| کد خبر: 205374 |

گرد مرگ از چهره پلاسکو پاک می‌شود

هرچند پاساژ شمالی پلاسکو در حادثه آتش سوزی سالم ماند اما به دلایل ایمنی، امکان استفاده از آن فراهم نبود تا اینکه مقاوم سازی و ایمن سازی آن از 16 ماه قبل آغاز شده و تا یک ماه دیگر به اتمام خواهد رسید و به این ترتیب گرد مرگی که بر چهره آن نشسته بود پاک خواهد شد.

تین نیوز

هرچند پاساژ شمالی پلاسکو در حادثه آتش سوزی سالم ماند اما به دلایل ایمنی، امکان استفاده از آن فراهم نبود تا اینکه مقاوم سازی و ایمن سازی آن از 16 ماه قبل آغاز شده و تا یک ماه دیگر به اتمام خواهد رسید و به این ترتیب گرد مرگی که بر چهره آن نشسته بود پاک خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ بود که ساختمان 50 ساله پلاسکو طعمه حریق شد. حریقی که از یک مغازه آغاز شد و به سایر واحدها سرایت کرد. در پی وقوع این آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بطور کامل فرو ریخت.

این ساختمان در حالی پس از 4 ساعت سوختن، فروریخت که تعداد زیادی مأمور آتش‌نشانی در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند و عده‌ای از آن‌ها زیر آوار ناشی از فروریختن ساختمان ماندند.

بخش شمالی ساختمان سالم ماند

در حالی بخش جنوبی و به طور کلی برج پلاسکو 15 طبقه فروریخت و آتش نشانان را به کام مرگ کشاند که بخش شمالی آن یعنی همان ساختمان 4 طبقه معروف با آن حوض های آبی رنگش سالم ماند.

خیلی‌ها پلاسکو را به همان ساختمان 4 طبقه شمالی می شناختند که سالها در طبقه زیرهمکف آن به تماشای حوض های آبی رنگش با آن کاشی کاری های زینتی‌اش می‌نشستند و زرق و برق مغازه‌ها آنها را محو تماشا می کرد.

تخلیه مغازه‌ها برای حفظ ایمنی

هرچند ساختمان‌های شمالی که معدن خرید و فروش لباس‌های مردانه زیادی بود سالم ماند و تنها بخشی از شیشه‌ها آن هم برای تخلیه دود شکسته شد اما با دستور دادستانی تهران در همان زمان مغازه‌ها تخلیه شد.

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که به دلیل ریخته شدن مقدار زیادی آب و همچنین حرارت آتش ناشی از پلاسکو و خلاصه فروریزش ساختمان برج پلاسکو، بخش شمالی هم استحکام لازمش را از دست داده است.

پاشیده شدن خاک مرده بر ساختمان شمالی

تخلیه ساختمان شمالی پلاسکو آن هم ساختمانی که در ظاهر سر پا و سالم مانده بود باعث شد تا خاک مُرده بر روی این ساختمان و خاطرات بخش زیادی از شهروندان پاشیده شود.

کاسبان و مغازه داران هر کدام به یکی از محله‌های تهران رفتند و علی‌رغم تلاش برای جمع کردن آنها در یک مکان باز هم آن جمع گذشته که تداعیی کننده خاطرات بسیاری بود کنار هم جمع نشدند.

تخلیه پلاسکو پایان کار نیست!

اما تخلیه پلاسکو پایان کار نبود زیرا کسبه و هیأت مدیره این ساختمان بنا داشتند تا بار دیگر بخش شمالی پلاسکو را زنده و احیا کنند و از این رو سراغ اخذ مجوزهای لازم رفتند.

ایمن‌سازی پلاسکو در بخش شمالی تقریباً پس از 20 ماه از وقوع حادثه یعنی در ابتدای نیمه دوم سال 97 آغاز شد و به صورت رسمی کار خود را شروع کرد.

این اتفاق از آن جهت با تاخیر رخ داد زیرا در ابتدا از سوی مسؤولان امر صحبت‌هایی مطرح شده بود که ساختمان شمالی هم علی‌رغم سالم ماندن تخریب خواهد شد و از نو ساخته می‌شود.

اما در کنار همه این حرف و حدیث‌ها آن چیزی که اهمیت داشت این بود که کار مقاوم سازی و بازسازی بخش شمالی آغاز شد.

بازدیدی سر زده از پلاسکو

ساعت 10 صبح قرار است به همراه علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 بازدیدی سرزده از روند فعالیت‌های پلاسکو برای بازسازی در بخش شمالی داشته باشیم.

خیابان فردوسی را به سمت پایین می‌روم تا به کوچه طاهری برسم همان جایی که درِ پشتی پاساژ پلاسکو و راه ورودی به ساختمان شمالی در آن واقع شده است.

