| کد خبر: 210084 |

◄ تاملی بر توییت ترامپ و انفعال و سکوت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای

این پیام ترامپ یعنی؛ پشت پا زدن به قوانین و مقررات دریایی موجود در کره خاکی. یعنی؛ عدم توجه به نقش و وظیفه سازمان بین‌المللی دریایی در صنعت حمل و نقل دریایی بین‌الملل. یعنی؛ چشم پوشی از همه کدها و کنوانسیون‌های مصوب در ایمو و لازم الاجرا در صنعت حمل و نقل دریایی! و در پایان یعنی؛ نادیده گرفتن‌های متعدد و بیشمار منشور ملل متحد.

تین نیوز

نقطه نظر ذیل از دیدگاه یک کارشناس مستقل دریایی ارائه می‌گردد و نه یک حقوقدان یا وکیل خبره در امور حمل و نقل دریایی، هدف نویسنده، به اشتراک گذاری دغدغه‌ها و برداشتش از کم و کیف محتوای توییت ترامپ با دیگر ذینفعان صنعت دریایی کشور است. امید که وکلا و حقوقدانان دریایی کشور این شاگرد را لایق دریافت نقطه نظرات ارزشمندشان بر نوشته ذیل بدانند و در راستای تقویت مواضع هوشمندانه کشور در مقابل این‌گونه اظهارات خلاف عرف و قوانین بین‌المللی ترامپ، نقش مهمی را ایفا نمایند.  

“I have instructed the United States Navy to shoot down and destroy any and all Iranian gunboats if they harass our ships at sea,” Trump said in a tweet.

ترامپ دستور شلیک به همه قایق‌های مسلح ایران را داد! البته اگر آنها (قایق‌های مسلح سپاه، ارتش و نیروی انتظامی) مزاحمتی برای کشتی‌های آمریکایی ایجاد نمایند! قایق‌هایی که خدمه آنها:

1- ضابطین دستگاه قضایی ایران در زمان بروز تخلفات حادث شده در دریا هستند،

2- مدد رسان اداره دریایی ایران در زمان بروز تخلف کشتی‌ها از قوانین و مقررات دریایی (ملی و بین‌المللی) هستند،

3- وظیفه حفظ امنیت و تردد روان کشتی‌ها در شمال خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را عهده‌دار هستند،

4- مشارکت در جستجو و نجات دریایی می‌نمایند و مهمتر از همه، وظیفه حفظ و حراست از مرزهای آبی و تاسیسات نفتی و گازی کشور در حوزه فراساحل را نیز بر عهده دارند. نیروهایی که در مواقعی، یاری رسان گارد ساحلی ایران نیز هستند.

قایق سپاه

سپس ترامپ در ادامه نوشته: من دستور داده‌ام شلیک کنند اگر آنها (به تعبیری؛ مدد رسان اداره دریایی ایران، ضابطین دستگاه قضایی ایران و حافظان مرزهای آبی کشور و تاسیسات نفتی و گازی واقع در دریا و نیز شناورهای ایرانی) تعرض یا مزاحمتی برای کشتی‌های ما (نگفته کشتی‌های جنگی ما تا بلکه اذهان عامه مردم دنیا را از حضور ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس دور کند و این‌طور وانمود کند که قایق‌های مسلح ایران برای انواع کشتی‌های تحت پرچم یا مالکیت آمریکا مزاحمت ایجاد می‌نمایند) در دریا (اینجا هم نگفته خلیج فارس تا به خیال خودش ایران هراسی را در تمامی آبراه‌های دنیا در اذهان تداعی کند) ایجاد نمایند!  

نتیجه گیری واضح:

1- رئیس جمهور یک دولت عضو سازمان بین‌المللی دریایی (امریکا)، نیروهای مدد رسان اداره دریایی دیگر عضو این سازمان بین‌المللی (یعنی ایران را) و نیز همکار دستگاه قضایی همین عضو را تهدید به نابودی می‌کند!! 

