| کد خبر: 205507 |

◄ دلیل غافلگیری سازمان‌های مسئول در بحران برف گیلان چه بود؟

در برخورد با بحران ها باید برنامه‌ریزی ها علمی و هوشمندانه‌تر شود. برای مثال به دلیل پیشرفت‌ها در پیش بینی آب و هوا، واکنش ها نیز می‌تواند هوشمندانه‌تر شود.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است که یکی از مهم ترین ضعف های نهادها و سازمان‌های مرتبط با کنترل بحران‌های ناشی از حوادث طبیعی در جاده‌های کشور، نداشتن شاخص است. چرا که این این قبیل سازمان‌ها طی چند سال گذشته نتوانسته‌اند شاخصی از عملکرد خود در خصوص بحران‌ها به مردم اطلاع دهند. 

به گزارش تین نیوز طی چند روز گذشته، به علت برف و کولاک شدید در جاده های شمالی کشور اکثر راه های مواصلاتی مسدود و افراد زیادی نیز در راه‌ها گرفتار شدند همچنین دسترسی به تلفن، اینترنت، برق و آب نیز به مشکل برخورده بود.  بر اثر بارش برف نیز تعداد زیادی نیز جان خود را از دست داده اند.

روزبه افشاری کارشناس حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز گفت: از عمده ترین دلایلی که تا کنون سازمان‌های متولی بازگشایی و نگه‌داری جاده‌ها نتواسته‌اند عملکرد خوبی در برخورد با بحران ها داشته باشد، عملکرد سنتی این سازمان‌ها در مقابله با بحرانها بوده است. 

وی افزود: سازمان راهداری و متولیان دیگر در برخورد با بحران ها، نه قدرت پیش بینی دارند، نه قدرت آماده باش و همچنین قدرت ورود به عملیات نیز محدود به مدیران محلی است. 

افشاری در خصوص عملکرد مدیران در برخورد با بحران‌ها گفت: بیشتر عملیاتی که در برخورد با سیل نوروز پارسال که بسیاری از زیرساخت ها را از بین برد، انجام شد، نمایشی بود؛ برای مثال مدیرانی که در وسط سیل می آمدند و خود کمک می‌کردند. در حالی که کسی نگفته است که فرد مسئول این اقدام ها را انجام دهد. وظیفه مدیر، فرماندهی و درست مدیریت کردن و رساندن امکانات لازم است و این نمایش ها، ادامه روش های سنتی در برخورد با بحران های ناشی از عوامل طبیعی است.

وی درخصوص عملکرد مرکز مدیریت راه ها در هنگام بارش برف و باران در شمال کشور نیز گفت: مرکز مدیریت راه ها و جنبه های عملیاتی آن نیز باید تقویت شود تا در مرحله بعد به مرکز فرماندهی تبدیل شود. این مرکز فرماندهی نیز باید مبتنی بر اطلاعات به روز باشد.

وی افزود: برای بهبود مدیریت بحران‌های ناشی از عوامل طبیعی مراکز فرماندهی باید قوی شده و برنامه ریزی ها علمی تر شود تا پاکسازی ها نیز شاخص داشته باشد.

افشاری در خصوص ضعف های موجود در برخورد با بحران ها گفت: یکی از مهم ترین ضعف های سازمان‌ها نداشتن  شاخص است. برای مثال پارسال سازمان راهداری نتوانسته شاخصی داشته باشد که بتواند عملکرد امسال خود را با سال گذشته در پاکسازی معابر و یا زمان اطلاع مقایسه کند.

 این کارشناس حمل و نقل اضافه کرد: در برخورد با بحران ها باید برنامه‌ریزی ها علمی و هوشمندانه‌تر شود. برای مثال به دلیل پیشرفت‌ها در پیش بینی آب و هوا، واکنش ها نیز می‌تواند هوشمندانه‌تر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.