| کد خبر: 205797 |

◄ اگر کامیون 75 ساله نداریم، آلودگی هوا مربوط به چه کامیون‌هایی است؟

در طی سال‌های 85 تا 95 شمسی بیشترین ورودی کشنده، کامیون و کامیونت به حمل و نقل جاده‌ای اتفاق افتاد و نظام حمل و نقل کشور به‌هم ریخت.

تین نیوز

در حالی‌که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چند روز پیش در بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدمات سبز عنوان کرد:« ۶۰ درصد کامیون‌ها از زمان جنگ جهانی دوم هستند ما با این وضعیت انتظار هوای پاک را هم داریم» یک راننده خود مالک کامیون معتقد است در بین ناوگان باری فعال کشور کامیونی به قدمت جنگ جهانی دوم وجود ندارد و قدیمی‌ترین کامیون‌های کشور مربوط به دهه 40 شمسی هستند.

به گزارش تین نیوز، محمد مهدی حیدریان گفت: درحال حاضر سه دسته کامیون داخل کشور است که دسته اول کامیون‌های قبل از انقلاب هستند و از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ وارد شده و یا در داخل کشور مونتاژ و همسان سازی شدند‌. از قبیل ماک و اینترناش و وایت تا ۷۷ میلادی، بنزهای دماغ دار و بی دماغ تا ۷۷ میلادی یا ۱۳۵۷ شمسی، خانواده ولوو سوسماری و....

وی افزود: دسته دوم کامیون‌هایی هستند که بعد از انقلاب از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۸۵ از اروپا و آمریکا وارد شدند نظیر ولوو سری N12، اینترناش کابین بزرگ ۹۷۰۰ و ۹۸۰۰ ، سری ولوو اف 12 ، بنز مایلر و سری اول اف اچ و....

این راننده  دسته سوم را مربوط به کامیون‌هایی دانست که از سال ۸۵ تا ۹۵ به کشور وارد شدند و بیان کرد: در طی سال‌های 85  تا 95 شمسی بیشترین ورودی کشنده، کامیون و کامیونت به حمل و نقل جاده‌ای اتفاق افتاد و با ورود کامیون و کشنده‌های بی‌کیفیت چینی تمام نظام حمل و نقل کشور به‌هم ریخت.

وی با بیان این‌که از سال ۸۵  هوو و دانگ فینگ وارد ایران شد و با فراز و البرز به انتها رسید، اظهار کرد: در کنار آنها کارخانه‌های بزرگی چون ولوو سایپا دیزل و اسکانیا شرکت ماموت و رنو و داف و اویکو استرایلس هم فعالیت می‌کردند اما وجود کشنده‌های بی‌کیفیت و شرایط آسان خرید آنها موجب شد از هر طیفی وارد این حرفه شوند و کل نظام حمل و نقل باری کشور با وارد شدن کامیون چینی بی‌کیفیت و افراد غیر‌حرفه‌ای به‌هم بریزد.

به گزارش تین نیوز، حیدریان گفت: در حال حاضر دسته اول ۱۰ تا ۱۵ درصد، دسته دوم 10  تا 15 درصد (15+15= 30درصد) و دسته سوم 70 درصد (30 درصد ناوگان به‌روز و استاندارد + 40 درصد ناوگان چینی بی‌کیفیت) ناوگان ما را به خودشان اختصاص دادند.

او تاکید کرد: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت از مجموع کل ناوگان باری کشور،  ۱۵ درصد ناوگان باری فرسوده و در رده اول جایگزینی قرار دارند، ۱۵ درصد در آستانه 30 سالگی هستند و در دسته دوم جایگزینی قرار می‌گیرند که از این دو دسته هم فقط ۱۵ درصد مشکل آلایندگی زیست محیطی دارند ولی بیش از نصف  70 درصد باقی مانده که در دسته سوم قرار دارند، بی‌کیفیت هستند.

حیدریان خاطرنشان کرد: مشکل ناوگان باری کشور هم در همین چهل درصد دسته سوم و ۱۵ درصد دسته اول است که باید در اولویت و دستور کار نوسازی قرار بگیرند.

وی همچنین تاکید کرد: از نظر مصرف سوخت نیز  ۵۵ درصد کامیون‌های کشور مصرف سوخت و آلایندگی بالایی دارند که فقط ۱۵ درصد آنها مربوط به ناوگان فرسوده و مابقی مربوط به کامیون‌هایی است که در سال‌های 1385 تا 1395 وارد سیستم حمل و نقل جاده‌ای شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 2

    این بنده خدا سواد ریاضی اش ضعیفه!
    میگه ۷۰ درصد دست سوم اند ! ۴۰ درصدشون فلان ان و ۳۰ درصدشون فیسال!
    عزیزم ۴۰ درصد ۷۰ درصد + ۳۰ درصد ۷۰ درصد میشه ۷۰درصد ۷۰درصد! ۳۰ درصد بقیه اش چی شد؟

    • شناس 1 0

      باسواد منظور همکار ما از تفکیک 30 و 40 از مجموعه 100 درصد کل کامیون‍‌ها بوده نه هفتاد درصد دسته سوم

  • رسول ریاحی 3 0

    سلام.آقای حیدریان واقعاازت ممنونم.بالاخره یکی پیداشد ک درموردکامیونهای کشور نظرفنی بدهد.عین واقعیته کامیونهارابیان کردید.حرف دل راننده ها رو زدید.امیدوارم مسئولین نیز ازاین نظر کارشناسی شده و تجربی شما استفاده بفرمایند.ممنون.

  • فرزاد 2 0

    با سلام وخداقوت خدمت همه تلاشگران جاده.شمااگر مدتی در کنار پلیس راههای جاده مستقر شوید متوجه نظر منطقی و کارشناسی اقای حیدریان خواهید شد.خواهشمندیم با بازتاب نظر ایشان ب مسئولان مربوطه آنها را در اجرای اسقاط کامیونهای فرسوده یاری بفرمایید.چون این نظر کارشناسی موجه موجب میشود مسئولان با نگاه بازتری ب کامیونهای جاده داشته باشند.باتشکر از شما و مسئولین.