| کد خبر: 205722 |

◄ 60 درصد کامیون‌ها متعلق به زمان جنگ جهانی دوم هستند

اگر ما از صنعت حمل و نقل به دلیل آلودگی هوا گله داریم این آلودگی از بابت سوخت نیست.

تین نیوز

با گذشت 2 سال از وعده مسئولان در مورد نوسازی ناوگان سنگین، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به تازگی اعلام کرده است 60 درصد کامیون‌های کشور از زمان جنگ جهانی دوم هستند!

به گزارش تین نیوز، بهمن ماه سال 96 بود که رئیس جمهور از جدیت دولت در نوسازی ناوگان سنگین کشور خبر داد. به دنبال آن مدیرعامل وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز از نوسازی 202 هزار خودرو سنگین طی سه سال خبر داد. پس از آن مقامات وزارت راه نیز بر عزم دولت برای تحقق این وعده تاکید کردند.

بیشتر بخوانید:

اکنون 2 سال از آن زمان گذشته و این وعده محقق نشده و شرایط به گونه‌ای شده است که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور 2 روز پیش، از صنعت حمل و نقل به دلیل آلودگی هوا انتقاد کرده و با بیان این‌که سالانه ۳۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، گفته است: تصادفات جاده‌ای ما در کشور سبب مرگ ۱۶ هزار نفر در سال می‌شود اما آلودگی هوا تلفاتی تقریباً دو برابر تلفات جاده‌ای به دنبال دارد.

به گزارش تین نیوز، عیسی کلانتری 27 بهمن در بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدمات سبز تاکید کرده است: متاسفانه در حال حاضر برخی برنامه‌های زیست محیطی ما به دلیل تحریم نیمه تمام مانده است، قرار بود ما هر سال ۷۰ هزار کامیون نوسازی کنیم و کل مینی بوس‌ها و اتوبوس ها تا پایان دولت نوسازی شوند همچنین قرار بود که موتور سیکلت‌های کاربراتوری ظرف ۱۰ سال حذف شوند. تمامی این موارد به ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد این در حالیست که کل درآمد دولت صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود و اولویت اول واردات کالاهای اساسی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزوده است: اگر ما از صنعت حمل و نقل به دلیل آلودگی هوا گله داریم این آلودگی از بابت سوخت نیست. در حال حاضر ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های ما اسقاطی هستند و ۶۰ درصد کامیون‌ها از زمان جنگ جهانی دوم هستند ما با این وضعیت انتظار هوای پاک را هم داریم. باید گفت که ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به صورت مستقیم وارد خون بچه‌های زیر شش ماه می‌شوند و مقصر ۶۱ درصد ذرات معلق کمتراز ۲.۵ میکرون خودروهای دیزلی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با انتقاد از این که عوارض آلایندگی محیط زیست به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت می‌شود و آن‌ها صرف فعالیت‌های عمرانی و حقوق و مزایا می‌کند، اظهار کرده: در حال حاضر براساس مصوبه بودجه سال ۹۹ قرار است یک سوم این مبلغ صرف محیط زیست شود که امیدواریم این موضوع در مجلس به تصویب برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 1 0

    سلام. جنگ دوم جهانی در سال 1945 معادل 1324 خودمان تمام شده. 74 سال پیش.آیا منظوررئیس سازمان حفاظت محیط زیست این هست که 60 درصد کامیون های کشور بالای 74 سال سن دارند؟

    • یعقوب 0 0

      سلام این یه نوع اصطلاحه. منظورش خیلی قدیمی و کهنه هستن

  • محسن 1 1

    خیلی طبیعی ست که مردم به قوت روزانه شان بیش از آلودگی هوا اهمیت بدهند. دولت پوپولیست یعنی همین. دولتی که به این خواست عمومی گردن میگذارد و واردات کالای اساسی را به نوسازی ناوگان فرسوده ترجیح میدهد. دولتمان باید به ملتمان بیاید و ملتمان به دولتمان. والا سنگ روی سنگ بند نمیشود در مملکت.

  • مالک نخعی 1 0

    با سلام
    اگر ۴۰۰ هزار کامیون در کشور فعال باشند این فرمایش مبین این ۲۴۰ هزارتای آن بیش از ۷۰ سال عمر دارند!!!😁

  • آرش 0 0

    سلام
    کاملا درست میفرمایند.
    ۴۰% باقیمانده نیز یا چینی هستند یا مربوط به سالهای بعد از جنگ جهانی دوم .
    فلذا برای حل این مشکل ایشان پیگیری کنند به هر مالک وام یورویی داده شود و اجازه داده شود کامیون دهساله از اروپا وارد کند. بهرحال دهساله بهتر از ۷۵ ساله است.