| کد خبر: 208248 |

◄ ادامه توقف کامیون‌های ایرانی در مرز بلغارستان+ بیانیه سفارت

در حالی‌که بنا بود با موافقت بلغارستان، امکان ورود کامیون‌های ایرانی که برخی از آنها محموله‌های دارویی حمل می‌کنند، به خاک این کشور فراهم شود، هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

تین نیوز

در حالی‌که بنا بود با موافقت کشور بلغارستان، امکان ورود کامیون‌های ایرانی که برخی از آنها محموله‌های دارویی حمل می‌کنند، به خاک این کشور فراهم شود، هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

به گزارش تین نیوز، چند روز پیش فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که طی آن رانندگان ترانزیت از ممنوعیت تردد کامیون‌های ایرانی به خاک بلغارستان خبر داده و عنوان کردند این کامیون‌ها در مرز کالافات رومانی گرفتار شده و رانندگان آنها نیز بدون مواد غذایی و امکانات مانده‌اند.

چند روز پس از آن، پیامی از سوی رانندگان منتشر شد که در آن جمعی از رانندگان عنوان کردند سفارت ایران برای آنان مواد غذایی ارسال کرده است.

امروز اما پیامی صوتی در اختیار تین نیوز قرار گرفت که در آن یکی از رانندگان گرفتار در مرز کالافات رومانی تاکید کرد«علیرغم موافقت اولیه دولت بلغارستان برای ورود این کامیون‌ها به بلغارستان، اما مجدداً از این کار ممانعت شد».

بیشتر بخوانید: ارسال کمک‌های سفارت ایران برای رانندگان گرفتار در مرز بلغارستان

به گفته این راننده (فایل صوتی در تین نیوز موجود است) امروز ابتدا با این رانندگان تماس گرفته و به آنان گفته شده با پلیس مرزی هماهنگی  صورت گرفته و مانعی برای عبور رانندگان ایرانی از مرز وجود ندارد، اما وقتی رانندگان قصد عزیمت و عبور از مرز کردند، مجدداً اعلام شد ورود به مرز امکان پذیر نیست.

این راننده عنوان کرد: با وجود حساسیت محموله این کامیون‌ها که تجهیزان دارویی است، هیچ اقدامی از سوی کشور بلغارستان تاکنون در مورد اجازه ورود این کامیون‌ها به خاک این کشور صورت نگرفته است.

به گزارش تین نیوز، این در حالی است که چهار روز پیش و در تاریخ سوم فرودین ماه سفارت ایران در بلغارستان در مورد مشکلات ایجاد شده برای برخی کامیون‌های ایرانی در مرز بلغارستان، در بیانیه‌ای توضیحاتی ارائه کرده بود.

در متن این بیانیه که در سایت سفارت منتشر شد، آمده بود:

۱- پیرو شیوع کرونا در جهان، اکنون اروپا به یکی از کانون‌های اصلی درگیری با این بیماری تبدیل شده و مقررات سختگیرانه ای در مرزهای کشورهای اروپایی برقرار شده است که شامل اتباع اروپایی هم می‌شود. با توجه به این شرایط، وزیر بهداشت بلغارستان با صدور دستور العملی از ساعت ۰۰:۰۰ تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۲۰ (28 اسفند 98) ورود اتباع تعداد زیادی از کشورها اعم از کشورهای اروپایی همچون آلمان، فرانسه و بریتانیا و همچنین اتباع کشورمان به خاک بلغارستان را در راستای مقابله با شیوع کرونا به طور موقت ممنوع اعلام نمود.

۲- با توجه به شرایط فوق و بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده، این سفارت از یک ماه گذشته با تشکیل کمیته مدیریت بحران و برقراری کشیک شبانه روزی در آماده باش کامل قرار گرفت و حتی کارشناسانی را به‌صورت ۲۴ ساعته با شماره تلفن‌های مشخص اعلام نمود تا هرگونه موارد احتمالی را پیگیری نمایند.

۳- این سفارت طی اقدامات به عمل آمده در نتیجه رایزنی‌های فشرده با مقامات ذیربط بلغارستان موفق گردید در هفته گذشته تمامی کامیون‌های متوقف شده در مرز رومانی با بلغارستان شامل دو گروه از کامیون‌های ایرانی متوقف شده (یک کاروان مرکب از ۱۶ کامیون و یک کاروان مرکب از ۱۳ کامیون) را با همکاری و اسکورت پلیس محل به مرز بلغارستان با ترکیه منتقل نماید. گروه اول پس از هماهنگی‌های انجام شده و تلاش ارزنده سفارت کشورمان در آنکارا موفق به عبور از مرز و ورود به خاک ترکیه شد. گروه دوم توسط مسئولان گمرک مستقر در مرز ترکیه با عنوان اینکه رانندگان باید دوره ۱۴ روزه قرنطینه را طی نمایند و سپس وارد خاک ترکیه شوند، در مرز ترکیه متوقف و از ورود آنها به خاک ترکیه موقتاً ممانعت به عمل آمد، که این موضوع نیز با تلاش‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران حل و رانندگان مذکور اجازه عبور از خاک ترکیه را اخذ نمودند.

