| کد خبر: 207507 |

خروج کشتی واژگون شده SL-STAR از اسکله بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از پایان موفقیت آمیز عملیات گسترده و دقیق خارج سازی کشتی واژگون شده SL-STAR از اسکله 25 بندر شهید رجایی و انتقال قطعات این کشتی به محل انبار خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از پایان موفقیت آمیز عملیات گسترده و دقیق خارج سازی کشتی واژگون شده SL-STAR از اسکله 25 بندر شهید رجایی و انتقال قطعات این کشتی به محل انبار خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، الله مراد عفیفی پور در تشریح جزئیات عملیات خارج سازی کشتی واژگون شده SL-STAR  بیان کرد: این کشتی روز 28 اسفند ماه سال 97  به دلیل عدم تعادل در اسکله 25 بندر شهید رجایی واژگون و بلافاصله، عملیات امداد و نجات خدمه به سرعت انجام شد.

وی افزود: همه سرنشینان این کشتی نجات یافتند و فقط یکی از خدمه خارجی این کشتی دچار آسیب دیدگی شد. 

* پیگیری روند قانونی، نظارتی و فنی به منظور خارج سازی شناور

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهار داشت: با توجه به خارجی بودن مالک و خدمه کشتی کانتینری SL-STAR، طبق موازین حقوقی از همان ابتدای حادثه، روند پیگیری‌های قانونی و فنی برای خارج سازی شناور توسط مالک و بیمه گر پیگیری شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه پس از گذشت چند ماه به دلایل واهی مالک و بیمه گر کشتی از انجام تعهدات خود سرباز زدند.

عفیفی پور اظهار داشت: پس از انجام بررسی‌های کارشناسی در مورد تعیین علت وقوع این سانحه و تمهیدات حقوقی و قضایی لازم و پیگیری‌های متعدد با توجه به عدم اقدام مالک خارجی و بیمه گر به خروج کشتی از محوطه بندر شهید رجایی، به جهت جلوگیری از مسکون و مسکوت ماندن، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تسریع در روند اجرای این کار، عملیات خارج سازی را در دستور کار قرار داد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: با هماهنگی صورت گرفته از سوی اداره کل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و چندین مرحله بازدید میدانی همه جوانب کار بررسی و تمهیدات لازم در مورد خارج سازی این مغروقه با سناریوهای مختلف به عمل آمد.

وی افزود: براساس پایش‌های میدانی و نظرات کارشناسی تصمیم بر اسکراب ( قطعه قطعه کردن) شناور و خارج سازی آن به شکل  قطعات بزرگ به دلیل حفظ ایمنی اسکله و آبراه صورت گرفت.

* انجام مراحل فراخوان مناقصه برای شناسایی شرکت‌های توانمند

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: تا آن زمان در کشور هنوز اقدامی مبنی بر  رتبه بندی توسط سازمان برنامه و بودجه جهت انجام این نوع عملیات برای پیمانکاران فعال در این حوزه انجام نشده بود؛ با پیگیری لازم از سوی اداره کل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر در راستای  شناسایی شرکت‌های توانمند در زمینه WRECK REMOVAL  با فراخوان این شرکت‌ها در سامانه ستاد، نسبت به اخذ مدارک و مستندات لازم اقدام صورت گرفت که در نهایت برای اولین بار در کشور منتج  به انجام  رتبه بندی برای شرکت های توانمند در این زمینه شد.

عفیفی پور افزود: سپس نسبت به تهیه اسناد فنی و بازرگانی و همچنین فراخوان شرکت‌ها برای مناقصه خارج سازی مغروقه مذکور اقدام و پس از انجام فرایند قانونی شرکت تایدواتر خاورمیانه برنده این مناقصه شد و در تاریخ 29/8/98 قراردادی با این شرکت در مورد خارج سازی این مغروقه با رعایت کلیه موارد و ضوابط محیط زیستی، ایمنی، فنی و دریانوردی منعقد شد.

* خارج سازی کانتینرها با رعایت الزامات زیست محیطی  

عفیفی پور گفت: مهمترین مقوله‌ای که باید مورد توجه قرار می‌گرفت الزامات زیست محیطی در همه فرایندها بود، به همین منظور تعدادی کانتینر به محض واژگون شدن شناور و در همان زمان های اولیه این سانحه با رعایت ضرورتهای زیست محیطی واجرای نکات ایمنی توسط تیم‌های تخصصی بندر شهیدرجایی خارج شد و پس از انعقاد قرارداد نیز 83 کانتینر دیگر که امکان خارج سازی قبل از اسکراب (تکه تکه سازی) مغروقه را داشتند با روش های کاملاً علمی و تخصصی از دریا خارج و بقیه کانتینرها نیز در ادامه فرایند اسکراپ وجابه جایی خارج سازی شدند.

وی بیان کرد: در راستای جلوگیری از آلودگی آب دریا و صیانت از اکو سیستم دریایی در زمان برش کاری ابتدا همه مخازن سوخت و روغن توسط دستگاه‌های مخصوص (پمپ های دیافراگمی) تخلیه شد، به منظور جلوگیری از سرایت آلودگی های ناشی از برشکاری به دیگر نقاط حوضچه، با ایجاد حصار، همه نقاط پیرامونی محل انجام عملیات محصور شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته قبل از انجام برش کاری را بررسی مخازن شناور و تزریق هوا با هدف سبک سازی جهت سهولت درجابه جایی شناور عنوان کرد و گفت: این امر با هدف جلوگیری از آسیبهای احتمالی که شاید در زمان انجام برش کاری متوجه دیواره اسکله می شد، صورت گرفت.

عفیفی پور گفت: پس از خارج سازی کشتی و انتقال به محل انبارش، بررسی وضعیت کنارهای اسکله  توسط تیم غواصی و با استفاده ازدستگاه های ساید اسکن سونار هم کنون  در حال انجام است.

وی اظهار کرد: همه مراحل خارج سازی در همه حوزه های محاسباتی، اجرایی و نظارتی توسط تیم‌های مجرب داخلی و با نگرش و بهره‌گیری از دانش و تخصص نیروهای بومی صورت گرفت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.