| کد خبر: 207449 |

فارس به گیلان دوم تبدیل می‌شود/ سفر روزانه 2500 نفر به شیراز/ سفر روزانه قم - شیراز برقرار است

در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در کشور ، ادامه روند سفرهای زمینی و هوایی از استان های قم، تهران، رشت، ساری و اصفهان به شیراز این استان را بیش از پیش در معرض گستره سرایت به ویروس کرونا قرار داده تا جایی که این نگرانی وجود دارد که استان "فارس" به "گیلان" دوم تبدیل شود.

تین نیوز

در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در کشور ، ادامه روند سفرهای زمینی و هوایی از استان های قم، تهران، رشت، ساری و اصفهان به شیراز این استان را بیش از پیش در معرض گستره سرایت به ویروس کرونا قرار داده تا جایی که این نگرانی وجود دارد که استان "فارس" به "گیلان" دوم تبدیل شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، سه هفته از آغاز شیوع کرونا در ایران مى‌گذرد و بر پایه آمارهاى رسمى، بیش از 9 هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از 300 نفر نیز جان باخته اند؛ با این حال بسیارى از کارشناسان هشدار مى دهند که در هفته هاى پیش رو شاهد اوج ابتلا به کرونا در شهرهاى کشور خواهیم بود؛ از جمله رئیس سازمان صداوسیما که به نقل از وزیر بهداشت اعلام کرده بیستم فروردین ماه (یعنى درست 4 هفته پیش رو) به اوج قله تعداد مبتلایان به کرونا خواهیم رسید.

از سوى دیگر در حال حاضر شهرهایى مانند قم، تهران، رشت، سارى و اصفهان بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا را دارند و هرگونه سفر شهروندان این شهرها به دیگر شهرهاى کشور، مى‌تواند به شیوع و گستره سرایت ویروس کرونا سرعت ببخشد.

درخواست شهردار شیراز براى توقف حمل ونقل بین شهرى میان شیراز و شهرهاى آلوده

از همین رو شهردار شیراز به نمایندگى از شهروندان این شهر از « متولیان حمل ونقل جاده اى » درخواست کرد که « حمل ونقل بین شهرى میان شیراز و شهرهاى آلوده متوقف شود » چرا که به باور حیدر اسکندرپور، این امر « امرى حیاتى » براى حفظ سلامت شهروندان شیرازى است.

با این حال آنچه از سامانه آنلاین خریدوفروش بلیت‌هاى اتوبوس، قطار و هواپیما از شهرهاى آلوده به شیراز مشاهده مى شود، نشانگر آن است که نه تنها این درخواست شهردار و شهروندان شیراز مورد توجه قرار نگرفته است، بلکه همچنان حمل و نقل مسافر میان شهرهاى آلوده و شیراز به وفور وجود دارد؛ موضوعى که مى تواند سرعت و گستره شیوع ویروس کرونا را به شهر شیراز شتابى صدافزون بخشد و فارس را به گیلان دوم تبدیل کند.

سفر روزانه 2 هزار مسافر از تهران به شیراز

به عنوان مثال بر اساس اطلاعات سامانه « پایانه » در روزهاى چهارشنبه و پنجشنبه، 38 سرویس اتوبوسرانى از مقصد تهران با ظرفیت هر اتوبوس 25 مسافر به شیراز سفر مى کنند.

 از سوى دیگر روزانه به طور متوسط 8 پرواز از جمله پروازهاى شرکت هاى کاسپین، آتا و آسمان به شیراز انجام مى‌گیرد، همچنین یک قطار با ظرفیت بین 250 تا 300 مسافر نیز هر روز از تهران به مقصد شیراز مسافرت مى کند؛ با در نظر گرفتن ظرفیت 25 مسافر براى 38 اتوبوس، 250 مسافر قطار و همچنین به طور میانگین 100مسافر براى هر پرواز، روزانه دست کم 2 هزار مسافر از تهران که بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد، به شهر شیراز سفر مى کنند.

اتوبوس

شرکت ایران پیمان قم هر روز 25 مسافر را به شیراز منتقل مى کند

شهر قم به عنوان نخستین شهر ایران که ویروس کرونا در آنجا شیوع پیدا کرد، هنوز هم شمار زیادى از مبتلایان را دارد. در حالى که على مطهرى روز گذشته خواستار پاسخگویى مسئولان مربوطه در خصوص چرایى عدم قرنطینه قم و شیوع کرونا از طریق این شهر شده است، بر اساس اطلاعات موجود در سامانه هاى خرید آنلاین بلیت، در روزهاى اخیر و آینده (تا 24 اسفندماه)، روزانه یک اتوبوس مسافربرى متعلق به شرکت ایران پیمان قم با ظرفیت مجموعاً 25 مسافر به شیراز سفر مى کند. نکته جالب توجه آنجاست که این شرکت تمامى بلیت هاى خود از قم به شیراز را براى روز پنجشنبه به فروش رسانده است.

