| کد خبر: 205222 |

◄ پاسخ به انتقادها از نبود اولویت‌بندی در پروژه‌های ریلی

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: در شرکت ساخت بر اساس دیدگاه های مختلفی که وجود دارد پروژه های ریلی الویت بندی می شود و اینطور نیست که برای بهره برداری پروژه های ریلی الویتی نباشد.

تین نیوز

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: در شرکت ساخت بر اساس دیدگاه های مختلفی که وجود دارد پروژه های ریلی الویت بندی می شود و اینطور نیست که برای بهره برداری پروژه های ریلی اولویتی وجود نداشته باشد.

به گزارش تین نیوز، عمده انتقادهایی که کارشناسان حمل و نقل ریلی در خصوص بهره‌برداری از پروژه های ریلی می کنند در خصوص نبود اولویت بندی در بهره برداری از پروژه های ریلی کشور است. این کارشناسان معتقدند که در اولویت بندی ها به مسائل اقتصادی کمتر توجه می‌شود و بیشتر پروژه هایی که توسط دولت در حال ساخت است صرفا بعد اجتماعی پروژه را مد نظر دارد و به ابعاد اقتصادی و سود و زیان آن کم توجهی شده است.

عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در این باره گفت: در بسیاری از موارد با ادبیات منفی گفته می شود که اولویت بندی و برنامه ریزی برای طرح های ریلی وجود ندارد اما چگونه طی سه سال، 5 مرکز استان  به شبکه ریلی متصل شده اند و 5 پروژه نیمه تمام کشور به بهره برداری رسیده است؟

وی افزود: شاخص‌های زیادی برای اولویت‌گذاری پروژه‌ها وجود دارد که براساس آن اولویت‌ها  مشخص می‌شوند. چندین شاخص وجود دارد که ما در برنامه هایمان آن هارا لحاظ می‌کنیم و بر اساس آن برنامه ریزی می‌کنیم و منابع را به آن سمت سوق می دهیم.

خطیبی در خصوص دیدگاه کارشناسانی که معتقدند در بهره برداری از پروژه های ریلی اولویت‌های اقتصادی رعایت نمی شود گفت: به نظر بنده یک کارشناس به صورت تئوری و با استفاده از اعداد و ارقامی که به زعم خودش مورد توجه و محاسبه قرار می دهد به تحلیل اولویت ها می پردازد در حالی که این اعداد و ارقام با واقعیت ها فاصله زیاد و معنی داری دارد.

وی در خصوص تفاوت های دیدگاه کارشناسان با دیدگاه مسئولین گفت:  دانسته‌های ما و آن ادبیاتی که ما  در خصوص توسعه خطوط ریلی کشور داریم با اطلاعاتی که در دست منتقدان قرار دارد به دلایل مختلف تفاوت دارد.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در خصوص این تفاوت ها گفت: همه پروژه‌هایی  که در کشور با سرمایه های دولتی ساخته می شود الزاما نفع اقتصادی ندارد و نفع ملی آن مهم است. برای توسعه کشور باید دید یکسانی به تمام پروژه ها داشت. اما کارشناسان اکثرا دیدگاه اقتصادی را ملاک خود برای تحلیل ها انتخاب می کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین شیرازی 0 0

    حرفهای ایشان به جای پاسخ به انتقادها ، بیشتر توجیه عملکردشان است، به عنوان مثال ایشان با اعداد و ارقام ادعایی شان ، توجیه اقتصادی و یا حتی اجتماعی پروژه راه آهن یزد به اقلید ، نسبت به پروژه های دیگر را بیان کنند.

