نگرانی بخش خصوصی از ایجاد بازار سیاه در حمل و نقل ریلی
رئیس اتاق بازرگانی گفت: نگرانی بخش خصوصی این است که زیرساختهای ما آماده انجام توافقنامه اوراسیا نیست و در ماههایی از سال حمل و نقل ریلی بازار سیاه پیدا میکند.
رئیس اتاق بازرگانی گفت: نگرانی بخش خصوصی این است که زیرساختهای ما آماده انجام توافقنامه اوراسیا نیست و در ماههایی از سال حمل و نقل ریلی بازار سیاه پیدا میکند.
به گزارش تیننیوز به نقل از مهر، غلامحسین شافعی امروز در همایش «مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاریهای اقتصادی با کشورهای همسایه» گفت: تجارب کشورهای توسعه یافته نشان میدهد یکی از محورهای اصلی روند توسعه اقتصادی، حضور در پیمانهای منطقهای و پیوستن به موافقتنامههای تجارت منطقهای است.
وی با اشاره به آمار سال ۲۰۱۹ گفت: تا سپتامبر این سال ۴۸۱ تشکل منطقهای دوجانبه و چندجانبه در اقتصاد کشورهای دنیا ایجاد شده و این روند با سرعت ادامه دارد. امروزه تشکیل بلوکهای اقتصادی نقش بی بدیلی در توسعه اقتصادی کشورها پیدا کرده اند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، ایران را جزو کشورهایی دانست که کمترین موافقتنامههای تجارت ترجیحی با کشورهای منطقه و همسایگان خود دارد و گفت: فقر کشور از این نظر بالاست و همچنین دارای تجارب ناموفقی همچون اکو و دی ۸ هستیم تا جایی که ارزیابی ما از نتایج حاصل از این دو اتفاق تقریباً نزدیک به صفر است.
شافعی، توافقنامه اوراسیا را اتفاقی کم سابقه در ایران ارزیابی کرد و گفت: باید به تجربیات ناموفق گذشته توجه کنیم تا این قرارداد نیز به سرنوشت گذشته دچار نشود.
وی محصولات کشاورزی را یکی از مزیتهای ایران در اوراسیا دانست و افزود: باید سوال کنیم حمل و نقل ناوگان سردخانه ما کجاست و چگونه میخواهیم این محصولات را حمل کنیم؟
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با تاکید بر اهمیت فراهم کردن زیرساختها گفت: اگرچه ارائه مشوقهای صادراتی اقدام درستی است اما پیش از آن باید مسیرها را آماده کنیم تا ماشینها پشت مرز معطل نشوند، حق توقف بدهند و کالا به موقع به مقصد برسد.
شافعی اظهار داشت: علاوه بر موضوع زیرساختها، عدم هماهنگی در انجام کارهای کشور باعث ایجاد مشکلاتی شده است. دهها سازمان در هر موضوع مداخله دارند و یک متولی واحد پاسخگو وجود ندارد البته در اوراسیا هم باید بیش از ۱۰ سازمان با یکدیگر هماهنگ شوند.
وی گفت: باید این اطمینان برای فعالان اقتصادی و طرفهای تجاری به وجود آید که روز بعد نگویند صادرات برخی محصولات ممنوع شده و یا عوارض صادراتی به آنها اضافه شده است. در چنین شرایطی، تمام قراردادها دچار مشکل میشود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، هماهنگی سیاستهای تجاری با سیاستهای ارزی را لازمه پایداری تجارت دانست و تاکید کرد که هر کس نباید به دنبال منافع سازمان خود باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.