مدیرکل راهدارى فارس: هیچ اتوبوسى از قم به شیراز نمى آید؛

دفتر ایران پیمان قم: سفر روزانه برقرار است

در همین راستا مدیر کل راهدارى و حمل ونقل جاده اى استان فارس با بیان اینکه از اول اسفندماه سرویس مسافربرى اتوبوس از شهر قم به شیراز انجام نشده است، مى افزاید: اعلام فروش بلیت از قم به شیراز و بالعکس در برخى سایت ها «شیطنت» است و از اول اسفندماه هیچگونه سفر مستقیم اتوبوس مسافربرى از قم به شیراز نداشته ایم؛ این در حالى است که در تماس خبرنگار ایلنا با دفتر شرکت مسافربرى ایران پیمان قم، مولایى مسئول فروش این دفتر، سفرهاى روزانه قم به شیراز را تأیید مى کند و مى گوید: براى روزهاى چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه بلیت فروشى اتوبوس قم به شیراز انجام مى پذیرد و سفرها نیز رأس ساعت 19 هر روز و با قیمت بلیت 80 هزار تومان انجام مى شود.

 نکته قابل توجه آنجاست که این سفرها در سایت شرکت ایران پیمان قم نیز تا روز 24 اسفندماه برنامه ریزى شده و فروش آنلاین بلیت نیز در دسترس است.

سفر روزانه 350 مسافر از رشت، سارى، اصفهان و مشهد به شیراز

از سوى دیگر از استان مازندران که این شهر و استان نیز از جمله شهرهاى کانونى ویروس کرونا هستند، هر روز یک پرواز هواپیمایى به شیراز انجام مى گیرد.

این پرواز که متعلق به شرکت هواپیمایى آسمان است، با ظرفیت 144 نفر (هواپیماى بوئینگ) روزهاى پنجشنبه 22 اسفندماه با قیمت 490 هزار تومان و روز یکشنبه نیز با قیمت 295 هزارتومان به مقصد شیرازانجام مى‌شود.

 از شهر رشت نیز که خبرها و آمارها نشانگر وضع بحرانى شیوع کروناست ، کرونا در این شهر است،  "آریا سفر" روزانه دو سرویس اتوبوس شرکت با قیمت 112 هزار تومان و با مجموع ظرفیت 50 نفر به شیراز سفر مى کند.

جالب آنجاست که این سفر روز پنجشنبه به سه اتوبوس و ظرفیت 75 نفر افزایش مى یابد و روز جمعه نیز با دو اتوبوس ادامه مى یابد. از شهر مشهد که در آنجا نیز تاکنون حدود 170 نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند، هر روز یک سفر هوایى به شیراز انجام مى گیرد و امروز پجشنبه نیز به دو پرواز افزایش مى یابد.

از شهر اصفهان نیز روزانه 4 سفر با اتوبوس با ظرفیت هر اتوبوس 25 نفر انجام مى گیرد؛ به بیان دیگر باوجود شیوع کرونا و همچنین درخواست شهردار و شهروندان شیرازى، هنوز از شهرهاى سارى، رشت، اصفهان و مشهد روزانه به طور متوسط 350 مسافر به شیراز سفر مى کنند.

اداره کل راهدارى اختیار قانونى براى ایجاد محدودیت در انجام سفر را ندارد

این در حالى است که علیرضا سیاهپور میگوید: اداره کل  راهدارى و حمل ونقل جاده اى فارس از لحاظ قانونى نمى‌تواند محدودیتى براى سفرهاى بین شهرى ایجاد کند و نهادهاى هم رده قانونگذار مانند هیات وزیران، شوراى عالى امنیت ملى یا ستاد ملى مقابله با کرونا مى‌توانند در خصوص ایجاد محدودیت براى انجام سفرهاى بین شهرى تصمیم بگیرند، اما شرکت‌هاى مسافربرى با توجه به عدم استقبال مردم و نگرانى‌هاى خود، محدودیت هایى را براى انجام این سفرها قائل شده اند.

مدیر کل راهدارى و حمل ونقل جاده اى استان فارس با اشاره به اقدامات انجام شده در پایانه هاى مسافربرى فارس مى افزاید: از جمله این اقدامات مى‌توان به انجام دو عملیات روزانه عفونت زدایى توسط شهردارى شیراز در پایانه هاى مسافربرى، حذف خریدهاى فیزیکى، حذف فروش فیزیکى بلیت، عفونت زدایى اتوبوس‌ها پس از ورود به پایانه هاى فارس، و در اختیار قرار دادن برخى اقلام بهداشتى (با توجه به محدودیت این اقلام در بازار) اشاره مى کند.

 سیاهپور در پایان با ابراز امیدوارى نسبت به حداقل رسیدن مسافرت ها و حضور خانواده ها در خانه نسبت به کاهش خطرهاى ناشى از شیوع ویروس کرونا خاطرنشان مى کند: همکاران ما در تمامى این ایام براى آسایش هموطنانمان در حال انجام خدمت هستند و همکاران جاده اى نیز به صورت شبانه روزى در حال خدمت رسانى به مردم هستند.

تمام پایانه‌های مسافری در شیراز به حالت تعطیل در می‌آیند

از سوی دیگر روز گذشته سخنگوی شورای شهر شیراز اعلام کرد که بر اساس مصوبه این شورا، پایانه‌های مسافری در این شهر تعطیل شده است.

سعید نظری می گوید: براساس مصوبه شورای شهر شیراز، تمام پایانه‌های مسافری در این کلانشهر، به حالت تعطیل در می‌آیند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.