| کد خبر: 207069 |

یک فعال حمل و نقل پیشنهاد داد:

◄ استفاده از بارنامه الکترونیکی به‌جای کاغذی

امروز بار هزینه‌های سنگین و کمرشکن ناوگان حمل و نقل بیش از پیش بر دوش راننده خود مالک و کامیوندار سنگینی می‌کند.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای معتقد است در شرایطی که کشور با مشکل بیماری کرونا مواجه شده، می‌توان برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری از بارنامه الکترونیکی به جای بارنامه کاغدی در بخش حمل و نقل کالا استفاده کرد.

به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی، عنوان کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری، جلوگیری از تماس فیزیکی با اشیا است اما در بخش حمل و نقل کالا رانندگان همچنان با اسنادی از قبیل بارنامه کاغذی سروکار دارند که می‌تواند منجر به انتقال ویروس در بین رانندگان و کل جامعه باشد.

استفاده از بارنامه الکترونیک

این راننده کامیون با طرح این پرسش که آیا بهتر نیست امکان استفاده از بارنامه الکترونیک به‌جای بارنامه کاغذی فراهم شود، گفت: بنا به قول مسئولان قرار بود تا اواخر امسال استفاده بارنامه الکترونیک اجرایی و بارنامه کاغذی از چرخه حمل و نقل حذف شود، اگر مسئولان به فکر سلامت جامعه و قشر رانندگان و کامیونداران هستند می‌توانند این کار را هم اکنون اجرایی کنند.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از اقدامات مهم برای جلوگیری از اشاعه این ویروس کاهش تماس افراد با یکدیگر و عدم حضور در تجمعات است اما رانندگان همچنان در سالن‌ها و پایانه‌های بار برای بارگیری و حمل  یا تخلیه بار ساعت‌ها با افراد گوناگون در ارتباط هستند.

بکرانی همچنین با بیان این‌که مشکلات اقتصادی که شیوع کرونا در کشور بر بنگاه‌های اقتصادی تحمیل کرده، بر شرایط اقتصادی رانندگان و کامیونداران نیز تاثیر منفی گذاشته است، تاکید کرد: امروز بار هزینه‌های سنگین و کمرشکن ناوگان حمل و نقل بیش از پیش بر دوش راننده خود مالک و کامیوندار سنگینی می‌کند.

بازگشت کرایه توافقی؟

او افزود: این در حالی است که با وجود گذشت حدود یک سال و اندی از اجرای فرمول محاسبه نرخ کرایه حمل بار بر اساس شاخص تن-کیلومتر که مهمترین مطالبه به‌حق صنفی رانندگان است اجرای دقیق آن همچنان بر زمین مانده و متاسفانه فرمول کرایه توافقی جای خود را دوباره در حمل و نقل کالا باز کرده است.

این راننده کامیون با بیان این‌که ویروسی که در این زمینه صنف رانندگان را درگیر خود کرده برخی مسئولان صنفی است که از ترس زوال میزشان روی این نظر کارشناسی (تن-کیومتر) ایستادگی نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: به همین خاطر اقدامات و فرمول‌های حمل و نقل به‌خصوص در بحث نرخ کرایه عقیم و بی‌اثر بر روی زمین مانده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 0 0

    باسلام
    وقتی از بارنامه الکترونیکی صحبت به میان می‌آید .این ذهنیت پیش می‌آید که راننده خودش بوسیله ابزارونرم افزار هایی که دراختیارش قرار میگیرد بارنامه اش را صادر کند وجوهی مانند ۴درصد سهم سازمان وهزینه بیمه مسئولیت حمل کالا را از طرف صاحب کالا بحساب های دولتی بپردازد وکد رهگیری بگیرد که البته انجام اینکار یعنی قطع رابطه حقوقی میان کامیون های تحت پوشش با شرکت های حمل ونقل بار داخلی (همین رابطه ای که هرگز شکل نگرفته است) .
    این امر ظاهراً نه تنها جلوگیری از شیوع ویروس کرونا میکند بلکه سفره بسیاری از ویروس هایی که بجان صنف افتاده بود را هم جمع خواهد کرد .

    ولی شاید منظور نویسنده این است که راننده برای دریافت بارنامه فیزیکی دیگر به باربری مراجعه نکند ویک نسخه از بارنامه الکترونیکی که توسط باربری صادر شده جهت اطلاع و استفاده به راننده بصورت الکترونیکی ارسال شود .

    سازمان راهداری که درحد یک تبلیغ رسانه ای با این طرح برخورد کرده است و وقتی یک طرح مهم وکارشناسی شده ای مثل بخشنامه وزارتی ابعاد واوزان را بدلیل هجوم تبلیغاتی و مقابله گروهی کوچک که با منافع منطقه ای شأن درتضاد بود دراجرا متوقف میمانند ،مسلما اجرای اینگونه طرح ها نیز تکلیف ش مشخص است .