| کد خبر: 210692 |

بستری ۵۰۰ مادر باردار مبتلا به کرونا تا کنون

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به خدمات گسترده ماماها در مقابله با ویروس کرونا گفت: براساس غربالگری‌های صورت گرفته توسط ۱۲ هزار نفر ماما تاکنون ۲۵ میلیون بار از غربالگری‌ها توسط این قشر صورت گرفته است.

تین نیوز

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به خدمات گسترده ماماها در مقابله با ویروس کرونا گفت: براساس غربالگری‌های صورت گرفته توسط ۱۲ هزار نفر ماما تاکنون ۲۵ میلیون بار از غربالگری‌ها توسط این قشر صورت گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، دکتر شهلا خسروی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران با اشاره به این که پنجم ماه می مصادف با ۱۶  اردیبهشت توسط سازمان جهانی بهداشت روز جهانی مامایی نامگذاری شده است، گفت: در واقع این نام گذاری به منظور تجلیل از خدمات ماماها صورت گرفته است.

وی ضمن تبریک این روز به تمام ماماها در خصوص خدماتی که این قشر در جریان اپیدمی کرونا در کشور ارائه دادند گفت: با شیوع این بحران کاربری برخی بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی تغییر پیدا کرد و ماماهایی که در این بیمارستان‌ها حضور داشتند به صورت داوطلبانه در همان جا مانده و از بیماران کرونایی مراقبت کردند. از سوی دیگر بیمارستان‌هایی به شکل مشخص در حوزه زایمان فعال بودند که ماماها نیز به شکلی اختصاصی با وجود بار کاری بالا در آن جا فعالیت می‌کردند و خوشبختانه توانستند این موضوع را به شکل مناسبی مدیریت کنند. بزرگترین نقش ماماها تریاژ مادران باردار علامت دار یا مشکوک به کرونا بود تا آنها را از سایر مادران جدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بخشی از نیروهای ما در حوزه درمان نیروهای طرحی هستند و با وجود این که این طرح در مامایی اجباری نیست اما نیروهای طرحی بدون آن که طرح خود را لغو کنند در بیمارستان‌ها حضور داشتند تا به مراقبت از مادران باردار بپردازند. همچنین علاوه بر رسیدگی‌هایی که در بیمارستان برای مادران باردار صورت می‌گرفت پیگیری بیماران ترخیص شده نیز از جمله اقداماتی بود که ماماها انجام می‌دادند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی  تاکید کرد: مهمترین وظیفه در غربالگری کرونا برعهده نیروهای بهداشت بود و در این زمینه ۱۲ هزار ماما به عنوان مراقب سلامت حدود ۲۵ میلیون غربالگری را انجام دادند.

وی با اشاره به این که ماماها در تماس با خون و ترشحات مادر باردار مبتلا به کرونا ممکن است به این ویروس مبتلا شوند، گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته تاکنون ۵۰۰ مادر باردار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری شده و ۲۰۰ مادر باردار نیز به شکل سرپایی به بخش‌های درمانی مراجعه کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد مبتلایان و فوتی‌های نیروهای مامایی در بحران کرونا تصریح کرد: حدود ۲۴۰ ماما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و براساس آخرین اطلاع ما حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر آنها در بیمارستان‌ها بستری هستند و متاسفانه ۳ نفر در حوزه مامایی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص مشکلاتی که در زمینه تایید نسخ نوشته شده توسط ماماها وجود دارد، تصریح کرد: ماما می‌تواند براساس شرح وظایف مصوب خود در وزارت بهداشت اقدام به تجویز برخی داروها و خدمات برای بیمار کند. در صورتی که قرار باشد نسخه‌ای که ماما می‌نویسند در دفترچه بیمه نوشته شود از آن جایی که خدمات مامایی تحت پوشش بیمه قرار ندارد، این نسخ که در دفترچه‌های بیمه هستند باید به تایید پزشک متخصص برسند.

وی در پاسخ به سوال  دیگر ایسنا در خصوص تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مامایی تصریح کرد: در حال حاضر در دانشگاه‌های بخش دولتی سالانه  حدود ۱۲۵۰ ورودی مامایی داریم که همین تعداد نیز فارغ التحصیل می‌شوند. البته موضوع در دانشگاه آزاد کمی متفاوت است؛ در بخش کارشناسی مامایی دانشگاه آزاد در سال ۹۸ حدود ۴ هزار نفر فارغ التحصیل شدند که با توجه به کنترل‌هایی که قرار است بر ورودی‌های مامایی این دانشگاه انجام شود، این رقم طی دو تا سه سال آینده  نصف خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.