| کد خبر: 210602 |

◄ رسیدگی به پرونده سانچی؛ موضوع به این سادگی‌ها نیست

اگرچه به تازگی عنوان شده پرونده سانچی در اواخر اردیبهشت در دادگاه فدرال ایالات متحده آمریکا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما یک کارشناس دریایی معتقد است موضوع سانچی به این سادگی‌ها نیست که یک تیم حقوقی بتواند به آن ورود کند.

تین نیوز

اگرچه به تازگی عنوان شده پرونده سانچی در اواخر اردیبهشت در دادگاه فدرال ایالات متحده آمریکا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما یک کارشناس دریایی معتقد است موضوع سانچی به این سادگی‌ها نیست که یک تیم حقوقی بتواند به آن ورود کند.

به گزارش تین نیوز، هفته گذشته گزارش مفصلی در مورد پرونده سانچی در روزنامه شرق منتشر شد که در بخشی از آن از قول احمد ذاکری، یکی از وکلای پرونده عنوان شد: «خانواده‌های ۱۰ نفر از خدمه‌‌ کشتی، تاکنون برای این حادثه سه دعوای حقوقی و کیفری در مراجع قضائی داخل و خارج از کشور طرح کرده‌اند.  سه پرونده دعوای کیفری علیه 6 نفر از مسئولان شرکت ملی نفت‌کش و یک وزیر سابق در دادسرای ویژه امور بین‌الملل در تهران به اتهام تبانی، دعوای کیفری و حقوقی در دادگاه فدرال آمریکا به اتهام پنهان‌کاری و برای احقاق حق و حقوق خودشان به دلیل عدم پیگیری مؤثر در داخل کشور که وقت رسیدگی به آن 25 اردیبهشت امسال است و دعوای حقوقی برای ابطال گواهی فوت خدمه در دادگاه تهران که هم‌زمان در حال پیگیری است».

بیشتر بخوانید:

این درحالی است که رضا محمد علی بیگی در مورد موضوعات مطرح شده در این گزارش به خبرنگار ما گفت: اظهارات مطرح شده پشتوانه علمی ندارد، ادعایی شده و استدلال‌هایی هم آورده شده اما استدلال‌ها باید بر مبنای قوانین و مقررات بین المللی باشد که از این مهم غفلت شده است.

وی عنوان کرد: موضوع سانچی به این سادگی‌ها نیست که یک تیم حقوقی بتواند به آن ورود نماید و کار را به نتیجه درست برساند.

بیگی افزود: برای ورود به این موضوع تخصص و تجربه بالا در حوزه ایمنی و حریق کشتی‌های تجاری اقیانوس پیما نیاز است که متاسفانه تاکنون در روند بررسی این حادثه مغفول واقع شده شده است.

او گفت: بهترین روش برای رفع ابهامات حادثه سانچی برای خانواده‌ کارکنان و نیز مردم و کارشناسان، این است که تیمی مستقل و خبره (و نه مسئولان سازمان بنادر یا نفتکش) با مدیران وقت شرکت ملی نفتکش، مالک کشتی چینی، مسئولان پرچم پاناما و هنگ کنگ و نیز شرکت‌های بیمه‌گر 2 کشتی به گفت‌وگو نشسته و وارد جزئیات شده و گزارش این حادثه را به دقت خوانده و نتیجه‌گیری کنند.

این کارشناس افزود: تحقیقات در مورد حادثه سانچی باید طبق استاندارد بین‌المللی و مطابق  کد پیوست از آیمو باشد: IMO Code of the International Standards and Recommended Practice for a Safety Investigation into a Marine Casualty or Marine Incident (Casualty Investigation Code) (IMO Resolution MSC.255(84))

بیگی عنوان کرد: همچنین لازم است بررسی شود عکس‌العمل خدمه هر 2 کشتی طبق مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا بوده یا خیر؟ و البته بازماندگان می‌توانند تیمی متخصص و مستقل را برای راستی‌آزمایی گزارش تهیه شده توسط اداره دریایی چین انتخاب و خودشان از ورود به موضوع پرهیز نمایند چرا که به‌طور قطع  راستی‌آزمایی گزارش مذکور از حقوق اولیه آنان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.