| کد خبر: 210710 |

◄ اظهارات ضد و نقیض درباره نسل‌کشی کوسه‌های سرچکشی در خلیج‌فارس

تصاویر صید کوسه‌های سرچکشی که در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌چرخد، واکنش‌ فعالان اجتماعی و محیط زیست را برانگیخته است. این نوع کوسه در تعداد محدود در مناطق ساحلی مرکز و شرق هرمزگان دیده می‌شود.

تین نیوز

تصاویر صید کوسه‌های سرچکشی که در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌چرخد، واکنش‌ فعالان اجتماعی و محیط زیست را برانگیخته است. این نوع کوسه در تعداد محدود در مناطق ساحلی مرکز و شرق هرمزگان دیده می‌شود و فعالان محیط زیستی می‌گویند کشتار آنها توسط مردم محلی، به کاهش جمعیت این کوسه ها در خلیج فارس و برهم خوردن تعادل زیست محیطی منطقه می‌انجامد.

به گزارش تین نیوز، کوسه‌های سرچکشی جزو گونه‌های در معرض انقراض خلیج فارس هستند که در بسیاری از کشورها جزو جاذبه‌های گردشگری نیز محسوب می‌شوند. گفته شده که‌ گردشگران برای دیدن این نوع از کوسه‌ها به اکوادور و دیگر کشورها سفر کرده و هزینه‌های زیادی صرف برای آن صرف می‌کنند، اما نبود فرهنگ سازی در ایران منجر به شکار این نوع از کوسه‌ها می‌شود. فعالان محیط زیست معتقدند نرخ جریمه صید کوسه که ۳۵ میلیون برآورد شده است حداقل راه برای پایان دادن به این فجایع است و خواستار برخورد با متخلفان شده اند.

در جنوب ایران، صید کوسه را در اصطلاح صید ضمنی می‌گویند به این معنا که صید تجاری ندارد و شاید اتفاقی در تور صیادان قرار بگیرد، طی سال‌های گذشته نیز صید کوسه سرچکشی نیز به دلیل خریداران مناسب در کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین و هند رواج داشت به‌گونه‌ای که پس از خشک‌کردن باله این نوع کوسه، مشتریان اقدام به خریداری آن می‌کردند اما اکنون صید این نوع کوسه ممنوع بوده و با متخلفین برخورد خواهد شد.

این تخلف رخ نداده است؟

افشین عسگری، رئیس اداره دریایی حفاظت محیط‌زیست دریایی استان هرمزگان تصاویر منتشر شده از صید کوسه سرچکشی را قدیمی و مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی می‌داند و می‌گوید: تلاش‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان و پلیس فتا برای یافتن فرد منتشرکننده فیلم و عکس‌ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه  بررسی‌ها برای تعیین مکان دقیق تصاویر و شناسایی عوامل صید و کشتن کوسه‌ها در حال انجام است، تصریح کرد: صید کوسه سرچکشی به دلیل قرار داشتن در بین گونه‌های در معرض انقراض نیز ممنوع است و هیچ‌گونه مجوزی برای صید این نوع کوسه صادر نمی‌شود.

به گفته حبیب مسیحی تازیانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ممنوعیت صید این آبزی از طریق تعاونی‌های صیادی و نمایندگان محیط زیست در شهرستان‌ها به صیادان اعلام شده و در یک سال گذشته هیچ گزارشی از صید این نوع کوسه در استان دریافت نشده است.

422368_817

 با این حال داود میرشکار مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه کشتار کوسه‌های سرچکشی در سواحل استان بوشهر رخ نداده است، اظهار داشت: بنا بر گزارش مسئول دریایی اداره کل محیط زیست استان هرمزگان این تخلف در سواحل این استان رخ داده و فرد متخلف شناسایی شده و هفته آینده به دادگاه معرفی خواهد شد.

میرشکار که متولی نظارت بر فعالیت‌های صید و صیادی سازمان شیلات است، در ادامه گفت: متأسفانه نظارت‌های این سازمان بر فعالیت‌های صیادان بسیار محدود است.

شکار کوسه سرچکشی

در این میان، احسان موسوی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر ضمن اعلام اینکه این تصاویر مربوط به یکی از سواحل استان‌های جنوبی کشور است، گفت: تصاویر غم‌انگیز منتشر شده از کشتن کوسه‌های نادر سرچکشی در فضای مجازی که بازتاب گسترده‌ای در بوشهر داشته مربوط به سواحل این استان نیست.

داود میرشکار گفت: طی جلساتی میان دو سازمان محیط‌زیست و شیلات قرار شد که تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از کوسه ماهیان در دستور کار شیلات قرار گیرد اما تاکنون در این زمینه بازخوردی از این سازمان دریافت نکرده‌ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.