◄ 4 پروژه ریلی بدون اولویت که با صرف هزینه بالا راهاندازی شدند
یک کارشناس ریلی معتقد است اولویت ها در پروژه های ریلی رعایت نمی شود و اولویت با محورهایی است که تقاصای بار و مسافر و زیادی دارد.
یک کارشناس ریلی معتقد است اولویت در پروژه های ریلی باید با محورهایی باشد که تقاصای بار و مسافر و زیادی دارد و همچنین بر تحکیم روابط منطقه اثرگذار باشد که در نهایت منجر به کاهش فشار سیاسی و تحریمها شود.
به گزارش تین نیوز عمده انتقادهایی که کارشناسان حمل و نقل ریلی در خصوص بهرهبرداری از پروژه های ریلی می کنند در خصوص نبود اولویت بندی در بهره برداری از پروژه های ریلی کشور است. این کارشناسان معتقدند که هزینه هایی که در پروژه های ریلی می شود باید سوده باشند. همچنین بر این باور هستند باید در جایی سرمایهگذاری شود که هم تقاضای بار باشد هم تقاضای مسافر.
سعید قصابیان کارشناس حمل و نقل ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: اختلاف نظر کارشناسان حمل و نقل ریلی با دولت مردان در این است که آنها معتقدند که اولویت با متصل کردن مراکز استان با شبکه ریلی است در حالی که این طرز تفکر اشتباهی است.
وی در بیان فهرستی از پروژه هایی که اولویتی برای بهره برداری از آن نبوده است به راه آهن همدان-تهران اشاره کرد و گفت: این خط آهن علاوه بر اینکه تقاضای مسافر ندارد؛ ایستگاه آن 2 کیلومتر با شهر فاصله دارد و این خود هزینه دیگری برای مسافر به وجود می اورد. همچنین دولت برای اینکه بتواند دل مردم را بدست بیاورد اصرار دارد که مراکز استان را به شبکه ریلی متصل کند. وی افزد: هم به دلیل دور بودن ایستگاه راه آهن و هم هزینه آن، مردم سفر با خودرو شخصی و یا اتوبوس را انتخاب می کنند.
او مورد دوم را راه آهن سنندج عنوان کرد و افزود: دولت در ادامه اتصال مراکز استان به خط ریلی کشور قصد دارد سنندج را به خط ریلی کشور متصل کند. در حالی که این پروزه برای دولت تنها هزینه زا است و نمی تواند اولویت داشته باشد.
قصابیان با اشاره به راهاندازی راه آهن رشت-قزوین افزود: خط ریلی رشت-قزوین نیز یکی دیگر از طرح هایی است که اولویت ندارد. زیرا مسافر برای اینکه با هزینه کمتر و هم در زمان کمتر به مقصد برسد ترجیح می دهد که اتومبیل شخصی یا اتوبوس را انتخاب کند. علاوه بر این راه آهن رشت نیز به مانند راه آهن همدان با شهر فاصله زیادی دارد که خود دوباره هزینه برای مسافر ایجاد می کند.
قصابیان با تاکید بر اینکه این خط میتواند مزیتهایی داشته باشد گفت:اگر روزی راه آهن رشت-آستارا به بهرهبرداری برسد راه آهن رشت نیز می تواند موثر باشد. وی افزود: زمانی که از شمال کشور بار وارد شود این مسیر می تواند شمال را به جنوب متصل کند و بار وارد بندر عباس و بعد آن چابهار شود.
این کارشناس حملونقل چهارمین خط ریلی که دارای اولویت نبوده را راه آهن میانه اردبیل و میانه تبریز عنوان کرد و افزود: اگر این پروژه ریلی از نظر فنی و اقتصادی بررسی شود جدا از بحث اجتماعی قطعا در اولویت نیست زیرا برای این دو مسیر نه تقاضای باری است و نه تقاضای مسافر.
وی افزود: مسیر ریلی که از میانه به تبریز افتتاح شده است، موازی مسیر قبلی است که وجود داشته؛ با این تفاوت که مسیر قبلی از مراغه عبور می کرد اما این مسیر از بستان اباد. تنها مزیتی که این خط دارد این است که فاصله را کم کرده است اما با وجود اینکه این خط آهن تقاضا ندارد، هیچ کارایی نمی تواند داشته باشد.
قصابیان ادامه داد و گفت: مسیر آذربایجان در گذشته به دلیل اینکه با نخجوان معاملاتی تجاری داشتیم مسیر مهمی به شمار می رفت اما به دلیل جنگی که در نخجوان شکل گرفته است دیگر معاملاتی با آن نمی شود. در نتیجه هیچ لزومی نداشت که با شرایط موجود برای این خط هزینه شود.
قصابیان با تاکید بر اینکه پروژههای مهم تری باید در اولویت راهاندازی شبکه ریلی باشد گفت: همه اتفاق نظر داریم که راه آهن اصفهان - شیراز و همدان و بای پس تبریز - میانه و اخیرا میانه اردبیل فاقد توجیه اقتصادی است. حال آنکه راه آهن چابهار - زاهدان و شلمچه- بصره و خواف – هرات علاوه بر تاثیر فاحش بر وزن ترانزیت ریلی کشور ، میتوانست تاثیر زیادی بر معیشت مردم حاشیه نشین داشته باشد. اما متاسفانه این مردم دور دست نشین ، صدایی در دستگاه تصمیم گیری کشور ندارند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.