| کد خبر: 209061 |

پلنگ ایرانی در جزیره «اشک» دریاچه ارومیه دیده شد

رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: یک قلاده پلنگ ایرانی، فروردین ماه جاری در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه مشاهده و ثبت شد.

تین نیوز

رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: یک قلاده پلنگ ایرانی، فروردین ماه جاری در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه مشاهده و ثبت شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، امید یوسفی اظهار داشت: پلنگ ایرانی هر چند پراکندگی زیستگاهی وسیعی دارد، ولی جمعیت آن به خصوص در طی سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این قلاده پلنگ در شهریور سال گذشته نیز در همین جزیره برای نخستین بار مشاهده شد و از آن به بعد تصویر آن با دوربین‌های تله‌ای داخل جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه ثبت می‌شود.

وی اضافه کرد: این پلنگ از سال گذشته تاکنون دیده نشده بود تا اینکه در فروردین ماه جاری دوباره در جزیره اشک دریاچه ارومیه مشاهده و تصویر آن با تلاش همکاران اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ثبت شد.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: پلنگ بر اساس قوانین زیست محیطی در زمره گونه‌های در معرض انقراض است.

پلنگ ایرانی با نام علمی ( Panthera pardus saxicolor ) به لحاظ فیزیکی بزرگ‌ترین یا یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌یوسی‌ان قرار دارد.

اندازه‌ها و رنگ پوشش بدن در مناطق مختلف در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند ولی طول بدن آن‌ها بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر و طول دم نیز از ۶۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر متغیر است.

ارتفاع بدن این گونه بین ۴۵ تا ۷۰ سانتیمتر و وزن آن‌ها در حدود ۳۵ تا ۹۰ کیلوگرم است که دارای جثه‌ بزرگ، بدنی عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن، دست و پایی کوتاه و پنجه‌های قوی است.

سطح بدن پوشیده از موهای نرم و کوتاهی به رنگ کرم نخودی است که در قسمت‌های زیرین بدن کم‌رنگ‌تر می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.