| کد خبر: 206557 |

زیرگذر گیشا از نگاه ساکنان

این زیرگذر در حالی افتتاح شده است که بخش مهمی از نازک‌کاری‌های آن انجام نشده که طبعا در هفته‌ها و حتی ماه‌های آینده انجام خواهد شد و مسئله مهمی نیست. ولی 2پرسش کلیدی برای ساکنان محله گیشا وجود دارد. محله‌ای که پل قدیمی بیشتر برای دسترسی آسان‌تر آنان نصب شده بود و زیرگذر فعلی نیز به نام این محله است.

تین نیوز

روز 7 اسفند فاز اول زیرگذر گیشا افتتاح شد. سومین زیرگذر در اتوبان شهید گمنام و جلال‌ آل‌احمد که یکی از مسیرهای اصلی مرکز شهر به غرب و بالعکس است.

 مقرر و قول داده شده بود که این زیرگذر تا اواسط اسفند‌ماه افتتاح شود که حداقل قدری از مشکلات ترافیکی پایان سال منطقه را کم کند. قول خوبی بود ولی وضعیت کنونی کرونا، احتمالا چنین مشکلی را برطرف کرده و حتی باران شدید این روزها نیز نمی‌تواند منشأ ترافیک شود، چه رسد به روزهای آینده و خرید عید و... که بعید است ترافیکی جدی را ایجاد کند. درهرحال افتتاح آن بهتر از تأخیرش است. در مراسم گفته شد که فاز اول افتتاح شده است.

 اگر تکمیل اجزای باقیمانده داخل و بیرون تونل و نازک‌کاری‌ها منظورشان است که این را نمی‌توان فاز دوم نامید. چون منظور از فازهای هر طرح مراحل به نسبت مستقل یک طرح است. ولی اگر منظور از فاز دوم رفع نقایص عبور و مرور ساکنان محله گیشا از طریق انجام 2 طرح دوربرگردان در خیابان آل‌احمد و چمران است، در این صورت می‌توان گفت کاربرد کلمه فاز اول صحیح است.

این زیرگذر در حالی افتتاح شده است که بخش مهمی از نازک‌کاری‌های آن انجام نشده که طبعا در هفته‌ها و حتی ماه‌های آینده انجام خواهد شد و مسئله مهمی نیست. ولی 2پرسش کلیدی برای ساکنان محله گیشا وجود دارد. محله‌ای که پل قدیمی بیشتر برای دسترسی آسان‌تر آنان نصب شده بود و زیرگذر فعلی نیز به نام این محله است.

البته این طرح مربوط به سال1394 و حتی پیش از آن است. اجرای آن نیز از همان زمان شروع شده بود و کارگاه‌ عملیات نیز در محل، تجهیز و آغاز به‌کار کرده بودند. ولی در عمل تغییرات (درست یا نادرست) رخ‌داده در جزئیات این طرح موجب زیان به ساکنان گیشا و نیز زیان به مصرف سوخت و ترافیک در منطقه می‌شود. چرا؟

پل قبلی گیشا موجب عبور غیرهمسطح شرق به غرب آل‌احمد از روی بزرگراه چمران بود. اهالی محل با 2دسترسی می‌توانستند از غرب به شرق و به‌عکس وارد این پل شده یا از آن خارج شوند و دسترسی به بیمارستان شریعتی نیز وجود داشت.

اکنون و با وضعیت فعلی 2 دسترسی مذکور به کلی حذف شده است. حتی برای ورود به چمران جنوب نیز باید حداقل ۱.۵کیلومتر افزایش مسیر داشت. به علاوه براساس تجربه ترافیکی 2زیرگذر قبلی در تقاطع امیرآباد و کردستان، می‌توان گفت زیرگذر جدید قادر به حل مشکل ترافیک برای خودروهای عبوری از شرق به غرب نیز نخواهد بود و فقط ترافیک را به یک کیلومتر جلوتر یعنی در تقاطع شیخ فضل‌الله منتقل خواهد کرد! البته در محیط داخلی شهر کاربرد زیرگذر شیوه مطلوب‌تری از پل است. ولی باید اهداف عبور و مرور مناسب را تأمین کند. از این نظر اهالی گیشا نسبت به این وضع و نیز تغییرات رخ‌داده در اجرای آن معترض بودند و اقداماتی را انجام دادند، ولی ظاهرا نتیجه‌ای نمی‌گرفتند.

تا اینکه بنده نیز به‌عنوان یک فرد ساکن محله پیگیر ماجرا شدم و مسئولین محترم شهرداری منطقه2 لطف کردند و قراری را برای بازدید از محل گذاشتند و در آنجا معاونت محترم فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز حضور داشت و توضیحاتی را ارائه کرد که بنده صرفا براساس این توضیحات و تعهدات اعلام شده از جانب ایشان نکات زیر را تقدیم می‌کنم.

