| کد خبر: 205270 |

◄ تکرار تجربه تلخ کامیون‌های چینی بی‌کیفیت؟

دولت اگر حتی یک کامیون فرسوده را از مالکان آنها بگیرد و یک کشنده‌ نو کم مصرف مجانی و بدون دریافت وجهی به فرسوده‌ سوار بدهد، جدای از اینکه طی چند سال پولش به جیبش برگشته، از محل صرفه‌جویی در مصرف‌ سوخت سود هم‌ می‌کند.

تین نیوز

حالا که دولت به اجرای واقعی‌کردن قیمت سوخت رسیده اجرای طرح‌نوسازی‌ ناوگان‌ فرسوده را عادلانه عملی کند. البته عاقبت فرسوده سواران را در نظر بگیرد و عادلانه و با جدیت این طرح را اجرا کند. هر چند نزدیک به 2 سال است از شعار طرح کلید به کلید گذشته و یک‌ دستگاه هم ثبت‌نام نشده است.

اما درآمد دولت از صرفه‌جویی در مصرف سوخت چقدر است؟

نوسازی ناوگان با کامیون‌های کم مصرف، با در نظر گرفتن میانگین ۱۵ هزار کیلومتر کارکرد برای یک کشنده در هر ماه حدود ۴۵۰۰ لیتر گازوئیل درهرماه صرفه‌جویی دارد.

این سوخت وقتی‌ به سهم صادرات وزارت نفت اضافه شود که طبق رهنمودهای رهبری با بصیرت انقلاب باید به‌جای خام‌فروشی، ارزش‌افزوده در آن ایجاد شود، با احتساب حدود ۲۰۰ هزار کامیون پرمصرف، حدود ۹۰۰میلیون لیتر گازوئیل در هر ماه صرفه‌جویی شده‌ با محاسبه هر ۱۵۸/۹۸ لیتر نفت‌ خام یک بشکه، رقم صرفه جویی شده ۵  میلیون و 625 هزار بشکه نفت می‌شود و حداقل درآمد آن، با در نظرگرفتن میانگین  قیمت هر‌ بشکه نفت به قیمت 60 دلار و هر دلار  ۸ هزار تومان، رقم‌ به‌دست‌ آمده میشود: 2700 میلیارد تومان در هر ماه می‌شود.

دولت اگر حتی یک کامیون فرسوده را از مالکان آنها بگیرد و یک کشنده‌ نو کم مصرف مجانی و بدون دریافت وجهی به فرسوده‌ سوار بدهد، جدای از اینکه طی چند سال پولش به جیبش برگشته، از محل صرفه‌جویی در مصرف‌ سوخت سود هم‌ می‌کند.

کاش خط تولید خودروی تجاری ملی داشتیم که عمر ناوگان‌ تجاری به اینجا نمی‌رسید ولی باز هم باید تلاش کرد و با به‌کارگیری جوانان نخبه از قافله عقب نماند تا ضمن اشتغالزایی فراوان به‌خاطر پتانسیل بالا در این زمینه، کامیون‌ها نوسازی‌ و استاندارد شود، تصادفات به‌خاطر به‌روز شدن سیستم‌های ترمز کاهش یابد، محیط‌زیست کمتر آلوده و ذخایر نفتی به جای دود شدن و خام‌فروشی تبدیل به کالاهای با ارزش شود.

توجه داشته باشیم که چشم دوختن به دست  فرسوده‌ سواران و پرداخت بها توسط آنها (پرداخت نقدی و تسهیلات فقط توسط رانندگان) ناوگان را نوسازی نمی‌کند، بلکه مشکلات زیادی برای فرسوده سواران ایجاد می‌کند.

به ‌طور قطع در اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده هرچه دیرتر اقدام کنیم بیشتر از دنیا عقب می‌مانیم و محیط زیست نابودتر، اوضاع ناوگان حمل و نقل وخیم‌تر، تصادفات (تلفات جانی، مالی و معلولیت‌های جسمی برای رانندگان) بیشتر و ذخائر نفتی مان  بیهوده دود می‌شود.

دولت اکثر مواقع برداشت کرده است، بعد کاشته است حالا یک بار بکارد، بعد برداشت کند. کامیونداران تجربه تلخ کامیون‌های چینی بی‌کیفیت را تکرار نخواهند کرد. صنعت و حمل‌ونقل برای رسیدن به قله‌ افتخار مدیریت انقلابی، متخصص، دلسوز ، متعهد و  عادل و تفکر و کار جهادی می‌طلبد.

* فعال حمل و نقل جاده‌ای

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی 1 0

    واقعا اگر مسؤولین بفکر مردم ورانندکان زحمت کش بودن شاهد این چنین قیمتهای اسمانی کامیونهای کهنه وفرسوده نبودیم چون اصلا اهمیتی برای تنظیم قیمت کامیون دولت نمیده از این رو هر روز قیمتها میره بالا وخریدو فروشم به حداقل رسیده در این میان دولت بایدراه چاره ای بیاندیشد به امید خداوند منان وسلامتی رهبرمون

  • ناشناس 2 0

    سلام،اقا خدابهت سلامتی بده ورحمت به اون شیری که خوردی،بخدا حرف حساب زدی،ایکاش روزی مسوئلیت حمل نقل کشور دست امثال شما بیفتد...

  • تقی 2 0

    دولت نمی خواهد کامیون مجانی بدهد دولت لطف کند دست از سر کامیون داران وردارد همه مشکلات ما تمام می شود
    کامیون ۵ سال کار یک چهارم قیمت در ایران نیست مرز رو بازکند تا هر کی کامیون خواست بده بیاره همین
    بدبخت کردید کامیون داران رو با این افزایش قیمت الکی و دلال بازی

  • ناشناس 1 0

    گام اول میتونه واردات دست دوم های در حد نو یا بستن واردات و صفر کردن گمرک واردات قطعاتی که در داخل تولید نمیشه برای مونتاژ در داخل هست!