| کد خبر: 210643 |

آیا صنعت گردشگری بعد از کرونا قادر به سرپا شدن است؟

صنعت گردشگری نه تنها در ایران بلکه در دنیا به واسطه شیوع ویروس کرونا ضربه بزرگی خورده است، با آمدن این بیماری به کشورمان تمام اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز مرتبط با صنعت گردشگری به تعطیلی کشانده شد و این تعطیلی بسیاری از کسب و کارهایی که با این صنعت رابطه مستقیمی داشتند، دچار افت اقتصادی شدید شدند.

تین نیوز

صنعت گردشگری نه تنها در ایران بلکه در دنیا به واسطه شیوع ویروس کرونا  ضربه بزرگی خورده است، با آمدن این بیماری به کشورمان تمام اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز مرتبط با صنعت گردشگری به تعطیلی کشانده شد و این تعطیلی بسیاری از کسب و کارهایی که با این  صنعت رابطه مستقیمی داشتند، دچار افت اقتصادی شدید شدند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در حالیکه دولت در این ایام تسهیلاتی را با سود ۱۲ درصد برای این کسب و کارها در نظر گرفته اما بنابر نظر کارشناسان ممکن است این پکیج اقتصادی فعالان گردشگری را در باز پرداخت آن دچار مشکلات فراونی کند چراکه در این ایام درآمدی نداشتند که بتوانند سه یا شش ماه پس از دریافت وام اقساط این تسهیلات را بپردازند.

بنابراین این صنعت در چنین شرایطی به تجدید نظرهایی از مسئولان ذی‌ربط نیاز دارند تا بتوانند از بحران اقتصادی نجات پیدا کنند، حال سوال اینجاست که صنعت گردشگری مازندران در دوران پسا کرونا چگونه خواهد بود؟ 

صنعت گردشگری در برابر هر بحرانی باید آمادگی کامل داشته باشد 

یک کارشناس گردشگری معتقد است: صنعت گردشگری در برابر هر بحران یا حوادثی باید یک استراتژی و آمادگی کامل را داشته باشد.

محمدرضا اورمزدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هر دولت و هر ساختاری یک سری تدابیری را برای زدودن آسیب‌های گردشگری در نظر داشته است، اظهار کرد: بحران کرونا یک مسئله جهانی بوده که به تبعیت از آن  کشور ما هم درگیر آن شده است و استان مازندران هم تافته جدا بافته از سایر استان‌ها و بخش های دیگر گردشگری کشور نیست بنابراین برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌هایی که برای این امر صورت می‌گیرد در همان مضمون فضای عمومی کشور مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: ما باید ابتدا در صنعت گردشگری آمار خوبی از میزان خسارات و تلفات ناشی از بیماری  کرونا را در اقتصاد گردشگری استان داشته باشیم و خسارات وارده در این حوزه به لحاظ آمار کیفی و کمی محاسبه شود.

این کارشناس گردشگری تاکید کرد: به عنوان مثال باید ببینیم هتل‌های اقامتی، خانه‌های بوم گردی، دفاتر خدمات بخش‌های گردشگری و جهانگردی، هنرمندان صنایع دستی و راهنمایان تور گردشگری به  چه تعدادی دچار خسارت شدند که باید آمار دقیقی از آن‌ها  گرفته شود چراکه آمار دقیق مقدمه‌ای بر شناخت صحیح خسارات گردشگری استان خواهد بود.

اورمزدی با اشاره به اینکه در بحث مدیریت بحران بیماری کرونا ۲ سیاستگذاری در برنامه‌ریزی صنعت گردشگری تدوین شده است، گفت: این برنامه‌ریزی شامل بخشنامه‌ای از سوی دولت و برنامه‌ریزی مشارکت دموکراسی یا مردم‌واری بوده است که این برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با آفت و ضرری که به واسطه شیوع ویروس کرونا در کشور به این صنعت  وارد شده باید مد نظر قرار گیرد.

ستاد ملی مبارزه با خسارت‌های گردشگری در ایران تشکیل شود 

وی خاطرنشان کرد: ما باید علاوه بر ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا یک ستادی مبنی بر ستاد ملی مبارزه با خسارت‌های اقتصاد گردشگری را تشکیل دهیم و بیماری کرونا بر اساس اعتقاد کارشناسان و متخصصین پزشکی ممکن است در یک یا دو سال دیگر در کشور ما ادامه داشته باشد.

