| کد خبر: 207050 |

◄ نقش لجستیک در مقابله با ویروس کرونا

باید توجه داشت که مقابله با این ویروس فقط در محل اجتماع و زندگی مردم یعنی شهرها و یا محدود به بیمارستان‌ها نیست بلکه باید صحنه مقابله را روی سایر مولفه‌های تعیین این بیماری همه‌گیر گسترش داد.

تین نیوز

در این مقطع و دوره زمانی که کشور و مردم عزیزمان با مشکل بزرگ همه گیر شدن ویروس موسوم به کرونا مواجه شده‌، لازم است بنابر مسئولیت اجتماعی سازمان‌های دولتی همچون وزارت راه و سازمان‌های زیر مجموعه به‌ویژه سازمان بنادر و دریانوردی به فکر اقدام و مقابله باشند.

در این خصوص مبتنی بر موضوع ابتکار عمل در حوزه لجستیک، سازمان بنادر و سایر سازمان‌های وزارت راه می‌توانند در جهت تامین اقلام حیاتی برای درمان و محافظت مردم از این ویروس به کمک نظام بهداشتی کشور اقدام نمایند.

بدین منظور آنها می‌توانند با تسهیل‌، تسریع و تخفیف هزینه‌ها عملیات لجستیکی در خصوص اقلام ضروری مقابله با ویروس، تامین کنندگان را تشویق و ترغیب به تامین این اقلام نمایند و با توجه به وجود مراکز سیاست‌گذاری در اختیار وزارت راه و یا بر اتکا بر وجود جامعه بندری و حضور کلیه حلقه‌های بازیگر در حوزه لجستیک اقلام حیاتی، حتی در مورد تسهیل، هدایت و کنترل توزیع این اقلام به دست مردم نیز نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشته باشند و با دعوت از بخش‌های حاکمیتی وزارت بهداشت در این مراکز، اثر شلاق چرمی و یا توزیع نامناسب و ناکارآمد اقلام دارویی و ملزومات مورد نیاز اداره شود.

علاوه بر این موارد‌، بسیاری اقدامات دیگری توسط این سازمان‌ها می‌تواند انجام شود تا پشتیبانی و لجستیک اقدامات نظام بهداشتی کشور به‌نحو احسن پیش برود.

موضوعی که در این مقطع اهمیت دارد، نیاز به ابتکار و هوشمندی اقدامات در مقابل این ویروس هوشمند است. حال که اتاق‌های فکر و گردهمایی‌ها به‌خاطر مسائل بهداشتی لغو می‌شود، برگزاری اتاق‌های فکر در فضای مجازی می‌تواند شرایط را برای استفاده از نظرات دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران فراهم نماید.

باید توجه داشت که مقابله با این ویروس فقط در محل اجتماع و زندگی مردم یعنی شهرها و یا محدود به بیمارستان‌ها نیست بلکه باید صحنه مقابله را روی سایر مولفه‌های تعیین این بیماری همه‌گیر گسترش داد و مسلماً کانال‌های تامین و توزیع اقلام حیاتی در این رابطه می‌تواند یکی از جنبه‌های مهم این مقابله باشد.

* کارشناس حمل و نقل

بهروز فتحی

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 1

    سلام.لجستیک وظیفه وزارت راه نیست.وظیفه این وزارت خانه محدود به راه ساختن و بندر و فرودگاه و شهرسازی ست .وظائفی از جنس زیر ساخت.وزات خانه حتی متولی کل حمل و نقل هم نیست.حمل و نقل چندین متولی دارد ( از جمله پلیس) که وزارت خانه یکی از آنها ست.حمل و نقل بخشی از فرایند لجستیک است اما همه ی آن نیست.لجستیک بخشی از زنجیره تامین است و همه ی آن نیست. لذا این وزارت خانه نمیتواند پا را فراتر از وظیفه ذاتی خود یعنی "تسهیل حمل و نقل" بگذارد و نمیتواند هدایت و کنترل توزیع اقلام ضروری مقابله با ویروس و یا هر کالای دیگر را بر عهده داشته باشد.هر امری را باید به متولی خودش سپرد.

  • سعید قصابیان 0 0

    ادامه: لجستیک متولی یکتا ندارد.متولی لجستیک نظامی نظامیان ، متولی لجستیک دارو ، سازمانهای بهداشتی و پزشکی ، متولی لجستیک مواد غذایی، سازمان ها و شرکت های غذایی ، متولی لجستیک فولاد، شرکت های فولادی ، متولی لجستیک ورزشی ، سازمان ها و تیم های ورزشی و . . . . هستند.

    • ناشناس 1 0

      در پاسخ نظر جناب آقای قصابیان عرض می شودکه باید بین جامعه بندری و بندر تفاوت قائل شد

      اگر بندر را صرفا محل تخلیه و بارگیری بدانیم در این صورت با برداشت ایشان درست است.
      ولی وقتی از جامعه بندری گفتگو می شود , در جامعه بندری همه بازیگران از جمله متولیان خوشه های کالاهایی که ایشان نام بردند نقش آفرینی می کنند.
      حاکمیت جامعه بندری و نهاد رگولاتوری این جامعه کسی نیست جز سازمان بنادر
      لذا اینجا اختلاف دیدگاه وجود دارد, بندر یا جامعه بندری؟

  • جواد یساری 2 0

    مطالب حضرتعالی بسیار جامع و کاربردی بود. اما یک سوال هنوز باقی است. آیا با وضعیت بد مدیریتی در سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین بکارگیری ژن های خوب در حوزه های حساسی چون فناوری اطلاعات افق روشنی در جهت بکارگیری و عملیاتی سازی ایده های کاربردی نظیر مطلب فوق دیده میشود؟

    • ناشناس 1 0

      درست میفرمایید. متاسفانه با قرار گرفتن وزیر راه فعلی در راس هرم حوزه لجستیک و حمل و نقل کشور و اهتمام ایشان صرفا به بخش مسکن و بکار گماردن معاونین ضعیفی در حوزه حمل و برنانه ریزی, این فضا در صتعت و عرصه حمل و نقل به بوجود آمده که وزارت راه مسئول لجستیک و حمل و نقل نیست در حالیکه در تماس اخیر ریاست جمهور با وزیر راه که در روز جمعه 23 اسفند, ایشان از وزیر راه وضعیت لجستیک کشور را سوال کردند. در همین رابطه همین امروز مورخ 27 اسفند شاهد بودیم که دکتر نوبخت از طرف ریاست جمهور در نشست وزیر راه و زیر مجموعه های سازمان بنادر و راه آهن حاضر می شود که بنظر میرسد پیرو تماس تلفنی قبلی است.
      لذا باید توجه داشت که لجستیک ملی در بحران هایی ازین دست نقش بسیار مهمی را باید داشته باشد وسازماندهی متولیان لجستیک مناسب اقدام مناسب و کافی نیست.