها، اتلاف وقت مردم، متوقف شدن آمبولانس در ترافیک و به خطر افتادن جان انسان‌ها شویم.

ایمنی یعنی رانندگی تدافعی را فراموش نکنیم. وقتی مشاهده کردیم در جاده تعدادی شتر یا دیگر حیوانات اهلی در کنار جاده هستند سرعت را کاهش دهیم احتمال ورود به جاده را مد نظر قرار دهیم.

ایمنی یعنی موقع راه‌بندان در جاده‌ها و بزرگراه‌ها یک لاین یا لاین وسط جاده را برای تردد نیروهای امدادی اشغال نکنیم.

خالی گذاشتن لاین وسط

ایمنی یعنی توجه به این‌که در جاده‌های دو طرفه رانندگی در شب ها خطرناک است و احتمال حادثه رخ به رخ وجود دارد.

ایمنی یعنی کنترل و بازدید کامیون قبل از سفر. ایمنی یعنی بازدید و رفع عیب فنی چرخ‌های تریلر که باعث آتش گرفتن چرخ و آتش‌سوزی 33 هزار لیتر سوخت نشود.

ایمنی یعنی بازدید چرخ‌های تریلر و رفع عیب فنی که در حین حرکت چرخ از محور جدا نشود. بدون کنترل به راه خود ادامه دهد، با دیگر خودروها برخورد کند باعث حادثه شود.

و در پایان خوب رانندگی کنیم و ایمن برانیم.

 * راننده و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.