| کد خبر: 205262 |

یک کارشناس حمل و نقل مطرح کرد:

◄ الگوی آمریکایی برای ایمنی رانندگان ناوگان سنگین

بر مبنای مطالعات سازمان بین‌المللی یونیسف تصادفات جاده‌ای در ایران ۲۰ برابر بیشتر از میانگین جهانی است. آن طور که تجربه جهانی نشان می‌دهد، اگر فکری برای محدودیت سرعت، بستن کمربند ایمنی، وضعیت جاده‌ها و ارائه خدمات اورژانسی بشود، می‌توان این آمار را کمتر کرد. اما عدم اجرای مطلوب قوانین منجر به افزایش تصادفات جاده ای شده است.

تین نیوز

چند روز پیش جانشین پلیس راه ناجا از همکاری با سازمان راهداری برای الزام اعلام حضور رانندگان اتوبوس از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح در پاسگاه‌های پلیس خبر داد و گفت: این کار با هدف کاهش سوانح برای اتوبوس‌ها انجام می شود.

 روزبه افشاری کارشناس حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار تین نیوز درباره این تصمیم پلیس راه گفت: در سایر کشورها از روشهای روزآمدتری استفاده می‌شود از جمله در آمریکا سرویسی توسط  FMCSA (Federal Motor Carrier Safety Administration) ایجاد شده است با عنوان SMS یا سامانه سنجش ایمنی که اطلاعات مربوط به ایمنی رانندگان و ناوگان را بر اساس حق دسترسی در اختیار کاربران قرار می دهد،‌ تا از این طریق امکان نظارت بر عملکرد، پیشگیری و نهایتا برخورد با عوامل ناایمن فراهم شود.

وی افزود: سامانه SMS شامل اطلاعات شاخص‌هایی با عنوان  BASIC یا دسته بندی‌های تحلیل رفتار عمومی و بهبود ایمنی است. شاخصهای BASIC عبارتند از: 1-وضعیت و سوابق رانندگی ناایمن، 2-شاخص حادثه، 3-رعایت استاندارد ساعت های سرویس دهی، 4-وضعیت تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه، 5-مصرف مواد کنترل شده / الکل، 6-رعایت ایمنی در حمل مواد خطرناک 7) سلامت و تناسب اندام راننده.

افشاری با تاکید بر اینکه قوانین وضع شده قوانینی به روزی هستند گفت: نکته قابل توجه این است که قوانین وضع شده در خصوص ایمنی در کشورهای پیشرو اغلب جدید هستند مانند قانون FAST که در سال 2015 به تصویب رسیده و نشان می دهد چقدر بروزرسانی مقررات در این حوزه اهمیت دارد. در متن قانون FAST 2015 در آمریکا شرایط دسترسی به اطلاعات سامانه SMS تشریح شده است که در ادامه به بخشی از آن اشاره می شود.

وی اضافه کرد: مطابق این قانون، اطلاعات ناوگان حمل بار، شامل داده های بازرسی، حوادث، نتایج تحقیقات و مقادیر تحلیلی BASIC در دسترس عموم خواهد بود اما اطلاعات شاخص حادثه و شایستگی حمل مواد خطرناک BASIC در دسترس عموم نخواهد بود.

افشاری ادامه داد و گفت: در خصوص نحوه تهیه اطلاعات نیز اشاره شده است که داده ها بطور مستقیم از اطلاعات ایمنی خود خودرو استخراج می گردد و نه براساس مقایسه نسبی با اطلاعات سایر ناوگان. کلیه اطلاعات شرکتهای مسافربری برای عموم قابل دسترس است. مالکان ناوگان حمل کالا یا اتوبوس مسافربری یا مسافران که مایل به دیدن اطلاعات شاخصهای BASIC باشند که در دسترسی عموم نباشد بایستی برای مشاهده اطلاعات کامل‌تر مربوط به خود در سامانه SMS نام کاربری و رمز عبور دریافت کرده و وارد سامانه شوند.

وی در خصوص این سامانه ها توضیحاتی داد و گفت: مرکز اجراییات و شرکتهای حمل و نقل نیز بایستی برای دسترسی به اطلاعات سامانه SMS نام کاربری داشته باشند و پس از ورود به سیستم می توانند به کلیه اطلاعات کامل SMS دسترسی داشته باشند. البته شرکتهای حمل و نقل فقط می‌توانند داده های مربوط به خود را مشاهده کنند اما کاربران اجرائیات به تمام داده های ایمنی حمل و نقل دسترسی دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.