| کد خبر: 20613 |

◄ افتتاح یا بهره برداری از آزادراه قم - گرمسار تا ۲۰ مهر؟

تین نیوز | آزادراه قم-گرمسار که قرار بود در یکی از روزهای تابستان سال جاری افتتاح شود، چند روز پیش یک زمان 40 روزه از سوی قرارگاه خاتم الانبیا برای افتتاح این پروژه پرحاشیه مطرح شد.

به گزارش تین نیوز، تاریخ افتتاح آزادراه قم-گرمسار از سوی مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، روزی قبل از شروع سفرهای تابستانی و در برهه ای قبل از دور دوم سفرهای تابستانی و سپس پیش از پایان تابستان اعلام شده بود و این بار از سوی قرارگاه سازندگی خاتم، 20 مهرماه سال جاری مشخص شده است.

سردار سرتیپ عبادالله عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در تاریخ 10 شهریور از پیشرفت 73 درصدی پروژه قم-گرمسار خبر داد و گفت: این آزادراه تا 40 روز آینده به بهره برداری می رسد.

اما باید توجه داشت که افتتاح پروژه به طور حتم مبنی بر بهره برداری نیست. اگرچه با پیشرفت فیزیکی 80 درصد نیز می توان پروژه را بهره برداری کرد اما 20 درصد باقی مانده که می تواند شامل خط کشی، علام ترافیکی، تابلوهای اطلاع رسانی، گارد ریل، سیستم روشنایی راه، دوربین های نظارت تصویری و ثبت تخلف و سایر مواردی که ایمنی راه را در بر می گیرد.

همچنین تجربه افتتاح فاز 4 آزادراه تهران-شمال در سفرهای نوروزی سال گذشته خود یادآور دردسرهای مردم در هنگام استفاده از آزادراه 80 درصدی بودند.

در ادامه نیز زمان بندی افتتاح آزادراه قم-گرمسار خود جای بحث و بررسی دارد. گرچه مسائل و مشکلات در حین ساخت به طور مشخص بیانگر چرایی تاخیر است، اما این بار طبق گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا قرار است این پروژه با تاخیر 20 روزه مورد افتتاح یا بهره برداری قرار گیرد.

بر این اساس طبق آخرین اظهارات مجری آزادراه قم-گرمسار در گفتگو با تین نیوز به تاریخ 19 مرداد سال جاری گفت: آزادراه قم-گرمسار در صورت عدم بروز مشکلات در شرایط فعلی می تواند تا پایان تابستان افتتاح شود. به طوری که پلمپ 20 روزه یکی از سه کارخانه آسفالت سازی توسط سازمان منابع طبیعی و جلوگیری سازمان محیط زیست از برداشت مواد اولیه مصالح از معادن و کاهش ساعت کاری در ماه رمضان به علاوه مسائل و مشکلات مالی و کاهش بودجه ساخت موجب طولانی شدن مدت ساخت پروژه شد.

پیش از آن نیز معاون ساخت آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در تاریخ 16 اردیبهشت 1393 اعلام کرد: آزادراه قم-گرمسار تا کنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و این آزادراه تحت عنوان «قطعه 1 پروژه حرم تا حرم» تا شروع زمان سفرهای تابستانی افتتاح می شود.

نکته قابل توجه دیگر در این آزادراه پس رفت 2 درصدی پروژه از تاریخ 16 اردیبهشت تا 10 شهریور است. در حالی که پروژه قم- گرمسار تا اردیبهشت ماه امسال 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، نه تنها پیشرفت آن متوقف می شود بلکه تا زمان بازدید فرمانده قرارگاه خاتم به 73 درصد نزول پیدا کرده است که چگونگی آن نیز جای سوال دارد.

در پایان باید در نظر داشت افتتاح زود هنگام پروژه به هیچ وجه نقطه چالش بر انگیز امروز صنعت حمل و نقل نیست، زیرا مردم، امروزه دولتی را تشویق می کنند که یک پروژه را به طور کامل و با تجهیزات استاندارد مورد بهره برداری قرار دهد. زیرا پیشتر نیز شاهد افتتاح پروژه هایی مانند آزادراه تهران-پردیس بدون روشنایی و علائم بوده اند که پس از گذشت چند روز از افتتاح برای تکمیل بسته شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بهلول دانا 0 0

    لطفا یکی توضیح بدهد که پروژه ای که در دو سال گذشته ۷۳ درصد پیشرفت کرده چگونه در مدت کوتاه باقیمانده تکمیل و بهره برداری می شود؟ البته شاید قبل از تکمیل بهره برداری می شود در این صورت جای سوال دومی هست که آیا این اجزای طرح که هنوز انجام نشده لازم هستند یا تجملاتی و زائد اگر اضافی هستند چرا در طرح منظور شده اگر لازم هستند چگونه بدون آنها می توان طرح را بهره برداری کرد؟ آیا ایمنی مردم به خطر نمی افتد؟ شاید هم ایمنی مهم نیست و پول درآوردن از آزادراه مهم است و هر چه سریعتر بهتر اگر هم حادثه ای رخ داد می گوییم تقصیر راننده و ماشین اوست و هیچ تقصیری متوجه جاده و آزادراه ناقص نیست!!! ضمنا درصد پیشرفت پروژه که قبلا ۷۵ درصد بود و بعد از ۴ ماه به ۷۳ درصد کاهش یافته شاید به دلیل تخریب بخشی از عملیات پروژه به دلایل ناشناخته باشد و گرنه زبانم لال کارفرما که اشتباه نمی کند.

  • بابک 0 0

    در بعضی پروژه ها بجای درصد پیشرفت باید درصد پسرفت را ثبت کرد مثلا راه آهن قزوین رشت انزلی

  • 0 0

    آقای وزیر با افتتاح ناقص پروژه مخالفت کرد http: / / www. tinn. ir / vdcbf۸b۵. rhbffpiuur. html