| کد خبر: 207122 |

تعطیلی «صفر تا صدی» حیات صنعت گردشگری کشور/ فعالان گردشگری در آستانه ورشکستگی

بعد از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در کشور، تنها اقدام پیشگیرانه‌ای که در حوزه گردشگری از سوی نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صورت‌گرفته است لغو سفرها بوده و بس! یعنی "تعطیلی صفر تا صدی" تمام حیات صنعت گردشگری کشور!

تین نیوز

بعد از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در کشور، تنها اقدام پیشگیرانه‌ای که در حوزه گردشگری از سوی نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صورت‌گرفته است لغو سفرها بوده و بس! یعنی "تعطیلی صفر تا صدی" تمام حیات صنعت گردشگری کشور!

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، در پی شیوع کرونا در برخی از استان‌های کشورمان، تورهای گردشگری داخلی با ابلاغیه‌های دولتی و تصمیمات استانی به‌صورت کامل متوقف شده‌ است و مقاصد گردشگری برای عید پذیرای گردشگر نیستند!

هنوز مشخص نیست که تا نوروز 99 چه اتفاق خواهد افتاد و آیا شیوع ویروس کرونا تا چه اندازه پیش‌خواهد رفت؛ صنعت گردشگری هم که چشم امیدش برای جبران خسارت‌های سالیانه به نوروز 99 بود به صورت کامل ناامید شده و در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

تاکنون برخی شرکت‌های گردشگری اعلام ورشکستگی کرده‌اند و برخی دیگر به اقداماتی چون تعدیل نیرو و فروش زیرساخت‌های خود روی آورده‌اند.

 در صورتی که امکان تمرکز بر امن‌سازی مقاصد گردشگری و با برنامه‌ریزی منسجم، هوشمندانه و اقدامت پیشگیرانه و بهداشتی در مقاصد گردشگری، حداقل شرایط برای انجام مدیریت شده برخی سفرهای نوروزی و گردشگری فراهم می‌شد؛ شاید تمیهد این اقدامات حداقلی، روزنه امیدی میشد برای صنعت گردشگری کشور در این روزهای کلیدی و حیاتی پایان سال و امکان تنفس برای پعالان این حوزه فراهم می‌شد و از این شرایط نزدیک به ورشکستگی نجات می‌‌یافتند.

اما افسوس و صد افسوس که راحت‌ترین راه از سوی مسئولان مربوطه یعنی "تعطیلی صفر تا صدی" تمام حیات صنعت گردشگری کشورمان در این روزها در پیش گرفته شده است.

اگر این روزها  برای تورهای نوروزی اقدام کنید به ندرت بتوانید گزینه‌ای برای این سفر پیدا کنید؛ گسترش ویورس کرونا در جهان صنعت گردشگری را با مشکلات جدی مواجه کرده‌ است و این مشکلات تنها به ایران محدود نمی‌شود؛ اما با توجه به مشکلات قبلی این صنعت در ایران، توان مقابله با ویروس کرونا برای فعالان صنعت گردشگری کشورمان سخت‌تر شده و نیازمند حمایت‌های دولتی و حداقل "تدبیر" است تا به ورشکستگی نرسد.

تا کنون تنها خبری که از این حمایت‌ها منتشر شده مصاحبه‌های شفاهی معاون گردشگری در راستای اعطای بسته‌های حمایتی در بخش مالیات، وامهای بانکی و بیمه‌های کارفرمایی است. حمایت‌ها در این شرایط تنها به ارائه طرح و مصاحبه محدود شده است و در میان این طرح‌ها موضوع صندوق حمایت از گردشگری هم مطرح شده‌ است که بیشتر نگاهی بلندمدت دارد تا اینکه به بحران اخیر متمرکز باشد. این صندوق می‌تواند با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در مواقع بحران به بخش گردشگری ورود کرده و بتوانند به فعالان این بخش تسهیلات اعطا کنند.

اما آنچه مشخص است قرار گرفتن فعالان گردشگری در آستانه ورشکستگی است. معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، هفته گذشته اعلام کرد که بیش از 70 میلیارد تومان هزینه سفر مردم از سوی فعالان گردشگری عودت داده شده‌ است اما بیان نشد که آیا این عودت از طرف هتل‌داران و ایرلاین‌ها به فعالان گردشگری صورت گرفته یا خیر؟!

جامعه هتل‌داران که چندان قائل به عودت مبالغ نیستند، اعلام کرده‌‌اند شرایط فورس ماژور هنوز اعلام نشده، اگر معاون گردشگری هم ابلاغیه‌ای داده که بیشتر برداشت شخصی است.

با همین استدلال عودت مبالغ به فعالان گردشگری یا انجام نشده یا با تاخیر صورت می‌پذیرد. هتل‌داران هم معتقدند با این اتفاقات در آستانه ورشکستگی قرار خواهند گرفت اما پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ممانعت از این رخداد استفاده از ظرفیت هتل‌ها برای بیماران کرونایی است!

طبق این پیشنهاد بیماران کرونایی می‌توانند دوران نقاهت خود را بعد از درمان در هتل‌های طرف قرارداد با این طرح بگذرانند! بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان در محلی دیگر غیر از خانه باید نگهداری شوند و هتل‌ها می‌توانند یکی از این فضاهای بینابینی قرار گیرند؛ این پیشنهاد هم با موافقت ضمنی وزارت بهداشت همراه بوده‌ اما با توجه به بار مالی سنگین اجرای چنین طرحی، عملی شدن این پیشنهاد در حد "صفر" است!

این طرح در شرایطی پیشنهاد شده است که جامعه هتل‌داران از کافی نبودن لوازم بهداشتی برای ضدعفونی هتل‌های خود گلایه دارند! باید حداقل امکانات ضدعفونی برای هتل‌ها و اماکنی که مقاصد گردشگری قرار می‌گیرند در نظر گرفته شود.

اگر قرار باشد این طرح اجرایی شود لازم است در این شرایط، سهمیه ویژه‌ای هم به مراکز اقامتی که باید در هر شهر به صورت حداقلی ادامه فعالیت دارند، اختصاص داده شود. هتلداران اعلام کرده‌اند که ما برای کارکنان خود هم به اندازه کافی ماسک نداریم و اگر قرار است توزیعی صورت گیرد شرایط توزیع هم نباید به پایتخت و مراکز استان‌ها محدود شود چرا که این نیاز در شهرستان ها بیشتر به چشم می‌خورد.

لازم به ذکر است همواره هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی اقدام به ضدعفونی کردن اتاق‌ها می‌کنند اما در شرایط فعلی لازم است از مواد گندزدا و ضدعفونی‌کننده‌های الکلی استفاده شود. در حال حاضر استان‌های گردشگرپذیر این مواد را به صورت آزاد و با قیمت بالا تهیه می‌کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.