| کد خبر: 206373 |

تولید خودروهای خودرانی که زیر آسفالت را مشاهده می‌کنند

محققان موسسه فناوری ماساچوست، با استفاده از رادارهای زمین نفوذ، خودروهای خودرانی تولید کرده‌اند که می توانند زیر آسفالت را مشاهده کنند.

تین نیوز

محققان موسسه فناوری ماساچوست، با استفاده از رادارهای زمین نفوذ، خودروهای خودرانی تولید کرده‌اند که می توانند زیر آسفالت را مشاهده کنند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا،  روزنامه دیلی میل نوشت، رادار زمین‌نفوذ ( Ground-penetrating radar) راداری برای بررسی لایه‌های کم‌عمق زمین با امواج الکترومغناطیسی است که معمولاً در بازهٔ بسامدی ۱۰ تا ۱۰۰۰ مگاهرتز کار می‌کند.

خودروهای خودران با استفاده از دوربین ها و سنسورها متوجه می‌شوند که درکجای جاده قرار دارند. با این حال متغییرهای غیرقابل پیش‌بینی مانند شرایط بد آب و هوایی و وضعیت ضعیف دید می تواند برای آنها مشکل زا باشند. 

معمولا خودروهای خودران برای پیمایش از حسگرهای LIDAR استفاده می‌کنند اما با این حال این حسگرها به اندازه کافی پیشرفته نیستند که بتوانند در شرایط بد آب و هوایی و شرایطی که دید را در جاده‌ها ضعیف می کند، بطور کامل عمل کنند. عدم توانایی دید خودرو به ویژه در سرعت های بزرگراه می تواند یک مشکل بسیار بزرگ باشد.

اکنون محققان موسسه فناوری ماساچوست برای کمک به رفع این مشکل، سیستمی ابداع کرده اند که به خودروها اجازه می دهد، زیر آسفالت را مشاهده کنند.

این سیستم جدید که توسط گروهی از محققان «آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی» موسسه فناوری ماساچوست، ابداع شده است، با استفاده از یک فناوری به نام رادار زمین-نفوذ (GPR) پالس‌های الکترومغناطیسی به زیر زمین ارسال می‌کند؛ این سیستم با ارسال این پالس ها، ترکیبات خاص منطقه را از خاک ، سنگ و ریشه اندازه می‌گیرد.

این رویه نقشه برداری، اثر انگشت منحصر به فردی از گونه های مختلف ایجاد می‌کند که خودروهای خودران از این داده ها می‌توانند در زمانی که این منطقه خاص عبور می کند، استفاده کند.

محققان در جریان آزمایشاتی متوجه شدند که در شرایط برفی، میانگین خطای سیستم ناوبری تنها در حدود یک اینچ در مقایسه با هوای پاک بوده است. اما آنها با تعجب متوجه شدند که میانگین خطای سیستم ناوبری در شرایط بارانی اندکی بیشتر بود اما هنوز حدود متوسط ۵.۵ اینچ بود؛ این موضوع به این دلیل است که باران منجر به نفوذ بیشتر آب به داخل زمین شده و باعث می شود که اختلاف میان خواندن نقشه اصلی LGPR و شرایط فعلی خاک بیشتر شود.

محققان با اشاره به اینکه این فناوری جدید تنها در سرعت‌های کم و در یک جاده پوشیده از برف آزمایش شده است،میگویند: این سیستم هنوز در ابتدای راه قرار دارد و ممکن است چند سال طول بکشد تا برای استفاده در جاده آماده شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.