| کد خبر: 205398 |

هواپیمایی با بال‌های ادغام شده در بدنه و پنجره‌های مجازی+عکس

شرکت "ایرباس" از نمونه اولیه و مینیاتوری جدیدترین طرح مفهومی خود با بالهای ادغام شده در بدنه رونمایی کرد.

تین نیوز

شرکت "ایرباس" از نمونه اولیه و مینیاتوری جدیدترین طرح مفهومی خود با بالهای ادغام شده در بدنه رونمایی کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شرکت "ایرباس"(Airbus) در نمایشگاه هوایی امسال سنگاپور جدیدترین هواپیمای خود موسوم به "MAVERIC" را به نمایش گذاشت که در ساخت آن از فناوری "BWB" به معنی بال و بدنه ادغام شده استفاده کرده است.

هدف از ساخت این هواپیمای مینیاتوری، بررسی ترکیب موتورهای پیشران و سایر سیستم‌ها در بدنه و بال است.

مفهوم "BWB" چیز جدیدی نیست. این ایده به دهه ۱۹۲۰ میلادی باز می‌گردد و در طول قرن گذشته تلاش‌های مختلفی برای استفاده از برخی جنبه‌های این طراحی صورت گرفته است. به عبارت ساده، یک هواپیمای بدنه و بال ادغام شده چیزی بین یک هواپیمای معمولی و یک بال در حال پرواز است. در هواپیماهای کنونی، بال و بدنه دو ساختار مجزا هستند، در حالی که در این مفهوم، به نوعی مفهوم بدنه کاملاً از بین می‌رود و هواپیما به یک "ایرفویل"(airfoil) غول پیکر تبدیل می‌شود. "ایرفول" به معنی یک ساختار منحنی برای ایجاد بهترین هوانورد با بالاترین میزان بازدهی صعود و پرواز است.

در یک هواپیمای بدنه و بال مخلوط(BWB)، بدنه و بال بدون هیچ مرز مشخصی نقش یکدیگر را انجام می‌دهند و در کنار هم قرار دارند.

دلیل جذاب بودن بال و بدنه مخلوط برای مهندسان هوافضا این است که دارای چندین مزیت مشخص است. با ادغام بدنه و بال، سطح مقطع و کشیده شدن کاهش می‌یابد که باعث افزایش بازدهی سوخت می‌شود. علاوه بر این، فضای بیشتری برای مسافران و محموله‌ها در داخل وجود دارد، بنابراین یک هواپیمای بال و بدنه مخلوط می‌تواند با هواپیماهای معمولی بزرگ‌تر رقابت کند.

هواپیمای "MAVERIC" متعلق به "ایرباس" تنها دو متر طول، ۳.۲ متر عرض و حدود ۲.۲۵ متر مربع مساحت دارد. این دستگاه دارای دو فن تهویه در لرزش‌گیرهای عقب است که می‌توانند با موتور جت در یک نسخه کامل جایگزین شوند.

طبق گفته "ایرباس"، این طرح توانایی کاهش مصرف سوخت را تا ۲۰ درصد در مقایسه با هواپیماهای فعلی دارد.

این هواپیمای جدید برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۱۹ پرواز کرد و امسال آزمایشات خود را امسال ادامه خواهد داد.

"ایرباس" علاوه بر "MAVERIC"  طرح‌های مفهومی دیگری از هواپیماهای مسافربری "BWB" آینده را به نمایش گذاشت. یکی از اشکالات این هواپیماها این است که مسافران در عمق و به دور از پنجره‌ها قرار دارند. مهندسان برای کاهش کلاستروفوبیا(ترس از فضای تنگ و محصور)، دیواره‌ها را با نمایشگرهایی خواهند پوشاند تا به شکل پنجره‌های مجازی عمل کنند و دنیای بیرون را نشان دهند.

"ژان بریس دومان" مهندس ایرباس می‌گوید: ایرباس در حال پیشرفت فناوری‌های نوظهور برای پیشبرد آینده پرواز است و با آزمایش پیکربندی‌های جدید برای هواپیماها می‌تواند پتانسیل‌های آنها را به عنوان محصولات مناسب آینده ارزیابی کند. اگرچه هیچ جدول زمانی مشخص برای آغاز به کار این هواپیما وجود ندارد، اما می‌تواند در ایجاد تغییر در معماری‌های هواپیماهای تجاری و آینده صنعت حمل و نقل هوایی موثر باشد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.