در کوچه که قدم می‌زنم ناخودآگاه خاطرات روز آتش سوزی پلاسکو برایم زنده می شود. این کوچه صحنه های خاصی را به خود دیده است از رفت و آمدهای شبانه مسؤولان امدادی برای پیدا کردن روزنه ای برای ورود به پلاسکو تا رفت و آمد دادستان تهران برای ارزیابی وقایع رخ داده.

تا 15 روز دیگر بخش شمالی پلاسکو آماده بهره برداری است

به درِ کارگاه ساختمانی می‌رسم. شهردار منطقه 12 کمی زودتر رسیده و وارد ساختمان شده است خود را معرفی می کنم و وارد می شوم خود را به شهردار و همراهانش می‌رسانم.

سعادتی در این بازدید از طبقات مختلف ساختمان بازدید کرده و توسط اعضای هیأت مدیره ساختمان و همچنین مهندسان حاضر در پروژه در جریان اقدامات انجام گرفته قرار گرفت.

پیشرفت 95 درصدی ساخت طبقاتی بالایی

رئیس هیأت مدیره ساختمان پلاسکو در این بازدید به سعادتی گفت: طبقات سوم و دوم بیش از 95 درصد پیشرفت کار داشته و طبقات اول و زیر زمین هم پیشرفت قابل توجهی داشته است.

براساس اعلام رئیس هیات مدیره ساختمان تا 15 روز آینده ساختمان شمالی پلاسکو آماده بهره‌برداری می شود و دیگر کار عمرانی داخل آن انجام نخواهد گرفت و مغازه ها تحویل مالکان خواهد شد.

وی افزود: بعد از آن مالکان می‌توانند به مغازه ها آمده و اقدام به ساخت دکور و چیدمان های مورد نظرشان کنند و اگر مشکلی پیش نیاید پس از نوروز کار و کسب و پیشه خود را آغاز کنند.

تجهیز مغازه‌ها به سیستم اطفای حریق

از لا به لای راهروهای ساختمان که عبور می‌کنی چشمت به لوله کشی‌هایی می خورد که در کف پاساژ و در راهروها کشیده شده است.

پرس و جو می‌کنی و در می‌یابی که در سقف مغازه ها هم لوله‌کشی های قرمز رنگی صورت گرفته است که با کمی دقت می‌فهمی لوله کشی آب برای اطفای حریق است.

یکی از مهندسان حاضر در پاساژ می‌گوید: با سازمان آتش نشانی شهر تهران هماهنگی های لازم را انجام داده‌ایم و امروز همه مغازه‌ها به سیستم اطفای حریق مجهز شده است.

با خوشحالی تمام ادامه می‌دهد: کارشناسان آتش نشانی گفته‌اند مجهزترین سیستم اطفای حریق در این ساختمان کار گذاشته شده است و دیگر قرار نیست آتش در این ساختمان بلایی سرمان بیاورد.

مقاوم سازی ستون‌های میان هر مغازه

ساختمان بخش شمالی نیز مثل برج پلاسکو 50 سال سن دارد و یکی از بزرگترین مشکلات و چالش‌هایی که این ساختمان را تهدید می‌کند فروریزش و سست بودن ستون‌ها و بنای ساختمان است.

سعادتی از مهندسان می‌پرسد: برای رفع این خطر چه کرده‌اید و آیا مقاوم سازی درستی در اینجا انجام گرفته است؟

یکی از مهندسان می‌گوید: بین هر مغازه با مغازه بعدی ستون‌هایی وجود داشت که تا طبقه زیر همکف و پایین‌تر هم کشیده شده بود که تمام این ستون‌ها با تزریق بتن تقویت شده است.

کاهش وزن کف مغازه‌ها

یکی از نکاتی که در این بازدید مورد توجه شهردار منطقه 12 شهر تهران قرار گرفت موضوع کف‌سازی در مغازه‌ها بود زیرا سنگینی کف مغازه‌ها می‌تواند عاملی برای تخریب باشد.

یکی از مهندسان می‌گوید: در مرحله مقاوم سازی تلاش شد تا لایه های اضافه از کف ساختمان برداشته شود.

وی ادامه می‌دهد: همچنین به مالکان و صاحبان مغازه ها گفته‌ایم بعد از آن که مغازه ها را تحویل گرفته‌اند و در حین ساخت دکور باید این ملاحضه یعنی کم بودن وزن کف مغازه را رعایت کنند و از اجرای کف سازی سنگین خودداری کنند.

سالم ماندن دکور مغازه‌ها

با چرخ زدن در بین 286 مغازه ای که در 4 طبقه پلاسکو جا خوش کرده‌اند به مغازه هایی می‌رسی که هنوز آثار کسب و کار گذشته در آنها نمایان است.

در طبقه دوم با مغازه‌ای مواجه شدم که دکور چوبی آن دست نخورده باقی مانده بود. آیینه‌ها همچنان سالم بودند و کافی بود لباس داخل قفسه بچینید تا خود را میان پلاسکو ببینید.