  • سعید قصابیان 1 0

    سلام.توجه ایشان به نظرات کارشناسان و عکس العمل ایشان به انتقدات جای تقدیر دارد.
    همانطور که در بالا آمده ، کارشناسان معتقدند که در اولویت بندی ها به مسائل اقتصادی کمتر توجه می‌شود و بیشتر پروژه هایی که توسط دولت در حال ساخت است صرفا بعد اجتماعی پروژه را مد نظر دارد و به ابعاد اقتصادی و سود و زیان آن کم توجهی شده است.جناب خطیبی تلویحا به دیدگاه غیر اقتصادی در اولویت بندی پروژه ها اذعان دارد. آنجا که به اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی اشاره میکنند و آنجا که میفرمایند : همه پروژه‌هایی که در کشور با سرمایه های دولتی ساخته می شود الزاما نفع اقتصادی ندارد و نفع ملی آن مهم است. اما کارشناسان اکثرا دیدگاه اقتصادی را ملاک خود برای تحلیل ها انتخاب می کنند.
    لذا میبینیم که اختلاف نظر کارشناسان با ایشان و دیگر تصمیم گیران بر سر معیار اولویت بندی پروژه ها کاملا اساسی و ریشه ایست و اتفاقا اعداد و ارقامی که کارشناسان در تحلیل اولویت ها مورد توجه و محاسبه قرار می دهد مستند و واقعی و مستخرِج از گزارشات وزارت راه است.
    فکر میکنم همه اتفاق نظر داریم که راه آهن اصفهان - شیراز و همدان و بای پس تبریز - میانه و اخیرا میانه اردبیل فاقد توجیه اقتصادی است. حال آنکه راه آهن چابهار - زاهدان و شلمچه- بصره و خواف – هرات علاوه بر تاثیر فاحش بر وزن ترانزیت ریلی کشور ، میتوانست تاثیر زیادی بر معیشت مردم حاشیه نشین داشته باشد ( متاسفانه این مردم دور دست نشین ، صدایی در دستگاه تصمیم گیری کشور ندارند).ایشان چطور میتوانند مدعی باشند که این سه پروژه ترانزیتی اخیر الذکر نفع ملی شان کمتر از پروژه های اتصال مراکز استان ها به ریل است؟ ظاهرا در تعریف " نفع ملی " با ایشان اختلاف نظر اساسی داریم.
    لطفا ایشان پاسخ بدهند که برای مردم شیراز و همدان و اردبیل و میانه و بقیه کشور ، نفع ملی دراز مدت ترانزیت ریلی بیشتر است یا اعزام قطار به چند مرکز استان؟ قطار هایی که نتوانسته اند رضایت مسافر را جلب کنند و ضریب اشغال شان کم است و جز ضرر آورده ای برای کشور ندارند.
    جسارتا باید نتیجه گیری کنم که در دولت عوام گرایی بر منافع ملی ترجیح داده میشود.
    از همه ی اینها گذشته انتظار کارشناسان این است که فهرست اولویت احداث خطوط ریلی منتشر شود تا قبل از احداث و تخصیص اعتبار بدانیم پروژه ی بعدی کدام است.خدا را چه دیدید.شاید توانستیم جلوی پیشرفت پروژه های عوام گرایانه را بگیریم.

  • سیدمیثم 0 0

    خب ایکاش زحمت می کشیدن اعداد و ارقام رو شفاف سازی می کردن تا کارشناسان روشن بشن
    پاسخ های کلی دادن و زیر سوال بردن کارشناسی مباحث که کاری نداره
    یه کارشناس با عدد رقم نسبت به اولویت بندی نقد می کنه ، منطق ایشون برا رد نظر کارشناس ها چیه.
    در آخر هم که ایشون داره میگه اولویت ملی نه اقتصادی خب این که عبارت اخری حرف کارشناس هاس یعنی اولویت اجتماعی دادن نسبت به اقتصادی.
    ایکاش لااقل شاخص های اولویت بندی رو اعلام می کردن

  • حامد 0 0

    بله در بعضی پروژه ها پارتی بازی می شود اگر هزینه های راه اهن قزوین -رشت و همچنین راه اهن میانه -اردبیل ؛بستان اباد - تبریز را صرف راه اهن شلمچه -بصره ؛خواف - هرات می کردیم اکنون راه اهن ایران بین الملی می شد.ارز آوری داشتیم.باید نیک زاد و نوبخت در دولت باشند وبه استان خودشان راه اهن بکشند.این یعنی پارتی بازی.