این کارشناس گردشگری بیان کرد:  اگر در پسا کرونا اقتصاد صنعت گردشگری با برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد و دستورالعمل‌ها مبتنی بر نیازهای واقعی فعالین صنعت گردشگری باشد که به سرعت اجرایی شوند نظرمان در اقتصاد کلان و خرد پسا کرونا برای صنعت گردشگری استان خوشبینانه خواهد بود و برعکس اگر دستورالعمل‌ها و تصمیمات صرفا بخشنامه‌ای باشد و حتی قابلیت اجرا در عرصه میدانی را نداشته باشد در این صنعت با مشکلی بزرگ روبرو خواهیم شد.

اورمزدی گفت: امروز شاهد آن هستیم که دولت در بحث بحران بیماری کرونا پکیج‌های اقتصادی را برای صنعت گردشگری آماده کرده که این پکیج‌ها نیاز واقعی امروز فعالین گردشگری آسیب دیده از بیماری کرونا نبوده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال امروز دولت تسهیلات ۱۲ درصدی را برای صنعت گردشگری در نظر گرفته در حالیکه قسط این تسهیلات سه یا شش ماه  پس از دریافت آن شروع می‌شود اما با شیوع این بیماری وقتی هتل یا مجموعه‌ای تعطیل شده و دراین ایام درآمدی هم نداشته نمی‌تواند قسط این تسهیلات را پرداخت کند بنابراین نظر ما این است که دولت یک وام کم بهره یا حتی وام بلا عوضی را در اختیار فعالین گردشگری  قرار دهد تا آن‌ها بتوانند از این بحران نجات یابند در صورتیکه در کشورهای توسعه یافته  این اقدام موفقیت آمیز را برای فعالین گردشگری کشور خود اجرا کردند.

این کارشناس گردشگری گفت: امروزه یک فعال صنعت جهانگردی برای پرسنل خود حقوق و حق بیمه‌ای را می‌پردازد در صورتیکه درآمدی نداشته باشد نمی‌تواند این هزینه‌ها را پرداخت کند بنابراین اگر دولت بخواهد در این خصوص راهکاری اجرا کند حتما در ابتدای امر باید راهکار های خود را با فعالان گردشگری و جهانگردی در میان بگذارد چراکه این بخش‌ها، بخش‌های متنوعی نظیر مالیات، حقوق دستمزد،  بیمه پرسنل و غیره را شامل می‌شود.

گردشگری مازندران ضربه بزرگی خورده است 

اورمزدی با اشاره به اینکه استان مازندران، استانی بوده که هر ساله در ایام عید نوروز میزبان زیادی از گردشگران بوده است، خاطرنشان کرد: امسال به علت شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری این استان ضربه بزرگی خورده است به عنوان مثال در غرب مازندران خیلی از ویلا داران چک هایشان برگشت خورده ومشکلات عدیده ای در این زمینه ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه لازم است هیئت دولت  اختیارات صنعت گردشگری هر استان را به استانداران  واگذار کند، تصریح کرد: زمانی که یک حادثه ای در کشور رخ می دهد استانداران بتوانند با بودجه ای که در اختیارشان قرار می گیرد  در ستاد ملی مبارزه با خسارت های اقتصاد گردشگری یک بودجه ملی  دریافت کنند.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه نگاه ما به گردشگری کشور نباید یک نگاه فانتزی باشد، تشریح کرد: اتفاقات ناگواری که در سال ۹۸ افتاد بدنه گردشگری کشور  ضعیف شده بود و در حقیقت فعالین گردشگری ما در این برهه از زمان مظلوم واقع شدند که به مسئله بیمه آن ها کمتر توجه شده و  در این ایام خیلی از این فعالین گردشگری بیمه ای نداشتند که بتوانند بیمه بیکاری دریافت کنند. 

اورمزدی در پایان یادآور شد: دولت باید در بخش بیمه های تامین اجتماعی و مسائل مالیاتی فعالان گردشگری نگاه ویژه ای داشته باشد و به طور جدی ورود پیدا کند و امسال هم بنابر فرمایش مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده که باید بر اساس این شعار  سیستم اقتصادی خود را تقویت کنیم تا بر اقتصاد گردشگری و سایر حوزه ها آسیبی وارد نشود و اگر در این راستا اقدامی صورت می گیرد باید اقدامی عاجل باشد که بتوانیم نتیجه مثبتی در این حوزه داشته باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.