2- رئیس جمهور یک دولت عضو سازمان بین‌المللی دریایی(امریکا)، بدون طی نمودن روند بررسی حقوقی یک مزاحمت یا آزار و اذیت (البته به ظن ایشان) به منظور مشخص شدن مقصر در محاکم بین‌المللی، نیروی همکار و بازوی اجرایی دیگر دولت عضو این سازمان را تهدید به نابودی می‌نماید! مدد رسانی که شناورهای متخلف را طبق حکم قضایی و بنا به درخواست اداره دریایی ایران و یا دیگر ذینفعان حقیقی و حقوقی، تحت تعقیب، توقیف و به مراجع قضایی کشور، جهت طی نمودن روند بررسی حقوقی تا زمان اجرای حکم معرفی می‌نماید.

توقع این بود که جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، به ویژه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با صنعت حمل و نقل دریایی بین‌الملل، این اظهارات خصمانه، غیرقانونی و غیرعقلانی ترامپ را محکوم کنند. حال که این مهم اتفاق نیفتاده، توصیه می‌گردد تا مسئولان مربوطه در وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای مرتبط، از دولت آمریکا در سازمان بین‌المللی دریایی، سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های مربوطه، شکایت نمایند. با اجرایی نمودن چنین اقداماتی باید هزینه این‌گونه اظهارات خصمانه، غیرقانونی و غیرمنطقی را برای دولت ترامپ افزایش داد.

این پیام ترامپ یعنی؛ پشت پا زدن به  قوانین و مقررات دریایی موجود در کره خاکی. یعنی؛ عدم توجه به نقش و وظیفه سازمان بین‌المللی دریایی در صنعت حمل و نقل دریایی بین‌الملل. یعنی؛ چشم پوشی از همه کدها و کنوانسیون‌های مصوب در ایمو و لازم الاجرا در صنعت حمل و نقل دریایی! و در پایان یعنی؛ نادیده گرفتن‌های متعدد و بیشمار منشور ملل متحد.

و اما پرسشی از مردم آمریکا و اتحادیه اروپا؛ اگر کشتی‌های جنگی ایران وارد آ‌ب‌های تحت کنترل دولت آمریکا یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌شدند و برای قایق‌های مسلح تحت امر گارد ساحلی آنها، مزاحمتی ایجاد می‌نمودند و به قوانین و مقررات دریایی (ملی، منطقه ای و بین المللی) احترام نمی‌گذاشتند و امنیت ملی آنها را تهدید می‌کردند، واکنش ترامپ، اداره دریایی آمریکا، آژانس ایمنی دریایی اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان بین‌المللی دریایی نسبت به این اقدام کشتی‌های جنگی ایران چگونه می‌بود‌؟

حال اگر رئیس جمهور ایران، تهدید به نابودی قایق‌های مسلح این کشورها را (تحت امر گارد ساحلی) هم چاشنی حمایت از کشتی‌های نظامی خود می‌نمود، واکنش مسئولان ارکان مختلف ایالات متحده آمریکا و نیز واکنش روسای شورا، کمیسیون و مجلس اتحادیه اروپا چگونه می‌بود؟

* کارشناس حوزه دریایی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرج 8 1

    آفرین به آقای بیگی .دقیقترین تحلیلی بود که تاکنون از این توییت شنیده ام.امید که حقوقدانان نظر علمی و حقوقی خود را در مورد این توییت غیر کارشناسانه یک رییس جمهور بیسواد بدهند. اما متاسفانه برخی به اصطلاح روشنفکران ، کاری جز تایید حرفهای یک قلدر نمیکنند و جز عوام زدگی و عوام سازی بلد نیستند .علتش هم چند دلیل بیشتر نیست.یا بیسوادند یا ترسو و یا متعصب به هرآنچه کد خدا فرمایش میکند.به عبارتی بله قربان گوهای شیک و پیک