۴- روز گذشته این سفارت به محض دریافت اطلاعات پیرامون موج سوم کامیون‌های ایرانی که در مرز رومانی با بلغارستان مستقر بودند مجدداً همانند موارد قبلی مذاکرات خود را با مقامات بلغاری انجام داد و نهایتاً توافق گردید که برای این گروه نیز تسهیلات عبور از خاک بلغار به همراه اسکورت پلیس محل، علیرغم وجود مقررات شدید منع ورود به خاک بلغارستان، در نظر گرفته شود. منتهی مقامات بلغاری صدور این مجوز را منوط به پذیرش گروه دوم از کامیون‌های ایرانی که در مرز با ترکیه اجازه ورود به خاک ترکیه به آنها داده نشده بود و عدم تجمیع بیش از حد در خط صفر مرزی بلغارستان با ترکیه نمودند و اعلام کردند که به محض اینکه دولت ترکیه به گروه دوم کامیون‌های ایرانی اجازه عبور دهد، آمادگی دارند که مجوز عبور گروه سوم کامیون‌های ایرانی را بلافاصله صادر نمایند. با توجه به حل مشکل گروه دوم و اخذ اجازه عبور از خاک ترکیه، موضوع طی یادداشتی به مقامات بلغارستان منعکس گردید و درخواست صدور مجوز برای گروه سوم رانندگان گردید که موضوع در دست پیگیری است.

لازم به ذکر است این اقدام در حالی انجام شد که در حال حاضر صف های چند کیلومتری کامیون های متعلق به کشورهای مختلف در مبادی مرزی بلغارستان از جمله مرز با رومانی تشکیل شده‌اند و تا کنون اجازه ورود به خاک این کشور را دریافت نکرده‌اند.

۵- تلفنی که راننده عزیر در کلیپ منتشره ادعا نموده که با آن تماس گرفته مربوط به این سفارت نبوده و همانطور که ذکر گردید این سفارت از ابتدای شروع بحران و از حدود یک ماه گذشته در آماده باش کامل قرار گرفته و کارشناسانی را به‌صورت ۲۴ ساعته با شماره تلفن های مشخص اعلام کرده تا موارد احتمالی را پیگیری نمایند: این شماره تلفن عبارت است از: ۰۰۳۵۹۸۷۹۸۱۰۳۸۲

همچین این شماره تماس از طرق مقتضی از جمله از طریق کانال های فضای مجازی ایجاد شده از سوی این سفارت برای ارتباط هرچه بهتر با رانندگان عزیز کشورمان و حل سریعتر مشکلات آنها به اطلاع آنها رسانده شده است.

۶- متعاقب پخش کلیپ مذکور در فضای مجازی و اطلاع سفارت بلافاصله از طرق مختلف شماره تلفن راننده پخش کننده کلیپ اخذ و با وی و همچنین سایر رانندگان متوقف شده در مرز رومانی با بلغارستان از سوی این سفارت ارتباط برقرار گردید (حدود ۱۰ راننده) و درعین حال به صورت همزمان مذاکرات برای حل مشکل با مقامات ذیربط بلغارستان آغاز شد که نتیجه آن در بند ۴ ذکر گردید.

۷- این سفارت کماکان و به صورت شبانه روزی ضمن پیگیری وضعیت رانندگان زحمتکش کشورمان آماده دریافت هرگونه اطلاعات در این رابطه می‌باشد. به منظور هماهنگی بهتر در این گونه موارد از تمامی نهادهای ذیربط به خصوص شرکت‌های حمل و نقل در کشور مجددا درخواست می گردد سریعاً اطلاعات دقیق از مشخصات رانندگان، محموله، مسیر بازگشت، مرزهای بازگشت و ... را به این سفارت ارائه دهند تا بتوان در اسرع وقت در رایزنی با مقامات محل زمینه عبور آنها از مرز را تسهیل نمود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جلال 0 0

    تنهاالان نیس بلغارستان کلای غیرتحریمی هم باشه چون ایرانی هستیم بما گیرمیده سایرکشورها هم مث بلغاره..منو ۱۵نفرازهمکارام کلا دیگه خارج نمیریم الان ۵ماهه داخلی کارمیکنیم وبه تحقیرشدن درمرزها نمیارزه وهیچ کجای دنیا بما ایرانیان ارزش نمیدن. بهتره بارهای بین المللی را دولت خودش به دوش بکشه تااینطوری بفهمن چ سختیایی به رانندگان عزیز تحمیل شده تابه امروز