| کد خبر: 206418 |

شهرداری تهران: شرایط را بحرانی ارزیابی می‌کنیم/ضدعفونی خیابان‌های تهران امکان‌پذیر نیست/شهروندان از مترو و اتوبوس استفاده نکنند

رئیس سازمان پیشیگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به برگزاری اولین جلسه مشترک مدیران شهرداری تهران با وزارت بهداشت درخصوص مقابله با کرونا مطالبات شهرداری از وزارت بهداشت را در این زمینه تشریح کرد.

تین نیوز

رئیس سازمان پیشیگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به برگزاری اولین جلسه مشترک مدیران شهرداری تهران با وزارت بهداشت درخصوص مقابله با کرونا مطالبات شهرداری از وزارت بهداشت را در این زمینه تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، رضا کرمی محمدی در نشست خبری اینترنتی که درخصوص اقدامات شهرداری تهران برگزار شد با اشاره به برگزراری اولین جلسه وزارت بهداشت با شهردار و معاونین و مدیران شهرداری تهران گفت: بعد از درخواست وزارت بهداشت از شهرداری برای ورود به موضوع مقابله با کرونا اولین جلسه در روز یک اسفند با حضور شهردار و معاونین و مدیران مربوطه براگزار شد. در این جلسه مسؤولان وزارت بهداشت گزارش مبسوطی درباره آخرین وضعیت کرونا و گسترش آن ارائه و نیازهای این وزارتخانه را ارائه کردند.

او ادامه داد: بعد از آن مدیران شهرداری نیز نقطه نظرات خود را ارائه داده و مقرر شد مدیران سازمان پیشگیری و اداره کل سلامت شهرداری، شرکت مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و زیباسازی پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کنند.

کرمی محمدی درباره نتایج برگزاری این جلسه گفت:  مقرر شد مدیران سازمان‌هایی که به ارائه نظرات پرداختند به همراه سایر سازمان‌ها و به مرکزیت سازمان مدیریت بحران اقدامات خود را برای آموزش شهروندان و همچنین اقدامات عملیاتی ضدعفونی کردن و گندزدایی شهری هرا با برنامه ریزی انجام دهند. 

وی تصریح کرد: براساس تصیمات اتخاذ شده رابط اصلی شهرداری و وزارت بهداشت؛ اداره کل سلامت شهرداری تهران است که البته از چندی قبل این ارتباط ایجاد شده بود.

او همچنین با اشاره به جلسه دیگری که سوم اسفند ماه در دفتر شهردار تهران برگزار شد گفت: در آن جلسه نیز  هماهنگی‌های نهایی انجام  و همان روز جلسه دیگری با حضور معاون عملیاتی با مدیران عملیاتی دیگر نهادهای خدماتی مثل اورژانس و آموزش و پرورش و دادگستری برگزار و مقرر شد تا شهرداری یک سری اقدامات عملیاتی انجام دهد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد اداره کل سلامت جلسات مستمری برای شرکت های مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی برگزار کند. همچنین مقرر شد برای سازمان بهشت زهرا، سازمان پسماند، شرکت شهروند، شرکت ساماندهی مشاغال، سازمان آتش نشانی، سازمان میوه و تره بار نیز جلسات مشخصی برگزار شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود:  اداره کل سلامت مسولیت تولید محتوای آموزش های عمومی را در قالب های مختلف به عهده گرفته است.

وی با اشاره به مطالبات شهرداری تهران از وزارت بهداشت گفت: درخواست کردیم تا وزارت بهداشت دستور العمل سطح بندی شیوع ویروس کرونا را آماده کنند و همچنین درخصوص احتمال شیوع از طریق حیوانات و ضرورت جمع آوری بازار فروش احشام و طیور سوالاتی مطرح شد. بعلاوه از وزارت بهداشت درخصوص ضرورت تشدید نظارت بر امحای زباله های بیمارستانی از طریق نظارت بر مجتمع آرادکوه درخواست‌هایی شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران افزود: در این جلسه همچنین مقرر شد درباره  معضلات نگهداری معتادان و بی خانمان ها نیز تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به جلسه اینکه در جلسات شهرداری تهران که به منظور اتخاذ تدابیر مناسب برای مقابله با کرونا برگزار شد مقرر شد زیرمجموعه های شهرداری حداکثر ظرفیت خود را برای تبلیغات و آموزش و اطلاع رسانی به کار گیرند و  تصریح کرد: براساس نتایج این جلسات هیچ یک از سازمان‌ها در شهرداری نباید رفتارهای سلیقه‌ای انجام دهند و جلسات نیز به صورت مجازی برگزار شود و تا کمترین ارتباط بین افراد برقرار شود.

