| کد خبر: 209076 |

◄ دام تازه کلاهبرداران برای رانندگان

وارد کامیون‌های زیر سه سال ساخت باید چهار رکن استاندارد ایمنی، کیفیت، استاندارد آلایندگی و خدمات پس از فروش داشته باشند و به ازای هر واردات هر یک کامیون یک خودرو فرسوده با مشخصات مشابه یا بنا به ظرفیت خودرو وارداتی طبق دستورالعمل اجرایی قانون باید از چرخه خارج شود.

تین نیوز

کمتر از یک ماه پیش بود که وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی کامیون‌های فرسوده گفت: بسیاری از دلالان و افراد سود جو و البته برخی از کامیونداران اقدام به راه‌اندازی کمپینی در راستای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای کرده‌اند که این افراد سعی در ایجاد جریان سازی در فضای مجازی را دارند و می‌خواهند با فشار آوردن بر وزارتخانه‌های مختلف مشکلاتی را برای بخش‌های حمل و نقل ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: 

به گزارش تین نیوز، محمد اسلامی در تاریخ 28 اسفند در خبری که در باشگاه خبرنگاران منتشر شد، تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد باید هر سه در نوسازی ناوگان‌ فرسوده جاده‌ای با یکدیگر همکاری کنند، اما متاسفانه هم زمان با افزایش قیمت ارز شاهد ایجاد مشکلات زیادی در این حوزه بوده‌ایم.

واردات کامیون‌های دست دوم مجوز ندارد

به گزارش تین نیوز، با وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی بر فعالیت تعدادی از «دلالان و افراد سودجو» در زمینه واردات کامیون‌های دست دوم وارداتی، متاسفانه هنوز تبلیغات فروش کامیون دست دوم برای برخی رانندگان و کامیونداران اغوا کننده است و این رانندگان معمولاً با مشاهده تبلیغات مربوط به فروش کامیون‌های دست دوم بدون توجه به هشدارهای مقامات دولتی برای خرید این کامیون‌ها، در دام تبلیغات سودجویان می‌افتند.

این در حالی است که بر اساس هشدار محمد اسلامی وزیر راه  و شهرسازی و اعلام مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امر نوسازی ناوگان، انتشار آگهی‌های ثبت نام کامیون‌های کار کرده زیر سه سال ساخت جعلی و اقدامی فریبکارانه است و تا کنون هیچ‌گونه مجوزی برای ثبت نام این نوع کامیون‌ها از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صادر نشده است.

به گزارش تین نیوز، در خبری که در تاریخ 18 فروردین در پایگاه خبری وزارت راه به نقل از صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منتشر شد وی با اشاره به آگهی‌های درج شده در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر ثبت نام برای خرید کامیون‌های دست دوم زیر سه سال ساخت گفت: تا کنون هیچ‌گونه مجوزی برای واردات کامیون‌های کارکرده زیر سه سال ساخت ذیل بند«ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور صادر نشده است.

وی با بیان این که «ثبت نام برای فروش این نوع کامیون‌ها اقدامی بدون مجوز و فریبکارانه  تلقی می‌شود»، تاکید کرد: از تمام متقاضیان ثبت نام برای این نوع کامیون‌ها تقاضا می‌شود در برابر چنین اقدام فریبکارانه‌ای با هوشیاری کامل و آگاهانه برخورد کنند.

اطلاع‌رسانی فقط از طریق سایت سازمان راهداری و رسانه‌ها

بمانا افزود: به محض رفع موانع اجرایی برای صدور مجوز واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت،‌ اطلاع رسانی از طریق سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و رسانه‌های جمعی انجام می‌شود.

 وی تصریح کرد: وارد کامیون‌های زیر سه سال ساخت باید چهار رکن استاندارد ایمنی، کیفیت، استاندارد آلایندگی و خدمات پس از فروش داشته باشند و به ازای هر واردات هر یک کامیون یک خودرو فرسوده با مشخصات مشابه یا بنا به ظرفیت خودرو وارداتی طبق دستورالعمل اجرایی قانون باید از چرخه  خارج شود.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: کامیون‌های زیر سه سال ساخت مد نظر دست دوم هستند و به همین خاطر قیمت آن‌ها نسبت به نمونه نو پایین تراست.

