| کد خبر: 209716 |

اعلام دلایل بالا آمدن آب‌های زیرزمینی در یکی از روستاهای اطراف تهران

بررسی محققان زمین‌شناسی بر روی پدیده بالا آمدن تراز آب زیرزمینی در یکی از روستاهای ساوجبلاغ نشان داد که دلیل این بالا آمدن تغییر کاربری اراضی و از بین رفتن زهکش‌های قدیمی است و نه گسترش سفره‌های زیر زمینی.

تین نیوز

بررسی محققان زمین‌شناسی بر روی پدیده بالا آمدن تراز آب زیرزمینی در یکی از روستاهای ساوجبلاغ نشان داد که دلیل این بالا آمدن تغییر کاربری اراضی و از بین رفتن زهکش‌های قدیمی است و نه گسترش سفره‌های زیر زمینی.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در پی بالا آمدن تراز آب زیرزمینی در روستای "شنده"، آسیب‌هایی به ابنیه و سازه‌های موجود منطقه کوهسار-کردان وارد شد؛ از این رو به منظور بررسی مساله و تحلیل زمین‌شناسی و هیدروژئولوژیکی این پدیده، تیم کارشناسی مرکز پژوهش‌های کاربردی زمین‌شناسی کرج به همراهی مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به منطقه اعزام شدند و بررسی‌های صحرایی و نمونه‌برداری از منابع آب را انجام دادند.

مشاهدات میدانی و شواهد صحرایی این بررسی‌ها نشان‌ داد ضخامت کم رسوبات تراوا و بالا بودن سنگ بستر غیرقابل نفوذ، موجب بالا آمدن آب زیر زمینی در این روستا شده است. از این رو یافته‌های این گروه تحقیقاتی حاکی از آن است که از نظر شرایط زمین‌شناسی، منطقه به گونه‌ای است که در آن امکان گسترش سفره آب زیرزمینی بزرگ وجود ندارد و منابع آب موجود در منطقه به صورت محلی است.

شواهد ژئومورفولوژیکی و هیدروژئولوژیکی به دست آمده از این بررسی همچنین نشان‌دهنده وجود یک گذر دائم آب زیرزمینی، از کوهپایه به سمت دشت است. تکتونیک فعال منطقه منجر به تشکیل یک سیستم خرد شده است که باعث انتقال آب از بالا دست به پایین دست می‌شود.

آنچه باعث تشدید مساله شده است، ابتدا بالا بودن تراز آب زیرزمینی در منطقه و شدت گرفتن جریان‌های سطحی در فصل بهار و سپس تغییر کاربری زمین از باغ به مسکونی و از بین رفتن زهکش‌های قدیمی است که مانع از تخلیه آب زیرزمینی و سطحی شده است. بنابراین ایجاد اختلال در سیستم هیدروژئولوژیکی و بر هم خوردن تعادل تغذیه و تخلیه جریان آب زیرزمینی مهمترین عامل بالا آمدن سطح آب است.

بر اساس این گزارش، کنترل بالا آمدن تراز آب زیرزمینی تنها از طریق احیای زهکش‌های قدیمی و طراحی زهکش شمالی- جنوبی جدید امکان‌پذیر است.

 روستای شنده در بخش "چندار" در بالادست شهر کوهسار واقع شده و این مطالعات در مختصات جغرافیایی به طول " 92/28' 47 ˚50 و عرض " 34/37' 58˚35 و در مرز بین روستای شنده و شهر کوهسار از توابع شهرستان ساوجبلاغ اجرایی شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.