کرمی محمدی درباره ضرورت سم پاشی خیابان‌های تهران در این شرایط گفت: متخصصین مربوطه اثر این کار را بسیار اندک می‌دانند ضمن اینکه حجم مواد ضد عفونی لازم برای آن بسیار زیاد خواهد بود و با کمبود فعلی این مواد این اقدام امکان پذیر هم نیست.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران درباره ضدعفونی نشدن همه اتوبوس های پایتخت نیز گفت: درخصوص نظارت بر عملیات ضد عفونی باید بگویم که حدود 6 هزار اتوبوس عمومی و خصوصی داریم که حجم زیادی از مواد ضدعفونی برای این منظور نیاز است. در دو سه روز اول مواد ضد عفونی در دسترس بود اما چند روزی است که با کمبود مواد ضد عفونی مواجه شدیم، در نتیجه اکنون بهترین توصیه این است که شهروندان فعلا از مترو و اتوبوس استفاده نکنند و اگر اجباری هم برای استفاده از این اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی است از تماس با سطوح و تردد در مکان های شلوغ خودداری شود.

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رسیدگی به وضعیت اتوبوس های خصوصی گفت: دستور العمل اتوبوس های خصوصی نیز همان ضدعفونی روزی دوبار است اما احتمالا به دلیل ارجحیت بخش عمومی ابتدا کار از آنجا شروع شده است.

کرمی محمدی تاکید کرد: نظارت بر عهده سازمان بازرسی شهراری تهران است و به طور قطع این موضوع بار دیگر تذکر داده خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی‌ها حاکی از آن است که کرونا به یک بحران برای شهر تهران تبدیل می شود یا خیر گفت: در حال حاضر نیز ما شرایط را بحرانی ارزیابی می کنیم و بر اساس پیش بینی ها ممکن است تا یکی دو هفته آینده علیرغم تمامی تلاشها گسترش ویروس بیشتر هم بشود ولی بر اساس نظر پزشکان متخصص و مسئولین مربوطه تنها با انجام سه مورد زیر امکان مهار این بحران وجود خواهد داشت که شامل آموزشهای عمومی، کاهش تردد در سطح شهر و کاهش هرگونه تجمعات حتی کوچک است.

کرمی محمدی درباره ابتلای کارکنان شهرداری تهران در مناطق 13، 15 و 17 شهرداری تهران و عدم برگزاری دورکاری اظهار داشت: تفاوتی بین شهرداری مردم دیگر وجود ندارد و همه در معرض هستیم. از لحاظ پیدا کردن بیماران، شهرداری از تب سنج ها در هنگام ورود و خروج کارکنان است و اکثر سازمان های تابعه شهرداری تهران این اقدام را انجام می دهند. اما هنوز آمار خاصی درباره ابتلای کارکنان شهرداری تهران به ویروس کرونا نداریم. همچنین در رابطه با دورکاری کارکنان آیین نامه ای از سوی معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران تهیه و در اختیار شهردار تهران قرار گرفته است و احتمالا اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

او ادامه داد: افراد براساس مواردی که در این آیین نامه به آن اشاره شده است می‌توانند از این دورکاری استفاده کنند، همچنین با تشخیص رئیس بخش‌های مرتبت می توانند از مرخصی استفاده کنند.

کرمی محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برای رفع مشکل کمبود مواد ضدعفونی چه برنامه‌ای در نظر گرفته شده است اظهار داشت: علاوه بر اینکه از وزارت کشور، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی که مواد ضدعفونی را در اختیار دارند، خودمان نیز اقداماتی را انجام داده ایم تا از ارگان های دولتی دیگر تهیه کنیم و زمانی که انجام شد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

او با بیان اینکه در جلسات اعلام می شود ویروس در حال گسترش بیشتری است تصریح کرد: به رغم آنکه اقدامات در حال انجام است باید سه کار عمده را در سطح شهر انجام دهیم که شامل آموزش های عمومی، تعهد مردم به انجام آموزش ها مانند شست وشوی دست و جلوگیری از تماس با سطوح مختلف، همچنین کاهش تردد در سطح شهر است. مردم تا جایی که می توانند وارد شهر نشوند و از مترو و اتوبوس استفاده نکنند تا برخورد با سطوح رخ ندهد.

کرمی محمدی در پایان همچنین بر کاهش تجمعات حتی تجمعات کوچک نیز تاکید کرد و گفت: در فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، و دید و بازدیدها نیز اگر هرچه بیشتر کاهش یابد در جلوگیری از شیوع ویروس موفق‌تر هستیم که این امر نیازمند کمک همه مردم و رسانه‌ها است که نقش بسیار موثری در این زمینه دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.