فقط 20 درصد ناوگان فرسوده با کامیون‌های دست‌دوم نوسازی می‌شود

وی به دلیل بالا بودن سطح تقاضا برای طرح واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت گفت: با توجه به اهمیت و اولویت حمایت از تولید داخل این طرح فقط برای نوسازی ۲۰ درصد از ناوگان فرسوده در نظر گرفته شده و ۸۰ درصد برای تولید داخل در نظر گرفته شده است.

بمانا با اشاره به حمایت کارخانجات تولید کامیون داخلی از این طرح، گفت: آنها در خواست واردات کامیون‌های کار کرده دارند تا بتوانند با ارائه خدمات پس از فروش چرخ کارخانه خود و تعدادی از پرسنل خود را حفظ کند.

بمانا با بیان این که «پیشنهاد اصلی طرح واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت از سوی صنف حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح شده است»، اظهار داشت: وزارت صنعت،‌معدن و تجارت نیز همکاری خوبی در این طرح داشته است و طبق چارچوب تعریف شده کارخانجات، شرکت‌های توانمند،‌ تجار بخش حمل‌ؤنقل جاده‌‌ای مانند وارد کنندگان لاستیک و لوازم یدکی و قطعات و مالکان خودروهای فرسوده می توانند اقدام به واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت  کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا 6 0

    منظور از تولید داخل که میگن چیه دقیقآ مگه ما تولید کامیون داریم تا آنجائیکه ما می دونیم مونتاژ داشتیم نه تولید!!!

  • محمد 6 0

    انشاالله ماهم با 500میلیون بتونیم ماشینهای روز دنیا رو سوار بشیم،مث،افغانستان،ترکیه،گرجستان،واقعا ماها یعنی از اینها هم بدبختریم،لعنت به شماها،اخه چرا اینقدر باید پول گمرگ بگیرین،

  • ناشناس 7 0

    خدا ازتون نگذره همش حرف مفت میزنید عمل کنینن تا مردم ببینند شما فقط بلدید افتابه تولید کنین شماروچه به کامیون ساختن

  • محمد 8 0

    حمایت از تولید داخل یا حفظ انحصار بی رحمانه و مونتاژ آشغالهایی مثل هوو و البرز و فوتون؟
    چرا ما نباید یه کشنده با کیفیت بنز یا ولو یا اسکانیا رو تو ایران باید ۶ میلیارد پول بدیم در حالی که قیمت همون ماشین خارج از مرز ایران ۶۰۰ میلیونه یعنی تو ایران قیمت ده برابر هست چرا واقعا چرا... چرا ما اینجا باید ۱ونیم میلیارد به کربلا ۸۰ سال پیش پول بدیم... این چه ظلمی هست که میکنید؟ آخرش هم اسمش رو میذارم حمایت از تولید داخل ... کدوم تولید؟؟؟ این چپاول مردم هست نه تولید... مغول هم با مردم ما این کارها رو نکرد.

  • ناشناس 1 0

    لعنت خدا بهتون با این مملکت داریتون بدبختمون کردید

  • راننده مال باخته 0 0

    از اول تا به حال واردات کامیون های سنگین یک فورمول ساختگیه مسخره است یکروز گمرک بهانه است یکروز اسقاط یکروز بستر فراهم نیست اخرش هم میگن اختلاس شد خلاصه راننده های ساده زحمتکش با ترفند های مختلف سرکیسه میشن انگار اصلا ما از اول قانون نداشتیم. حرفای جدید انگار این چند سال خواب تشریف داشتن ولی اینطور نیست انگار گمرک یا راهداری یا شماره گذاری و.و. هرکدام باهم بیگانه هستن هر روز قانون به نفع خود تعقییر داده میشه اخر این سناریو بازنده کیه تمام رانندگان زحمتکش تصور کن ظرف ۴سال کامیون سی اند سی از ۲۰۰میلیون میشه ۵میلیارد. دیگه مثل روز روشن قضیه از چه قراره