◄ جزئیات طرح رتبهبندی رانندگان اتوبوس؛ تحول در حرفه رانندگی
بیشتر رانندگان از سه موضوع عدم اعتبار سنواتی نسبت به رانندگان جدید الورود در دستمزد، نبود امنیت شغلی و ورود بازنشستهها و دو شغلهها به این شغل که باتوجه به سابقه کار بعضی مالکان ترجیح میدهند از رانندگان تازه کار با دستمزد پایین استفاده کنند، شاکی هستند.
یک فعال صنفی در مورد طرح رتبهبندی رانندگان که به گفته معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای «با تعیین محدوده فعالیت رانندگان در هر درجه، ضریب ایمنی سفرهای اتوبوسی را افزایش خواهد داد» عنوان کرد که در این طرح بین راننده مجرب و کار کشته با افراد جدیدالورود تفاوتهایی در نظر گرفته شده است.
به گزارش تین نیوز، مختار داوودی عضو هیئت مدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی رانندگان مسافری به خبرنگار این شبکه خبری گفت: از مدتی پیش کانون رانندگان کشور با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و پلیس راه کشور، طرح رتبهبندی رانندگان اتوبوس را در دستور کار قرار داد که باید گفت یک تحول عظیم در بخش رانندگان اتوبوس محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
او اظهار کرد: بیشتر رانندگان از سه موضوع عدم اعتبار سنواتی نسبت به رانندگان جدید الورود در دستمزد، نبود امنیت شغلی و ورود بازنشستهها و دو شغلهها به این شغل که باتوجه به سابقه کار بعضی مالکان ترجیح میدهند از رانندگان تازه کار با دستمزد پایین استفاده کنند، شاکی هستند.
وی افزود: در این طرح واژه راننده به کاپیتان تغییر میکند، کاپیتان در لغت به معنی راهبر وسیله نقلیه عمومی، کشتی، هواپیما و گاه یک گروه و یا تیم ورزشی اطلاق میشود اما در بحث ساماندهی و رتبهبندی ما فقط به یک واژه بسنده نکردیم، بلکه بسیاری از حقوق از دست رفته و کاستیهای این شغل با این طرح تکمیل شده است.
ممنوعیت رانندگی رانندگان تازه کار
داوودی گفت: همچنان که از سوی معاون سازمان راهداری عنوان شده است در طرح رتبهبندی، رانندگان اتوبوس از کاپیتان یکم تا کاپیتان چهارم با درجه معکوس رتبهبندی شده و از کاپیتان چهارم به کاپیتان یکم ارتقا مییابند.
وی اظهار کرد: کاپیتان چهارم به رانندهای اطلاق میشود که در آغاز کار بوده و حتی رنگ دفترچه او با سایر رتبهها متفاوت است و این راننده باید به مدت سه سال حالت کارآموز داشته باشد تا در این حرفه مجرب شود.
او ادامه داد: کاپیتان چهارم همچنین دارای محدودیت و ممنوعیت رانندگی در بعضی محورها، عدم رانندگی در شب، در زمان بارندگی و یخبندان و درج سرعت مطمئنه توسط پاسگاه بوده که این موارد با هدف افزایش ایمنی و کاهش تصادفات و همچنین فرق راننده مجرب و کار کشته با افراد جدیدالورود و جلوگیری از بیکاری رانندگان مجرب در نظر گرفته شده است.
این فعال صنفی تاکید کرد: در این رتبهبندی، کاپیتانهای رتبه سوم و دوم با محدودیتهای کمتری روبهرو هستند ولی کاپیتان یکم که باید ۱۵ سال سابقه داشته و با تایید برخی موارد که از طرف سازمان راهداری، پلیس و کانون مورد بررسیمیشود تمام شرایط درجادهها، دربستی، ترانزیت و ... را دارا است.
وی ادامه داد: در فرآیند رتبهبندی افراد غیر راننده و یا بازنشسته و دوشغله شناسایی و برخلاف گذشته سواستفاده از لباس و رتبه کاپیتانها، جعل عنوان محسوب شده و افراد متخلف به مراجعه قضایی معرفی میشوند.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی رانندگان مسافری خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح انجام برخی تخلفات، تنزل از درجه به دنبال داشته و رتبههای ارشد سهم بهسزایی در دیدگاههای سازمان راهداری و پلیس و همچنین تامین اجتماعی (طبقه بندی مشاغل و سختی کار) خواهند داشت.
داوودی تاکید کرد: این طرح کارشناسی شده حاصل دیدگاههای کانون انجمنهای رانندگان مسافر کشور، سازمان راهداری و حمل ونقل، اداره مسافر، اداره ایمنی وترافیک، معاونت حمل ونقل عمومی پلیس راه کشور، مرکز صدور دفترچه پلیس راه کشور است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.