| کد خبر: 207833 |

◄ سو استفاده باندهای قاچاق سوخت از رانندگان خودروهای سنگین

اعداد می‌گویند سود اصلی به جیب قاچاقچیان بین‌المللی صاحب کشتی و باند و روابط مافیایی واریز شده و عوامل خرده پا فقط حمال‌های کم جیره و مواجب هستند.

تین نیوز

یک فعال حمل و نقل جاده‌ای کالا از سواستفاده باندهای قاچاق سوخت از رانندگان خودروهای سنگین خبر داد.

به گزارش تین نیوز، آرش جلیلی این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: قاچاق سوخت و به‌خصوص گازوییل همیشه با افت ارزش پول ملی شدت می‌گیرد. سوخت کمیاب می‌شود و متضرر اصلی این قضیه رانندگان حمل و نقل سنگین هستند که قوت لایموت خودروهای خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان این‌که اگر قیمت سوخت را در مقیاس FOB خلیج فارس حدود لیتری $0.6US در نظر گرفته شود این روزها قیمت آن تقریباً لیتری ۹۰۰۰ تومان است، گفت: در زنجیره قاچاق سوخت انتقال اولیه از سطح کشور تا نزدیکی مرزها توسط قاچاقچیان خرده پا صورت می‌گیرد. ایسوزوها و اتوبوس‌ها و معدود تریلرهای دارای سوخت اضافه نهایتاً سوخت حمل شده را در استان‌های مرزی لیتری ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ تومان می‌فروشند و در ادامه قاچاقیان خرده پا با نیسان و تویوتا سوخت قاچاق را عبور داده و تحویل قاچاقچیان بین‌المللی می‌دهند.

او عوامل و قیمت‌های زنجیره قاچاق سوخت را به شرح زیر برشمرد و گفت: اعداد می‌گویند سود اصلی به جیب قاچاقچیان بین‌المللی صاحب کشتی و باند و روابط مافیایی واریز شده و عوامل خرده پا فقط حمال‌های کم جیره و مواجب هستند.

  •  قیمت دولتی ۳۰۰ الی ۶۰۰
  •  قیمت پمپچی متخلف ۹۰۰ الی ۱۲۰۰
  • قیمت اتوبوس‌ها و کامیون‌های قاچاقچی ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰
  • وانت‌های نیسان و تویوتا در بیراهه‌های صعب العبور مرزی نامشخص
  • قیمت بین‌المللی ۹۰۰۰

به گزارش تین نیوز، این راننده دانش آموخته مهندسی صنایع ادامه داد: یکی از رفتارهای عینی که عوامل خرده پا در قاچاق سوخت انجام می‌دهند و مافیای قدرت و قاچاق سوخت به‌صورت معنی‌دار در قبال آن سکوت می‌کند این است که عوامل جایگاه‌ها در قبال رانندگانی که فاقد سوخت هستند هیچ مسئولیتی ندارند.

او در توضیح این موضوع گفت: توزیع سوخت آزاد در ساعت‌های خاصی انجام می‌شود و حتما با انعام (بابت هر ۱۰۰ لیتر حداقل ۱۰هزار تومان). جایگاهدار کارت سوخت آزاد را در هر شیفت توزیع کرده و چیزی حدود یک میلیون تومان انعام می‌گیرد. طبیعی است که کارگر تلمبه چی اگر این‌طور باشد درآمدش بالغ بر ماهیانه ۳۰ میلیون تومان خواهد شد. کارگران می‌گویند این انعام‌ها را باید با صاحب جایگاه شریک شویم وگرنه ما را به قسمت بنزین می‌فرستد.

وی افزود: از سوی دیگر سهمیه ۱۰ هزارتایی کارت آزاد تا حدود ۸۵۰۰ تا به‌فروش می‌رسد و می‌گویند بقیه را برای خودروهای نظامی حامل مواد منفجره نگه داشته‌ایم  ولی شما هم می‌توانید با دادن لیتری ۱۲۰۰ تومان حامل مواد منفجره باشید. مثلا هندوانه یا پرتقال قابل انفجار.

