| کد خبر: 206444 |

◄ حلقه گمشده کریدور شمال-جنوب که ظرفیت بار ترانزیتی ایران را 4 برابر می‌کند

مهمترین حلقه مفقوده در کریدور شمال-جنوب، محور ریلی رشت ـ انزلی ـ آستارا است که با بهره برداری از این خط ریلی منافع زیادی برای کشور خواهد داشت.

تین نیوز

مهمترین حلقه مفقوده در کریدور شمال-جنوب، محور ریلی رشت-انزلی-آستارا است که بهره‌برداری از این خط ریلی منافع زیادی برای کشور خواهد داشت.

به گزارش تین نیوز، محور ریلی رشت-انزلی-آستارا به طول حدودا 300 کیلومتر یکی از پروژه‌های ریلی مهم کشور محسوب می شود. زیرا تکمیل این پروژه می تواند محور ترانزیتی ایران را تکمیل کند.

میثم لاجوردی کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز گفت: کریدورهای ترانزیتی که از ایران میگذرد یا شمالی-جنوبی است یا شرقی-غربی. اما به دلیل جغرافیایی که کشور ایران دارد، کریدور شمال به جنوب برای ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

لاجوردی ادامه داد : یکی از مزیت‌هایی که کریدور شمال-جنوب نسبت به شرق-غرب دارد این است که این کریدور، رقیبی ندارد.

وی افزود: اما در کریدور شرقی به غربی کریدور تراسیکا وجود دارد از که دریای خزر می گذرد و محور دیگری به نام آلتید وجود دارد که از شمال دریای خزر می گذرد. این دو محور رقیبی برای کریدور سرخس- رازی هستند که از ایران عبور می کند و شرقی به غربی است و از نظر زمان و هزینه ارزان‌تر تمام می‌شود.

این کارشناس در خصوص محور شمال-جنوب گفت: اما این مشکل را در کریدور شمال به جنوب نداریم و مسیر رقیب برایمان وجود ندارد. کریدور شمال به جنوب را می توان به دو شاخه تقسیم کرد: شاخه غربی و شاخه شرقی.

لاجوردی در خصوص شاخه شرقی این محور گفت: شاخه شرقی که در آینده خط ریلی بندرعباس-سرخس یا چابهار-سرخس می شود، کشور های CIS را به آبهای آزاد متصل می‌کند و هیچ راهی به غیر از عبور از ایران برای این کشورها وجود ندارد. 

وی درخصوص دیگر شاخه مهم کریدور شمال به جنوب گفت: محور ریلی رشت-انزلی-آستارا دیگر خط ریلی مهمی است که می تواند محور ترانزیت کشور را تکمیل کند. همچنین این مسیر نیز به غیر از مسیر دریایی که از کانال سوئز عبور می‌کند و کشور های جنوب و شرق آسیا را به اروپا متصل می کند دیگر رقیبی ندارد. 

وی افزود: این خط ریلی  در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر استاین خصوصیات می تواند مزیت رقابتی را برای این کریدور در مقایسه با کریدور های دیگر به وجود آورد.

لاجوردی با بیان این که بار ترانزیتی درآمد زیادی برای کشور دارد گفت: احداث این خط ریلی باعث می شود که ترانزیت خارجی ایران قوی‌تر شود. جذب بارهای ترانزیتی 4 برابر بار داخلی برای کشور ارز آوری دارد. 

وی درخصوص دیگر مزیت های این خط ریلی گفت: همچنین احداث این خط باعث می‌شود، اقتصاد کشور های دیگر نیز به اقتصاد ایران گره بخورد. زیرا هزینه حمل‌ونقل و هزینه کالا نیز کاهش می یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 1

    سلام. یاد آوری میکنم که کوریدور شمال جنوب دو حلقه مفقوده دارد. یکی رشت – آستارا و دیگری چابهار – زاهدان.

  • حسین شیرازی 0 0

    همیشه ار سود آوری و ارز آوری ترانزیت صحبت و گفته میشود، اما تا به حال یک تحقیق یا گزارش واقعی از میزان سود دهی ترانزیت ارائه نشده است. بهتر است راه آهن گزارشی از درآمد ترانزیت محور سرخس -بندر عباس و خطوط موجود فعلی بدهد تا بعد معلوم شود ساخت آستارا-رشت یا چابهار-زاهدان سود ده است یا نه.

    • سعید قصابیان 0 0

      سلام.لطفا در همین تین به اظهارات عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده زاهدان مراجعه بفرمائید که ظرفیت تخلیه و بارگیری در چابهار رو بسیار ناچیز اعلام کردن.بدون راه آهن توسعه بندر چابهار امکان نداره.
      الان بندر عباس و امام از لحاظ تخلیه و بارگیری بخصوص در بخش ریلی قفل شدن و راه نجات میتونه چابهار باشه

  • ناشناس 0 0

    راه آهن آستارابه جنوب قشم باتوجه به کشتی بزرگ وکرایه ۲۰درکمتر برای ایران مزیت دارد وحتی میتواندبه کشورغرب کشورترکیه وعراق وسوریه بارترانزیت کرد