| کد خبر: 209928 |

اصلاح تعرفه های‌عوارض هوانوردی وفرودگاهی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از کاهش ۸۵ درصدی عملیات پرواز عبوری خبر داد و گفت: چنانچه روند فعلی ادامه دار باشد،احتمال کاهش۲ هزار و۷۰۰میلیارد تومانی درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در سال جاری وجود دارد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از کاهش ۸۵ درصدی عملیات پرواز عبوری خبر داد و گفت: چنانچه روند فعلی ادامه دار باشد،احتمال کاهش۲ هزار و۷۰۰میلیارد تومانی درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در سال جاری وجود دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری در  نشست معاون اول رئیس‌جمهور با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که شرکت فرودگاه‌ها ۱۰۰ درصد دولتی و بصورت درآمد-هزینه ای اداره می شود،گفت: منبع درآمدی ما عبارت است از منابع حاصل از پروازهای عبوری که ۶۵ درصد از درآمدهای شرکت را شامل می شود، درآمدهای حاصل از ارایه خدمات فرودگاهی به شرکت‌های هواپیمایی و مسافران که ۲۵ درصد از درآمدها را به خودش اختصاص می دهد و ۱۰ درصد دیگر سایر درآمدهای شامل اجاره اماکن فرودگاهی و ارایه سرویس‌های عملیات هوانوردی به فرودگاه‌های غیر مالکیتی شرکت است.

وی در ادامه به توضیح مصارف و هزینه‌های شرکت فرودگاه‌ها پرداخت و گفت: هزینه‌های جاری راهبری فرودگاه‌ها، خرید، نصب و راه اندازی تجهیزات، رادارها و سیستم‌های کمک ناوبری و ارتباطی و اجرای پروژه های توسعه، نوسازی و بهسازی فرودگاه‌های کشور از جمله مصارف شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور به شمار می رود.

امیرمکری با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: ایمن سازی فضاهای ترمینالی و فرودگاهی در شرایط کرونا هزینه‌های قابل توجهی به شرکت تحمیل کرد.

کاهش ۸۵ درصد در عملیات پروازی

وی با بیان این که در سال ۹۸ دو اتفاق ناگوار منجر به کاهش پروازها شد ، گفت: ابتدا سقوط هواپیمای اکراینی باعث کاهش پروازهای عبوری شد و در ادامه شیوع ویروس کرونا به کاهش پروازها دامن زد.

وی افزود: به طور میانگین در سال ۹۸ ،روزانه ۷۵۰ پرواز عبوری داشتیم و در سال‌های قبل، گاه تا هزار و ۲۰۰ پرواز را  هم تجربه کرده بودیم که با این دو اتفاق تعداد پروازهای عبوری به طور متوسط به ۱۳۰ پرواز کاهش یافت. یعنی در حدود ۸۵ درصد در عملیات پروازی  کاهش داشته ایم.

احتمال کاهش ۲ هزار و۷۰۰میلیارد تومانی درآمدهای شرکت

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها افزود: اگر این روند ادامه داشته باشد این موضوع باعث کاهش ۲ هزار و۷۰۰میلیارد تومانی درآمدهای شرکت خواهد شد. او با اشاره به کاهش پروازهای داخلی گفت: در پروازهای داخلی نیز از ۵۰۰ پرواز روزانه در سال ۹۸ به ۱۲۰ پرواز رسیده ایم. 

امیرمکری با بیان این که اجاره ۲ ماه اماکن متعلق به شرکت به بهره بردارانی که فعالیت اشان درترمینال‌ها متوقف یا کاهش شدید داشته بخشیده شده است، اظهار کرد: چنانچه این شرایط ادامه پیدا کند حدود ۹۰ درصد درآمدهای شرکت از اماکن تحقق نخواهد یافت .

کاهش بودجه ۳ هزارو ۹۰۰ میلیارد تومانی به ۸۰۰ میلیارد تومان

وی افزود: با ادامه این روندازپیش بینی بودجه ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی سال جاری عملا  ۸۰۰ میلیارد تومان تحقق خواهد یافت.

امیرمکری اضافه کرد: در طی این مدت تمام فرودگاه‌های کشور عملیاتی بوده اما به دلیل مدیریت هزینه، متناسب با آمار پروازی زمان فعالیت را کاهش دادیم علاوه بر این نیروی انسانی را از باب حضور شان در محل کار برابرمصوبات هیات محترم وزیران تعدیل کردیم.

صنعت هوایی، نیازمند دریافت تسهیلات

وی با اشاره به این که با این روال نیازمند حمایت و تسهیلات در نظر گرفته شده برای کمک به حوزه حمل و نقل هوایی در فرودگاه‌ها هستیم، افزود: آمارها نشان می دهد حمل و نقل هوایی بعد از حمل و نقل جاده ای بیشترین سهم جا به جایی مسافر را برعهده دارد. 

اصلاح تعرفه‌های عوارض وصولی

امیرمکری با بیان این که جذب پروازهای عبوری نکته ای، است که باید در شرایط بعد از کرونا به آن پرداخت،گفت: همان طور که عنوان کردم از هزار و ۲۰۰ پرواز عبوری در سال‌های ۹۳و۹۴درسال۹۸ به ۷۵۰ پرواز عبوری رسیده‌ایم که دلیل عمده آن هزینه بالای عوارض ناوبری هوایی در کشور است. بر اساس ماده ۶۳ قانون وصول این تعرفه‌ها باید به تصویب هیات وزیران برسد. پیرو نامه ای که وزیر راه و شهرسازی به ریاست جمهور ارسال کردند، پیشنهاد اصلاح آیین نامه اجرایی تعیین وصول در دو بخش مطرح شده است. یکی از پیشنهادها این است که برای پروازهای عبوری تسهیلات و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، دراین صورت حضور شرکت‌های هواپیمایی بزرگ در آسمان کشور افزایش خواهد یافت.

وی افزود: پیشنهاد دیگر مربوط به توسعه هوانوردی عمومی در کشور است، برای این کار نیاز است تا عوارض و هزینه های هوانوردی عمومی  تعدیل شود تا افراد برای ورود به این عرصه تشویق شوند و امیدواریم با دستور و مساعدت دولت این کار انجام شود.

به گفته امیرمکری، اداره فرودگاه‌ها، راهبری، مدیریت و توسعه ۵۳ فرودگاه مالکیتی از ۷۰ فرودگاه غیر نظامی کشور، ارایه سرویس‌های هوانوردی به پروازهای عبوری داخلی و خارجی، انجام عملیات وارسی پرواز دستگاه‌های کمک ناوبری با یک دستگاه هواپیمای فلایت چک از وظایف تعیین شده شرکت فرودگاه‌ها به شمار می رود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.