| کد خبر: 205066 |

آسفالت‌ نامناسب در جاده‌های مازندران

اسفالت نامناسب در برخی جاده‌ها و خیابان‌های مازندران به یکی از معضلات مردم تبدیل شده و برای استانی که به گردشگری نیز شهره است تصویر نامناسبی به همراه دارد.

تین نیوز

اسفالت نامناسب در برخی جاده‌ها و خیابان‌های مازندران به یکی از معضلات مردم تبدیل شده و برای استانی که به گردشگری نیز شهره است تصویر نامناسبی به همراه دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، مازندران حدود ۱۱هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود هفت هزار کیلومتر آن آسفالت است. همچنین بنابر گزارش های رسمی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد فضای شهری مازندران را خیابان‌ها تشکیل می‌دهند که تقریبا همه آنها آسفالت هستند.

باید گفت که هر روزه سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم مازندران به همراه سالیانه ۳۰ میلیون گردشگر بر روی آسفالت‌های خیابان و جاده‌های استان تردد می‌کنند.

اگر هر روز با خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و حتی پیاده نیز در شهر و جاده‌های مازندران تردد می‌کنید، حتما به آسفالت‌های نامناسب، چاله‌های ناخوشایند و دست‌اندازهای آزار دهنده روبرو شده اید و در برخی از آنها نیز افتاده‌اید.

آسفالت‌های نامناسب جاده‌ها و خیابان‌های شهری و برون شهری مازندران که امروزه به معضل زندگی هر مازندرانی تبدیل شده است و حتی سالها کار رسانه‌ای و فشارهای متعدد نیز نتوانسته آن را حل کند. مشکلات آسفالت‌ در جاده های مازندران آنقدر حاد شده است که در سالهای اخیر حتی برخی از نمایندگان مجلس با شعارهایی همچون " نهضت آسفالت " به دنبال جلب افکار عمومی هستند که نشان می دهد حل این معضل تا چه اندازه در زندگی مردم مازندران اهمیت پیدا کرده است .

علاوه بر این برای برخی از شهرها نیز به دلیل بحران آسفالت های نامناسب لقب‌هایی همچون "هزار دست‌انداز"، " جنگ زده" و القاب دیگر بکار می رود که به نوعی طنز زندگی روزمره مردم تبدیل شده است.

جالب این است که حتی جاده‌های جدیدی که ساخته می‌شوند نیز پس از چند ماه از بهره برداری آنها دچار مشکلاتی در حوزه آسفالت می شوند و نمونه بارز آن را نیز می تواند در کمربندی جنوبی بابل دید.

مراجعه خبرنگاران به مسئولان حوزه شهری و بین شهری نیز تاکنون بی نتیجه بود زیرا همواره به دلایل و بهانه هایی همچون ، فقدان اعتبار ، عدم برخورداری از قیر مورد نیاز ، نبود مصالح پایه آسفالت و دیگر موارد روبرو می شویم. 

این بهانه جویی‌ها در حالی است که خیابان‌های مازندران علاوه بر پذیرش هر روزه گردشگران و مردم بومی، تا کمتر از ۲ سال آینده باید میزبان پایتخت گردشکری ۲۰۲۲ کشورهای اکو باشد که به گفته کارشناسان این حوزه مهم‌ترین رویداد تاریخ گردشگری مازندران خواهد بود.

سوال اصلی این است که مشکل اسفالت های نامناسب مازندران ناشی از چه مسئله‌ای است و چگونه باید آن را برطرف کرد.

نظارت پاشنه آشیل طرح های عمرانی مازندران

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: می‌پذیریم که مشکلات حوزه آسفالت مازندران حال روز خوشی ندارد و ریشه آن نیز چند وجهی است.

احمد توکلی مهم‌ترین علت و ضعف پروژه های عمرانی از جمله راهسازی و آسفالت کشی را در بخش نظارت عنوان کرد و افزود: نظارت سلیقه‌ای ، عدم نظارت و همچنین نظارت توسط افراد غیر متخصص و متعهد منجر به انحراف و بی کیفیتی در پروژه های عمرانی می شود.

وی با بیان اینکه طبیعت کار پیمانکاران پایین آوردن کیفیت پروژه ها برای کاهش هزینه است ، افزود: وظیفه ناظران این است که از انحراف پیمانکاران جلوگیری کنند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران ادامه داد: در مورد مسئله آسفالت نیز ضعف نظارت کاملا مشهود بوده و علت آن نیز عدم نظارت متمرکز است و منجر به کاهش کیفیت اجرا می شود.

به گفته توکلی ، سپردن پروژه‌های راهسازی به دستگاه‌های مختلف نظارت سلیقه ای را امکان پذیر می کند که نتیجه همان می‌شود که امروز در جاده‌ها و خیابان های مازندران منجر به رنج مردم شده است.

وی کیفیت پایین مصالح را نیز علت دیگر مشکلات حوزه اسفالت عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط جوی و پر بارش استان مازندران کیفیت آسفالت های ما هیچ همخوانی با شرایط مذکور ندارد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران همچنین به گردشگرپذیری مازندران اشاره کرد و گفت: خیابان‌های مازندران به دلیل شمار زیاد گردشگری از استهلاک بالایی برخوردار هستند که می‌طلبد کیفیت آسفالت‌ها و مصالح با چنین حجمی از بهره‌برداری همخوانی داشته باشد.

توکلی به استفاده نادرست از خیابان‌های مازندران نیز اشاره کرد و ظهار داشت: متاسفانه بسیاری از جاده های درون شهری ما محل عبور و مرور خودروهای سنگین است که آسیب جدی به آسفالت‌ها وارد می‌کند.

دولت مسئول مناسب سازی آسفالت شهری نیست

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران به بهانه جویی درباره فقدان تخصیص اعتبارات دولتی برای مناسب سازی خیابان های شهری اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون دولت بخشی از اعتبارات فروش نفت را به عنوان بازافرینی شهری به شهرداری ها اختصاص می دهد که جنبه حمایتی دارد.

توکلی با بیان اینکه دولت هیچ وظیفه ای درمورد آسفالت و راهسازی شهری ندارد افزود: شهرداری ها باید بر اساس درامدهای خود به اصلاح شبکه جاده ای خود بپردازند.

وی بهانه جویی های مطرح شده را فاقد ارزش قانونی عنوان کرد و گفت: مدیران شهری که همچین بهانه ای را دستاویز قرار می دهند به دنبال شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت خود است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران همچنین به نبود پیمانکار برای آسفالت و روکش جاده های مازندران نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۲۵ شرکت تولید کننده آسفالت در داخل و خارج مازندران با استان همکاری می کنند که اصلا در این حوزه کمبودی مشاهده نمی شود.

توکلی در پایان گفت: تا زمانی که متولیان امر خود را به مردم پاسخگو ندانند و ارزش واقعی خدمت خود را درک نکنند نه تنها نمی توان شاهد انجام با کیفیت طرح های عمرانی بود، بلکه نظارت زمینه پروژه های عمرانی نیز بی‌اثر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.