| کد خبر: 205124 |

◄ طرح‌های نافرجام برای کاهش تصادفات جاده‌ای

حدود 40 روز اخیر تصادفات واژگونی و خروج از جاده اتوبوس‌ها افزایش یافته که اکثر این تصادفات در ساعات بین 12 شب تا 6 صبح بوده است. این امر منجر شده است که پلیس راه ناجا مجبور شده است که دوباره سیستم ثبت ساعت را فعال کند. اما یک فعال حوزه حمل و نقل جاده ای می گوید این طرح علاوه بر اینکه منجر به کاهش تصادفات نمی‌شود بلکه منجر به افزایش تصادفات نیز می شود.

تین نیوز

حدود 40 روز اخیر تصادفات واژگونی و خروج از جاده اتوبوس‌ها افزایش یافته که اکثر این تصادفات در ساعات بین 12 شب تا 6 صبح رخ داده است.

به گزارش تین نیوز طی یک ماه و 10 روز اخیر 11 تصادف مربوط به اتوبوس رخ داده است که در این 11 حادثه 74 نفر جان خود را از دست داده اند و نزدیک به 130 نفر نیز مصدوم شده اند. مهم ترین تصادف نیز مربوط به مسیر تهران-گنبد بود که در این حادثه 19 نفر جان خود را از دست دادند و 24 نفر نیز مصدوم شد. 

این موضوع حتی موجب شده که پلیس راه ناجا مجبور به بازگرداندن دوباره سیستم ثبت ساعت شود. اما یک فعال حوزه حمل و نقل جاده ای می گوید این طرح علاوه بر اینکه منجر به کاهش تصادفات نمی‌شود بلکه ممکن است نتیجه عکس هم داشته باشد.

جانشین پلیس راه ناجا از همکاری با سازمان راهداری برای الزام اعلام حضور رانندگان اتوبوس از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح در پاسگاه‌های پلیس خبر داد و گفت: این کار با هدف کاهش سوانح برای اتوبوس‌ها انجام می شود.

اما حسین فرجی فعال حوزه حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در این باره گفت: اکثر اقداماتی که  برای کاهش تصادفات جاده ای در نظر گرفته شده؛ تاکنون تاثیر زیادی بر کاهش تصادفات جاده ای نداشته است. 

وی در خصوص طرح جدید پلیس راه ناجا گفت: یکی از دغدغه های اصلی رانندگان اتوبوس، رسیدن به پلیس راه و مواجهه با نیروهای پلیس راه است. 

وی افزود: در بیشتر موارد، پاسگاه‌های پلیس راه، ایراداتی به راننده و بار می‌گیرند که منجر به جریمه مالی می شود و در نهایت، به هم ریختگی و عصبانیت رانندگان را به دنبال دارد که ممکن است به عدم تمرکز راننده و تصادف نیز منجر شود.

 این فعال حوزه حمل و نقل جاده ای در خصوص طرح های پیشین این حوزه برای کاهش تصادفات نیز گفت: برای مثال طرح FMS که از چند سال پیش اجرایی شده است چرا باید فقط روی اتوبوس های اسکانیا نصب شود و  مابقی اتوبوس ها این طرح را اجرا نمی کنند؟ اگر سامانه FMS کارایی دارد و می تواند منجر به کاهش تصادفات شود چرا بر روی تمامی اتوبوس ها نصب نمی شود؟

همچنین وی در خصوص سامانه سپهتن نیز گفت: این سامانه علاوه بر مزیت هایی که دارد اگر به درستی اجرا شود کاهش تصادفات جاده ای را به دنبال خواهد داشت اما اگر با همین شیوه ادامه پیدا کند تاثیر زیادی بر روی تصادفات نخواهد داشت. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.