1- ظاهرا امکان ایجاد دسترسی مستقیم از گیشا (شمال به جنوب) به داخل زیرگذر وجود نداشته است؛ بنابراین برای ورود به زیرگذر غربی به شرقی، ابتدا باید به سمت غرب رفت و سپس دور زد و با طی حدود ۱.۵کیلومتر وارد زیرگذر شد. ولی آقای معاون توضیح داد با فاصله کوتاهی از خروجی غربی زیرگذر یک دوربرگردان مناسب بلافاصله در فروردین‌ماه احداث خواهد شد و انجام این کار چند روز بیشتر طول نخواهد کشید. وی صریحا اعلام کرد که پلیس با احداث آن موافقت کرده است. هرچند این کار مشکل جدیدتری ایجاد می‌کند و آن عبور و مرور عابر پیاده در آن محل است و خطر تصادف را بالا می‌برد. البته به‌نظر می‌رسد که این طرح اجرا نشود چون مخل عبور و مرور است و باید برای عبور شمال به جنوب گیشا و ورود به زیرگذر فکر اساسی‌تری کرد. در این مورد باید گفت‌وگو کرد. برخی ایده‌ها برای جلو آوردن سقف زیرگذر به سوی غرب وجود دارد.

2- مشکل اصلی این زیرگذر دسترسی شرق به گیشاست که قبلا از روی پل انجام می‌شد. اکنون 2 راه دارند. یکی اینکه بروند از جنوب غربی گیشا وارد شوند که قطعا در آنجا ترافیک سنگین ایجاد می‌شود و چندین مدرسه در آنجا است که به‌طور قطع این کار نشدنی و نابخردانه است و موجب اعتراض همه خواهد شد. یا آنکه از چمران تا حکیم بیش از 2کیلومتر بالا بیایند و دور بزنند و برگردند!! یعنی حدود 5کیلومتر راهشان دورتر شود و یک ترافیک هم در پل‌های حکیم و سپس در پایین بوستان گفتگو را تحمل کنند!! برای رفع این مشکل در طرح اولیه یک خروجی از زیرگذر به گیشا درنظر گرفته شده بود که خروجی بود و کل محله را دچار تغییر می‌کرد. هنگامی که پرسیدم پس چرا از فاصله دورتر خروجی ندادید که در ضلع شمالی زیرگذر خارج شود و مشکلی پیش نیاید گفتند که برای این کار باید پایین‌تر می‌رفتیم که سقف مترو اجازه نمی‌داد. واقعیت را نمی‌دانم.

راه‌حل این ماجرا را نیز در ایجاد یک پل دسترسی در یک کیلومتر بالاتر از گیشا و در راستای بوستان گفتگو معرفی کردند که تابلوی آن نیز در محل احداث نصب شده است. آقای معاون گفت که مطالعه فاز اول آن انجام شده، پیش‌تر نیز یکی از اعضای شورای شهر به بنده گفته بود که بودجه آن نیز تصویب شده و احداث آن در اسرع وقت آغاز خواهد شد. ضمن اینکه این پل 3دسترسی خواهد داشت. به چمران جنوب، به خیابان جواد فاضل و نیز به پارکینگ طبقاتی بوستان گفتگو تا پس از این مزاحمت برای ساکنان شرق گیشا و نزدیک به بوستان گفتگو کم شود. این پل دسترسی جنوب چمران به داخل گیشا را نیز حل خواهد کرد.

ای کاش زیرگذر گیشا از ابتدا تصویب و اجرایی نمی‌شد و با تقویت همان پل مشکل حل می‌شد. ولی چون از سال1394 آغاز و هزینه‌های سنگینی هم شده بود به هر حال اجرایی کردند. گرچه اجرای آن به زیان مغازه‌داران ابتدای گیشا است. این زیان را شاید بتوان با اجرای پل طبیعت در این محل جبران کرد.

الف- ایجاد سریع دوربرگردان در آل‌احمد نزدیک به پاتریس. اگر این طرح مفید نبود که ظاهرا نیست نسبت به اجرای ایده جدید برای حل مشکل از جنوب گیشا اقدام شود.

ب- ایجاد پل دوربرگردان (در اسرع وقت) دسترسی جنوب به جنوب چمران در محل بوستان گفتگو، با دسترسی به جواد فاضل و دسترسی به مترو و پارکینگ طبقاتی بوستان گفتگو.

متأسفانه در اجرای این طرح از ابتدا یعنی سال۹۴ و پیش‌تر؛ مثل بیشتر اقدامات دیگر هیچ کار توجیهی و دقیق و نوشته شده‌ای درباره این طرح برای اهالی محل انجام نشد و اصولا به شکل اقتضایی و برحسب موقعیت، مسائل طرح شده است. درحالی‌که هر طرحی باید ضمیمه دقیق فنی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.

آنچه گفته شد مبتنی بر اظهارات شفاهی بالاترین مقام اداری در طرح یعنی آقای مهندس صفاصبوری، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است که حتما پیشاپیش تمهیدات لازم را برای اجرایی‌کردن این 2بخش از طرح اندیشیده‌اند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه همشهری

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.