| کد خبر: 206612 |

◄ شیب پرحادثه نزدیک حاجی آباد در جاده سیرجان به بندرعباس

سراشیبی این جاده موجب می‌شود رانندگانی که کامیون آنها دارای بار است دائم از سیستم ترمز استفاده کنند تا کنترل کامیون را از دست ندهند.

تین نیوز

محور حاجی‌آباد در استان هرمزگان با شیب خطرناک خود تا کنون حوادث ناگواری را به بار آورده و موجب جان باختن تعدادی از رانندگان شده است.

به گزارش تین نیوز، عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان این مطلب اظهار کرد: جاده سیرجان بندرعباس بعد از سال‌ها که به صورت دوطرفه استفاده می‌شد به صورت بزرگراه ساخته و بهره‌برداری شد ولی در این محور حیاتی و پرتردد قبل از شهر حاجی‌آباد، جاده دارای سراشیبی خطرناک است.

محمد اتحادی به تین نیوز گفت: این جاده به علت شیب تند برای تردد ناوگان حمل بار به خصوص ناوگان فاقد سیستم ترمز موتور ریتاردر و ناوگان فرسوده بسیار خطرناک ونا ایمن است.

به گزارش تین نیوز، این راننده کامیون اظهار کرد: سراشیبی این جاده موجب می‌شود رانندگانی که کامیون آنها دارای بار است دائم از سیستم ترمز استفاده کنند تا کنترل کامیون را از دست ندهند.

او گفت: این درحالی است که در موارد متعددی مشاهده شده به‌دلیل استفاده زیاد از ترمز و افزایش گرمای لنت‌های ترمز، کشنده‌ها سرعت گرفته و رانندگان مجبور شده‌اند کشنده را به طرف کوه‌های اطراف هدایت کنند ولی متاسفانه جان خود را از دست داده و خسارات جبران ناپذیری به کشنده و تریلرشان  وارد شده است.

اتحادی خاطرنشان کرد: از مدیران و مهندسان راهسازی درخواست می‌شود جاده جایگزین در این حوزه ساخته و چند گذر فرار آماده شود که اگر کامیون یا کشنده‌ای با مشکل ترمز و سرعت بالا مواجه شد راننده بتواند با استفاده از گذر فرار خسارات وارده را کاهش دهد.

* ارسال کننده فیلم‌ها: فرهادی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن رئیسی 1 0


    نکاتی را درباره این نقطه حادثه خیز باید در نظر گرفت.
    این نقطه سبقت برای کامیون ممنون شده.
    سوال
    آیا این محدودیت تاثیری بر روی روند کاهش حوادث داشته؟

    قطعا جواب خیر است.

    مضررات این محدودیت

    لطفا توجه کنید؛

    ایجاد صف برای گذر کامیونها و ایجاد بار روانی.
    بار روانی این محدودیت این است که،
    چون رانندگان میدانند در این نقطه سبقت ممنوع است از 5 یا 10 کیلومتر قبل اقدام به حرکت و سبقت با سرعت بالا میکنند که پشت کامیونهای کند رو نمانند و در نتیجه با سرعت زیاد وارد این گذر گاه میشوند.



    قلق گیری، برای کلمیونهای نسل قدیم
    هر کامیونی قلق خاص خود را دارد. امکان دارد من با کامیون خودم در این نقطه صدها بار رفت و آمد کنم و هیچ حادثه ای رخ ندهد. ولی با کامیون دیگری دچار حادثه شوم.

    نتیجه این که هر راننده ای اگر محدودیت نداشته باشد با قلق خاص کامیون خود میتواند از با رعایت نکات ایمنی از این نقطه کذر کند.

