| کد خبر: 207850 |

کاهش ۳۵ تا ۱۰۰ درصدی درآمد اصناف/ کدام مشاغل کاملا تعطیل شدند؟

شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه امسال توانسته تقاضای اصناف مختلف را بین ۳۵ تا ۱۰۰ درصد کاهش دهد.

تین نیوز

شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه امسال توانسته تقاضای اصناف مختلف را بین ۳۵ تا ۱۰۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) به تازگی آثار کرونا بر کسب و کار اصناف کشور را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش بخش خدمات گردشگری و باشگاه‌های ورزشی با کاهش صد درصدی درخواست‌ها، ‌ فعالیت‌شان به صفر رسیده است.

فعالیت تالارهای پذیرایی، فست فودها و لبنیات فروش‌های سنتی نیز در پی شیوع ویروس کرونا ۹۰ درصد کاهش داشته است. رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها نیز به ترتیب با کاهش ۸۰ و ۷۵ درصدی مشتری مواجه شده‌اند. این در حالی است که رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس حدود یک هفته بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران از کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی فروش رستوران‌ها خبر داده بود.

همچنین در این مدت تقاضای آجیل و خشکبار و شیرینی و شکلات هم به ترتیب ۸۰ و ۷۰ درصد کمتر شده است.

در این میان به نظر می‌رسد آرایشگاه‌ها نیز در کنار اصناف رستورانی، جزو مشاغلی هستند که بیشترین آسیب را دیدند، به‌طوری‌که فعالیت‌های آرایشگاه‌های زنانه ۸۵ درصد کاهش داشته و فعالیت‌های آرایشگاه‌های مردانه نیز نصف شده است.

فعالیت فروشندگان پوشاک و کیف و کفش هم که عموما در ماه پایانی سال بیشترین فروش را داشتند به ترتیب با کاهش ۷۰ و ۵۰ درصدی مواجه شده است. فعالیت خیاطان هم در این مدت تقریبا نصف شده است. عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران نیز هجدهم اسفند ماه از افت ۹۰ درصدی فروش پوشاک بعد از شیوع ویروس کرونا نسبت به بهمن ماه امسال خبر داده بود و پیشنهاد کرده بود که دولت پایان سال مالی را به جای اسفند، اردیبهشت در نظر بگیرد و برای پرداخت حقوق کارکنان کمک‌هزینه کوتاه‌مدت پرداخت کند.

در این میان با وجود اینکه در سال‌های اخیر فروشندگان لوازم خانگی بارها از خلوت بودن بازار خود به دلیل افزایش قیمت‌ها و کم شدن قدرت خرید مردم گلایه داشتند، کرونا باز هم توانسته فروش آن‌ها را ۷۰ درصد کمتر از قبل کند. فعالیت بخش‌های مبلمان و دکوراسیون منزل نیز با کاهش ۶۰ درصدی مواجه شده و مشتریان کابینت تقریبا نصف شده‌اند.

گل و گیاه فروشان هم که جزو اصنافی هستند که شب عید فروش خوبی دارند، ‌ حالا فعالیت‌شان به دلیل شیوع ویروس کرونا ۶۰ درصد کاهش داشته است و حتی روز پدر هم که نوزدهم اسفند ماه بود نتوانست کمکی به این صنف کند.

بخش‌های خدماتی مانند تعمیرات و تاسیسات و همچنین خشکشویی‌ها نیز در پی شیوع ویروس کرونا با کاهش ۵۰ و ۴۵ درصدی مشتری مواجه شدند.

در این میان کمترین آسیب مربوط به بخش تاکسی سرویس بوده که در این مدت تقاضا برای آن‌ها فقط ۳۵ درصد کاهش داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.