جلیلی ادامه داد: همچنین اگرچه مسئولان شرکت نفت وقتی 2 راننده هم‌سرویس به هم گازوییل بدهند در دوربین‌ها می‌بینند و احتمال قطع سهمیه هردو وجود دارد اما مشاهده شده است اتوبوسی خالی یا با پنج مسافر مسیر اصفهان-زاهدان و بالعکس را مرتب طی می‌کند و اصلاً نگران کمبود مسافر نیست. این اتوبوس‌ها با هفت عدد کارت سوخت در جایگاه‌ها دیده شده‌اند و از دید دوربین‌ها هم مصون بوده‌اند اما انعام خوبی به پمپ چی می‌دهند.

به گزارش تین نیوز، این راننده مالک کامیون بیان کرد: به‌طور عام سهمیه سوخت کامیون‌ها طوری تقسیم می‌شود که رانندگان گدایی سوخت و فقر و فاقه روز جزا را از یاد نبرند. ولی بعضاً مشاهده شده 2 برادر با 2 کامیون یکسان ماه‌ها با هم هم‌سرویس هستند یکی ۲۵۰۰ لیتر شارژ می‌شود دیگری ۱۸۰۰۰ و این افرادی که بخت گازوییلی یارشان شده برای فروش سهمیه مستعد می‌شوند.

جلیلی گفت: همچنین بعد از بازنشستگی خاورهای کندرو، وظیفه حمل تره بار به‌عهده کامیونت‌های سفید تندرو اعم از ایسوزو و کاویان و جک و فوسو و فاوتایگر و ... گذاشته شد. وقتی این رانندگان از مصرف کامیونت تعریف می‌کنندعدد صدی ۱۲ مطرح می‌شود. یعنی حمل تره بار از بندر به تهران و بالعکس ۳۶۰ لیتر گازوییل لازم دارد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در عمل مشاهده می‌شود و مسئولان به آن بی‌توجه هستند باک چپ و راست  ۲۰۰ لیتر، ۱۰ عدد گالن داخل باربند، ۸ عدد گالن داخل جعبه‌ها، ۲ عدد داخل اتاق کنار قلیان رفیق، ۵ گالن داخل اتاق بار پشت در، ۳ عدد گالن با طناب بسته شده در پشت تاج است. یعنی  مجموعاً ۲ تن بار می‌زند ۷۰۰ لیتر گازوییل. می‌گوید تره بار دارم عجله دارم اما هر ۳۰ کیلومتر می‌پیچد داخل پمپ. آیا مسئولان شرکت نفت اینها را نمی‌بینند که در هر استان از پمپ بنزین اول تا آخر همه جا حضور دارند و جالب است که با همه این کارها فقط ۱۵ درصد از درآمد مافیایی قاچاق سوخت به آنها می‌رسد.

جلیلی افزود: خطه کردستان نیز مانند بلوچستان و مناطق مرزی دیگر جزو محرومترین مناطق کشور است. پیشتر گفته شد بعد از رسیدن سوخت توسط رانندگان خرده پا به استان‌های کرمان و سیستان و هرمزگان نیاز به وانت‌های دودیفرانسیل جهت عبور دادن سوخت از مرز است. آن‌طرف کشتی یا تانکرهای مافیا منتظرند.

این راننده دانش آموخته مهندسی صنایع ادامه داد: اوایل امسال برخی افراد عمدتاً محروم ار مرزهای شرقی به اصفهان و ... رفته و هرچه نیسان آبی بود بدون توجه به سلامت و مسایل فنی خریدند. خیلی‌ها بین راه خراب می‌شدند و خودم چندتایی را بکسل کردم. می‌گفتند کشاورزیم (مسئولان هشیار این پدیده را هم ندیدند).

وی تاکید کرد: امروز مشاهده می‌شود کامیون‌های سواری‌کش در حال بازگرداندن نیسان‌های چپی و تصادفی از بلوچستان به سایر شهرها هستند. از سوی دیگر مشاهده می‌شود افرادی با تویوتاهای ایران ۶۱ در حال رفتن به بلوچستان. چرا این همه تویوتا ایران ۶۱ به‌سوی مرزهای شرقی می‌روند؟ جواب مشخص است: نیسان‌ها جواب ندادند، مافیای سوخت تویوتا دو دیفرانسیل با راننده استخدام می‌کند.

جلیلی همچنین با انتشار تصویر زیر در توضیح آن نوشت: میبد، صف گازوییل آزاد، کامیونت‌ها با گالن‌های داخل باربند امان نمی‌دهند و می‌گویند بارشان تره بار است و عجله دارند اما هرجا گازوییل آزاد باشد وارد جایگاه می‌شوند.

کامیون

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.