    کامیونهای نسل جدید که دارای سیستم های ایمنی بیشتری هستند. از جمله ریتاردرهای موتور و گیریبکس،

    وقتی رانندگان با کامیونهای نسل قدیم از این نقطه عبور میکنند اگر محدودیت سبقت نداشته باشند با قلق خاص کامیون خود بدونه این که ترمز اضافه ای بزنند(ترمز اضافه باعث داغ شدن بیشتر سیستم ترمز میشود که به طبع آن کارایی و قدرت سیستم ترمز کاهش چشم گیری میابد) از این نقطه گذر میکنند.

    رانندگان کامیونهای نسل جدید به خاطر استفاده از ترمزهای کمکی،(ریتاردر) سیستم ترمز اصلی آنها خنک میباشد و با دیدن اولین مانع در هر سرازیری با استفاده از ترمز اصلی(ترمز پا) کامیون را به حالت سکون میرسانند.

    سبقت ممنوع و حرکت پشت سر هم در سرازیری باعث داغ شدن سیستم ترمز کلیه کامیونها چه نسل قدیم و چه نسل جدید میشود.

    در کامیونهای نسل جدید سیستم ریتاردر در سرعت زیر 25 کیلومتر عملا بازدهی ندارد و راننده مجبور به استفاده از سیستم ترمز اصلی(ترمز پا) میشود پس در نتیجه سیستم ترمز اصلی کامیونهای نسل جدید هم داغ میشود و کارایی خور را از دست میدهد.
    توجه داشته باشید سیستم ریتاردر در کامیونها باعث سکون کامل نمیشود و سیستم ترمز اصلی این وظیفه را بر عهده دارد.

    حالا فرض کنید کامیون ماک با ظرفیت 40 تن در این سرازیری و با دنده 1و1 با سرعت 3 کیلومتر در ساعت در حال رفتن میباشد .

    اول این که صف حدود 3 تا 4 کیلومتر پشت این کامیون برای کلیه کامیونها چه نسل قدیم و چه نسل جدید ایجاد میشود که تمامی آنها به خاطر سرعت پایین در حال استفاده از سیستم ترمز اصلی میباشند.

    اگر به طور مثال 50 کامیون پشت سر این کامیون باشند 50 سیستم ترمز داغ که کارایی خود را در حال از دست دادن میباشند در حال گذر از این نقطه میباشند.

    در این صف طولانی سیستم ترمز داغ شده همراه با سیستم عصبی داغ شده رانندگان پشت صف مانده ،باعث میشود راننده اقدام به گرفتن سبقت در این محل کند و این کار عاقبتی به جزء تصاویر بالا ندارد.

    روش درست محدودیت برای این نقطه چیست؟

    برداشتن محدویت سبقت
    محدود کردن سرعت برای کلیه خودرو های عبوری چه سواری چه کامیون به 40 کیلومتر

    با این کار صف ایجاد نمیشود و هر راننده ای با توجه به قلق کامیون خود سرعت مطمئنه خود را انتخاب میکند و بدونه استرس از این محل گذر میکند.

    نصب دوربین های کنترل سرعت.
    اسقرار مامورین مجهز به دوربین کنترل سرعت

    در صورت تخطی هر گونه خودرو گذری از سرعت مجاز جریمه 200 هزارتومانی خودرو

    به نظرتون داخل سازمان راهداری و پلیس راه کارشناسی پیدا میشه که به این موضوعات توجه کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • محسن رئیسی 0 0

    با عرض معذرت
    در کامیونهای نسل جدید سیستم ریتاردر زیر 15 کیلومتر عملا کارایی ندارد. اشتباه تایپیست.

  • محسن رئیسی 0 0

    تعدادی از دوستان همکار با من تماس گرفتن ضمن تایید معذلات سبقت ممنون این گذرگاه، ایراد هم گرفتن که سرعت 40 کیلومتر برای کامیون در این سرازیری زیاد هست. گفته این دوستان کاملا درسته و من عذر خواهی میکنم. در تعیین سرعت مجاز برای گذر کامیونها و خودروهای سواری کارشناسان سازمان راهداری و پلیس راه بهتر از من میتونن نظر بدن.