| کد خبر: 207654 |

◄ نگرانی از یک اتفاق تازه در آزادراه تهران شمال

یکی از تجربه‌هایی که از سیلاب‌های سال گذشته کسب شده و لازم است به آن توجه شود شرایط پل‌هایی است که در چند سال اخیر در کشور ساخته و در زمان سیلاب‌های سال گذشته دچار شکستگی شده‌اند.

تین نیوز

چند روز پیش خبری از قول مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور منتشر شد که طی آن صادق ضیائیان گفته بود: پیش‌بینی و انتظار ما این است که هفته دوم فروردین بارش‌ها بیش از هفته اول باشد ولی این که حجم بارش‌ها چقدر است و آیا می‌تواند منجر به وقوع سیل شود ۳ تا ۴ روز قبل از حادثه قابل پیش‌بینی است.

به گزارش تین نیوز، اگرچه در اظهارات این مقام مسئول هیچ اشاره‌ای به وقوع سیل در کشور نشده است اما تجربه تلخ سیلاب‌های سال گذشته موجب تاکید کارشناسان بر لزوم آمادگی مسئولان و مردم در این زمینه شده است.

یکی از تجربه‌هایی که از سیلاب‌های سال گذشته کسب شده و لازم است به آن توجه شود شرایط پل‌هایی است که در چند سال اخیر در کشور ساخته و در زمان سیلاب‌های سال گذشته دچار شکستگی شده‌اند. شاید به همین دلیل وقتی چندی پیش که شمال کشور شاهد بارش باران‌های شدید شده بود، فیلم زیر از پل آزادراه تهران شمال در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و وضعیت پایه‌های آن در هنگام بارش باران‌های شدید مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز، متخصصان پل‌سازی در شبکه‌های اجتماعی با انتشار این فیلم از میزان پایداری پایه‌های این پل در مقابل سیلاب ابراز نگرانی کرده‌اند این درحالی است که  به گفته مسئولان وقت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، این پل توسط شرکت پیمانکار چینی ساخته شده و با وجود درخواست مقامات دولتی برای دریافت لوگ گمانه‌های ژتوتکنیک از مشاورعالی طرح، هیچ مدرکی موجود نبوده و صرفاً گزارش ناقص زمین شناسی ارایه شده است.

بیشتر بخوانید: شمع‌کوبی تا عمق 10 متری زمین برای ساخت پل‌های آزادراه تهران - شمال

متخصصان این حوزه معتقدند اکنون لازم است در مورد این پروژه با بهره‌گیری از دانشگاه‌های معتبر ایران که گرایش مهندسی ژئوتکنیک را دارا هستند از جمله دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شیراز و شهید بهشتی، برای پیشگیری از هرگونه حادثه اقدام شود و از موضوع مدیریت ترافیک و روان آب‌ها و سیلاب و راهداری زمستانی نیز نباید غافل بود.

به اعتقاد این متخصصان تجربه سیلاب‌های فروردین امسال نشان داد مشکل عمده در پروژه‌های پل سازی در کشور ما، آب شستگی پایه پل‌ها و عدم توجه‌ کافی به آن توسط مشاوران در هنگام مطالعات هیدرولیکی پل‌ها است که به‌نظر می‌رسد در این ارتباط  طراحی دوره‌های آموزشی برای مهندسان مشاور ضروری است.

پیشنهادات برخی متخصصان امر در این مورد، برای بهبود مطالعات به مسئولان نیز به شرح زیر است:

  •  دوره طراحی هر پروژه به مشاوران ابلاغ و مرجعی واحد جهت استعلام میزان بارش‌های منطقه بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های هواشناسی در طی این دوره (سیلاب طرح ) معرفی و تعیین گردد. در این زمینه می توان از ضرایبی منطقی به منظور تشدید اطلاعات قدیمی جهت در نظرگیری پدیده‌های مرتبط با climate change استفاده شود. (افزایش ارتفاع کفاب یا داغابهای پنجاه و صد ساله)
  • اجبار به انجام مطالعات ژئوتکنیک و نظارت مستمر کارفرما در این مرحله از انجام پروژه
  • بازنگری در تعیین اعضا و شرح وظایف شوراهای فنی ادارات راه و شهرسازی و یا سایر دستگاه‌ها در جهت بررسی دقیق اسناد فنی پروژه ها با مشارکت افراد متخصص و صاحب‌نظر
  •  کسب تضمین‌های لازم از مشاوران به منظور پاسخگو بودن در قبال سهل انگاری‌های احتمالی در طراحی‌های صورت گرفته
  •  اعمال وحدت رویه در مراحل طراحی و تصویب نقشه‌های فنی هر پروژه در سراسر کشور با هدف ارتقای  کیفیت پروژه‌ها
  • تلاش در جهت حذف فشارهای سیاسی و نیز تنگناهای اقتصادی که موجب کاهش کیفیت پروژه‌های عمرانی می شود (دادن فرصت کافی و بودجه لازم به منظور انجام با کیفیت پروژه‌ها)

این  ابراز نگرانی در حالی صورت گرفته است که خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل همان زمان(13 اسفند) در پاسخ به خبرنگار فارس که این موضوع را پیگیری می‌کرد، گفت: امکان آب‌گرفتگی پایه‌های پل وجود ندارد و ایمنی پل کاملاً برقرار است، دره‌ای که آب زیادی از آن خارج می‌شود و از پایه‌های پل هم می‌گذرد، در کنار این پل است و آب‌شستگی که از سوی عده‌ای عنوان می‌شود، غیرتخصصی است و چنین به علت استحکام پل رخ نمی‌دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.