| کد خبر: 205732 |

هواشناسی دریایی چگونه فعالیت های دریایی را امن تر می کند

دیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: هواشناسی دریایی با پایش لحظه ای تغییرات جوی و صدور پیش بینی های جوی، سالانه جان هزاران فعال دریایی را از مرگ نجات می دهد و از بروز میلیاردها تومان خسارت به شناورهای دریایی جلوگیری می کند.

تین نیوز

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: هواشناسی دریایی با پایش لحظه ای تغییرات جوی و صدور پیش بینی های جوی، سالانه جان هزاران فعال دریایی را از مرگ نجات می دهد و از بروز میلیاردها تومان خسارت به شناورهای دریایی جلوگیری می کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، محسن حیدری 29 بهمن ماه در نشست مدیران هواشناسی استان های دریایی کشور در چابهار اظهار داشت: بر اساس ارزیابی که اخیراً شیلات سیستان و بلوچستان انجام داده، هشدارهای هواشناسی که منجر به ممنوعیت ورود صیادان به دریا شده است بین 40 تا 50 میلیون تومان برای هر شناور از بروز خسارت جلوگیر کرده است.

وی با بیان اینکه این ممانعت از بروز خسارت تنها مربوط به شناورهای صیادی است، ادامه داد: علاوه بر این بین 3 تا 4 میلیون تومان نیز از خسارت به طاقه های تورهای ماهیگیری هم جلوگیری شده است. تورهایی که هر قایق بین 2 تا 6 طاقه آن را برای صید به آب می اندازند.

مدیرکل هواشناسی سیستان وبلوچستان در بخش دیگری به اهمیت توجه به هشدارهای جوی به ویژه هشدارهای دریایی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع، اداره کل هواشناسی استان پیشنهاد تشکیل کمیته راهبردی تهک دریایی استان را به نهادهای دریایی استان ارائه کرد و این کمیته در سال 97 تشکیل شد.

حیدری افزود: کمیته دریایی ضمن قبول مسئولیت ترویج اهمیت و مزیت های هواشناسی دریایی در امن سازی فعالیت های دریایی، متعهد شد تا کاربران دریایی جنوب استان را تشویق به عضویت در سامانه خودکار تهک دریایی استان کند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس با همکاری جدی اداره هواشناسی دریایی چابهار بانک اطلاعاتی از کاربران دریایی سیستان و بلوچستان تهیه شد و ظرف چند ماه تعداد اعضای این بانک اطلاعاتی با جهش 50 برابری از 100 کاربر به 5000 کاربر رسید.

مخاطرات دریایی جدی و خطرآفرین است

مدیرکل هواشناسی سیستان وبلوچستان اضافه کرد: پس از شناسایی فعالین دریایی استان و با توجه به نقش هشدارها در حفظ جان و مال فعالین دریایی از گزند پدیده های مخاطره آمیز جوی، اداره کل هواشناسی استان و اداره هواشناسی دریایی چابهار تمام سعی خود را بکار گرفتند تا هشدارهای جوی را در سریع ترین زمان ممکن به صورت مستقیم از طریق پیامک و غیر مستقیم از طریق بسترهای ارتباطی مختلف نظیر پیامک، انتشار اخبار از طریق رسانه های ارتباط جمعی و مکاتبه با مسئولین در لایه های استانی، شهرستانی و بخش ها به کاربران برسانند.

حیدری با بیان اینکه هواشناسی استان برای ترویج اهمیت اطلاعات هواشناسی دریایی ارتباط خود با نهادهای دریایی را گسترش داده است، گفت: علاوه بر تشکیل جلسات هفتگی کارگروه هواشناسی دریایی استان با هدف تولید توصیه های کاربردی هواشناسی برای فعالیت دریایی جنوب، به صورت ویژه و برای فرهنگ سازی موضوع به صورت مستقیم با شمار زیادی از کاربران نهایی جلسات برگزار شده است.

وی ادامه داد: هواشناسی نقش بی بدیلی در تأمین سلامت و امنیت فعالیت های دریایی دارد این اهمیت به قدری است که می تواند با اتکای به آن سالانه جان هزاران نفر را از خطر مواجهه با پدیده های مخرب جوی-دریایی نجات داد. موضوعی که هم اکنون نیز در تمام استان های ساحلی کشور روی می دهد.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به اهمیت چابهار به عنوان دروازه ورود هند به اسیای میانه اشاره کرد و گفت: برنامه های توسعه ای گسترده ای در چابهار در حال اجرا است که با تکمیل آن ها حجم جابجایی کالا از چابهار به روزی چندین میلیارد دلار می رسد که باید در امنیت کامل جوی جابجا شوند.

کمک هواشناسی دریایی به فعالیت 25 هزار صیاد در دریای عمان

حیدری اضافه کرد: علاوه بر این صنایع شیلاتی زیادی در این منطقه فعال شده است به طوریکه 70 درصد تون ماهیان کشور را تأمین می کند و رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی را دارد. که هواشناسی دریایی مسئولیت سنگینی در قبال آن ها داشته است.

وی با بیان اینکه 31 درصد از صید کل کشور توسط صیادان سیستان و بلوچستان صید می شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون 11 اسکله صیادی و جایگاه تخلیه صید و حدود 25 هزار صیاد در جنوب استان فعالیت می کنند که به صورت روزانه اطلاعات هواشناسی را از بستر های مختلف دریافت می کنند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری خواستار توسعه متوازن چابهار و هواشناسی دریایی این منطقه شد و گفت: باید سعی شود تا بین توسعه اقتصادی در چابهار با توسعه زیرساخت های هواشناسی توازن برقرار شود تا توسعه در آینده به مشکل بر نخوریم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.