| کد خبر: 206046 |

◄ شرایط قیمتی کامیون در کشور و سیاست های گمرکی و وارداتی

​با توجه به شرایط پیش آمده در شرایط قیمت ارز در کشور و از طرفی تحریم خودورسازهای بزرگ اروپایی و از طرفی فرسودگی ناوگان حمل و نقل داخلی ، افزایش قیمت توسط خودروسازهای داخلی منجر به بالا رفتن هزینه رانندگان شده است.

تین نیوز

 یک فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای با انتقاد از سیاست های غلط گمرکی در راستای حمایت از تولید داخل گفت: این سیاست ها در بسیاری از موارد موجب ایجاد رانت از جیب مصرف کنندگان منجر می‌شود.

مصطفی محجوبی فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: شرکت ایران خودرو دیزل عملا در دوره بهار برجام نتوانست حتی یک دستگاه کامیون بنز وارد کند و سود خود را در تولید کامیون های 50 سال پیش و مونتاژ خودروهای منسوخ شده چینی یافت.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: شرکتهای دیگری که اقدام به واردات کامیون از اروپا بصورت CKD کردند، برای فروش کامیون در بازار آنچنان سودهای سرشاری مطالبه کردند که راننده‌ها به ناچار مجبور شدند که این خودروها را خریداری کنند.

محجوبی در خصوص قیمت جدید ناوگان حمل و نقل جاده ای نیز گفت: امروز که قیمت ارز نسبت به آذر سال گذشته 3 برابر شده است متعاقب آن نیز قیمت کامیون نیز رشد داشته است که عملا تامین یک دستگاه وسیله با تکنولوژی روز برای راننده تبدیل به یک رویا می شود.

وی افزود: امروز در کشورهایی با اقتصاد آزاد قیمت یک دستگاه مرسدس بنز آکتروس یورو6 با تیپ 1848 کارکرده مدل 2014 و با پیمایش حدود 300هزار کیلومتر نزدیک به 30هزار یورو معادل 400میلیون تومان است اما در داخل کشور خودورهای چینی بی کیفیت و بی شناسنامه را کمتر از 650میلیون تومان نمی شود خریداری کرد.

این فعال جاده ای با انتقاد از برخی سیاست های حوزه مورد فعالیت خود گفت: دولت طبق بخشنامه‌های یک شبه واردات انواع کامیون را ممنوع می کند که علت آن مشخص نیست درحالی که رییس جمهور در بهمن سال گذشته بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل را تعریف می کند و اشاره می کند که سود دولت از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و تصادفات جاده ای در مدت کوتاهی یارانه اختصاصی به این سرفصل را جبران خواهد نمود.

محجوبی در خصوص علت افزایش قیمت ناوگان گفت: تقریبا بیشتر مدیران مسئول در صنعت حمل و نقل کشور هیچ اطلاعات فنی از کامیون های روز اروپایی ندارند. مثلا اگر بپرسید آکتروس چه تیپی از چه برندی هست ، پاسخ کامل و جامعی دریافت نخواهید کرد.

این فعال صنعت حمل‌ و نقل افزود: اگر واردات کامیون با سود گمرکی صفر درصد آزاد شود، دولت عملا بدون آنکه یارانه ای پرداخت کند و بدون آنکه در اقتصاد دخالت کند، نوسازی ناوگان را به طور خودکار توسط خود مردم انجام خواهد داد و قطعا خودروهای بی کیفیت چینی با این قیمت های سرسام آور روی دست کارخانه ها خواهد ماند.

وی گفت: بنابراین خوروسازی که عملا برای واردات این کامیون ها از ارز دولتی استفاده کرده اند، قیمت های خود را تعدیل خواهند کرد این یعنی مکانیزم اقتصاد آزاد عمل می کند و بازار به شرایط تعدیل می رسد.

بنابراین دولت میل دارد سیاست واردات کامیون را با لبخند ممنوع کند و یا اگر هم مجوزی ارائه کند،‌ آنچنان شرایط گمرکی برایش تعریف می کند که وارد کننده،‌عطایش را به لقایش ببخشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 9 0

    تا کی میخوان وارداتو ببندند البرز 90 شده هفتصد ملییون

  • علی 1 0

    خدا وکیلی یه فکر اساسی بکنید تا کمر این قشر زحمت کش زیر بار گرونی خرد نشده
    بابا به دادمون برسید

  • Majid 1 0

    شمارا بخداوند قسمتا می دهیم ما رانندگانی که نزدیک به .۲۰ سال است در بیابان زحمت می کشیم شماعزیزانی که دل سوز این زحمتکشن بیابانی هستیند کار کنیند که مثل دوره آقای رفسنجانی این رانندگان بتوانند با ی شرایت راحت که در توانشان باشد بعد بی سی سال صاحب ماشین بشند که شرمند خانوادهایشان نشوند (تشکر از شما عزیزان دل سوز و موفق باشیند انشاالاه بیاری خدا)

  • Majid 1 0

    شما را بخدا به این رانندگان زحمتکش شعبانه روزی بیابانی کمک کنید بعد بی سی سال بتوانند صاحب ماشین بشند الابته نه با این قیمتهای این روزها که سرسام آور قیمتها بالا رفت با ی شرایت اسان مثل دوره آقای رفسنجانی خدا بی آمورز که برای ماشین دار شدن رانندگان کمک کرد نه مثل این دوستان که پدر رانندگان را درآورداند این از پرداخت حق بیمه رانندگان اینهم از شرایت بازار ماشین سنگین که هر کی هر کی شد شما را بخدا فکری بکنیند برای این رانندگان (تشکر از عزیزان دل سوز)

  • فرزاد 0 0

    الان این خبری که ایشون فرمودند رو روی حساب این بذاریم که میخوان دلسوزی کنن برای مردم یا وارد کننده هستند و میخوان سود کلان به جیب بزنن و دولت جلوشون رو گرفته

  • روح الله زارع از کرمان 1 0

    بله رانت راقطع کنند تا بنزباری تک مدل ۱۳۵۳به قیمت ۶۰۰۰۰۰۰۰۰نرسد با این افزایش قیمت باید شاهد تردد خودرو بی کیفیت در جادها تصادفت وامار مرگ و میر مردم بی گناه باشیم