همت کسبه برای بازسازی پلاسکو

علی محمد سعادتی در حاشیه این بازدید یک ساعته در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، گفت: پلاسکو در بخش شمالی با همت کسبه و با همکاری بنیاد و شهرداری تهران از شهریور و مهر سال 97 کار بازسازی اش آغاز شد.

وی ادامه داد: امروز برای این بازدید کردیم تا ببینیم فرایند پروژه در چه حالی است و امیدواریم تا نوروز امسال مشکل سازه‌ای و ساختمانی نداشته باشیم و مغازه‌ها قابلیت تحویل دادن به مالکان را پیدا کند.

شهردار منطقه 12 گفت: از آن پس کسبه می‌توانند آماده سازی های داخلی را براساس سلیقه خود اعم از دکورسازی های مورد نیاز انجام دهند تا پس از تعطیلات نوروز فعالیت کسبی خود را آغاز کنند.

برگزاری فعالیت های فرهنگی در پلاسکو

وی ادامه داد: امروز با هیات مدیره ساختمان صحبت کردیم و قرار شد تا یک سری فعالیت‌های فرهنگی از سوی شهرداری منطقه 12 شهر تهران در این مجموعه برگزار شود تا آن خاطرات تلخی که هموطنان از پلاسکو در ذهنشان مانده را پاک کنند.

شهردار منطقه 12 افزود: قرار است بر بستر کف پاساژ پلاسکو یک سری فعالیت‌های هنری در یک برهه زمانی در پایان سال و نوروز برگزار شود تا به این ترتیب شادی و نشاط به پلاسکو باز گردد.

سعادتی تصریح کرد: با هماهنگی و مشارکت کسبه و پاساژهای واقع شده در کوچه طاهری قرار است برای بسترسازی کف کوچه و حتی بازسازی جداره های پاساژهای این کوچه اقداماتی را انجام دهیم.

شهردار منطقه 12 گفت: این کوچه طاهری قرار است به عنوان یک محور شاخص و ویژه به آن بپردازیم که بخشی از آن با مشارکت اهالی و کسبه خواهد بود و تا پایان سال به تفاهم کامل خواهیم رسید تا در سال 99 فعالیت مناسب سازی آغاز شود.

چک لیست های ایمنی تهیه می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که امروز در بخش جنوبی ساخت و ساز در جریان است و بالاخره این بخش چسبیده به ساختمان شمالی است آیا فعالیت همزمان ساخت و ساز با فعالیت کسبی ساختمان شمالی مشکلی ایجاد نخواهد کرد، گفت: شرایط ایمنی در پروژه به طور کامل دیده شده است.

تاسیسات لازم به بخش شمالی اضافه شده است و فعالیت کسبی مد نظر بعد از تهیه چک لیست های مهندسی آغاز خواهد شد و اینگونه نیست که این مسائل مورد توجه قرار نگیرد.

از ساختمان جنوبی چه خبر؟

شهردار منطقه 12 در پاسخ به این سوال که کار ساخت ساختمان جنوبی یا همان برج پلاسکو در چه مرحله ای است می‌گوید: براساس آخرین تفاهمی که میان بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران صورت گرفت مقرر شد تا بنیاد نقشه های مورد نظر را براساس حقوق مکتسبه قبلی در اختیار شهرداری تهران قرار دهد که تا امروز هم بخشی از این نقشه ها به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: در رابطه با پارکینگ مورد نیاز برای مراجعین هم قرار شد تا هزینه مقاوم سازی و ایمن سازی پاساژ و پارکینگ پروانه که متعلق به شهرداری تهران است پرداخت شود.

سعادتی گفت: آنجا آماده سازی خواهد شد تا از ظرفیت 350 تایی آن پارکینگ برای مراجعین پلاسکو هم استفاده شود و قبل از بازگشایی برج پلاسکو باید آن پارکینگ مقاوم سازی شود.

آیا احتمال دارد ساخت برج پلاسکو مجدد متوقف شود؟

وی در پاسخ به این سؤال که تا کنون چندین بار ساخت پلاسکو متوقف شده است آیا احتمال دارد بار دیگر شاهد این اتفاق باشیم، گفت: ساختمان قسمت جنوبی زیر نظر مهندسی ذی‌صلاح در حال ساخت است و تدبیر شهرداری و وزارت راه این است که بشود کمک شان کرد و فرآیند صدور پروانه هم در حال طی شدن است و در همین یکی دو هفته قرار است به نتیجه نهایی برسیم.

کلام پایانی!

ساختمان شمالی پلاسکو از گزند فروریزش و آتش سالم ماند و حالا پس از سه سال شکل و شمایلش بهتر از گذشته شده است و آماده است تا از زیر خروارها خاکی که روی آن ریخته سر برآورد.

هرچند که برج پلاسکو دیگر نیست و تا یک سال آینده هم بعید است که بتواند پذیرش کسبه را داشته باشد اما شاید جریان کسب و کار در پاساژ شمالی بتواند کمی خاطرات خوش جنب و جوش پلاسکو را زنده کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.