| کد خبر: 205034 |

◄ 47 کشته در 150 حادثه ریلی یک سال گذشته

با وجود اینکه حمل و نقل ریلی توانسته است کشته‌ها را به حداقل برساند اما آمار حوادث ریلی ایران 8 برابر آمار حوادث ریلی اروپا است.

تین نیوز

ایمنی مهمترین مزیت حمل و نقل ریلی است، زیرا وقتی به آمار حوادث حمل و نقل ریلی مراجعه می کنیم و آن را با حمل و نقل جاده ای و هوایی مقایسه می کنیم متوجه خواهیم شد که تفاوت حوادث این سه بخش قابل مقایسه نیست. با وجود اینکه حمل و نقل ریلی توانسته تلفات ناشی از حوادث احتمالی را به حداقل برساند اما به گفته رئیس دانشگاه علم و صنعت، آمار حوادث ریلی ایران 8 برابر آمار حوادث ریلی اروپا است. در گزارشی به حوادث 14 ماه اخیر حمل و نقل ریلی می پردازیم.

به گزارش تین نیوز بر اساس آماری که وب سایت سامانه اطلاعات سوانح و حوادث حمل و نقل کشور منتشر کرده در 14 ماه اخیر حدود 150 حادثه در بخش حمل و نقل ریلی رح داده است. بر اساس این آمار تعداد کشته شدگان حدود 47 نفر بوده و نزدیک به 60 نفر نیز مجروح و مصدوم شده اند. 

این گزارش نشان می دهد حمل و نقل ریلی ایمنی بیشتری نسبت به حمل و نقل جاده ای دارد. براساس آمار موجود در حمل و نقل جاده ای روزانه نزدیک به 50 نفر جان خود را از دست می دهند. 

حوادث مهم ریلی 14 ماه اخیر

یکی از مهم ترین حوادث ریلی در 14 ماه گذشته خروج قطار تهران-زاهدان از ریل بود. عصر چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ در منطقه «شورو» زاهدان در اثر آنچه سرقت تجهیزات ریلی خوانده شد، این قطار از راه آهن خارج و یکی از واگن‌های آن واژگون شد. در این حادثه ۵ نفر کشته و ۳۵ نفر زخمی شدند.

در این چند ماه اخیر نیز قطارهایی از جمله اهواز-اندیمشک، بندرعباس-تهران و زاهدان- تهران نیز از ریلی خارج شده اند اما بر اساس گزارش ها تلفات جانی نداشته است. اما خارج شدن قطار از ریل خود باعث هزینه های زیادی در جهت تعمیر واگن برای راه اهن دارد. 

در کنار خارج شدن قطار از ریل اتفاقاتی از جمله برخورد قطار با خودرو و کامیون، موتور و عابر پیاده نیز منجر به کشته شدن تعدادی  در نقاط مختلف ایران شده است. 

ناکارآمدی اقدامات شرکت راه آهن در مدیریت سوانح

کمیته سوانح ریلی مرجع اطلاع رسانی حوادث ریلی است. اما این کمیته به دلیل اینکه زیر نظر خود راه آهن و هیئت مدیره راه آهن اداره می شود هیچ گاه اطلاع درستی از حادثه به مردم نداده است. این کمیته باید زیر نظر معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی ترابری تشکیل شود تا به دور از جانبداری و با استقلال کامل به بررسی سانحه بپردازد و سپس علت آن را برای مردم و رسانه ها تشریح کند. 

در این بین به دلیل اینکه بخش خصوصی در چند سال اخیر به حوزه تعمیر و نگهداری ورود کرده اند، ضرورت اصلاح ساختار ایمنی نیز لازم  است، همچنین باید آموزش ایمنی در راه آهن نیز انجام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.