| کد خبر: 204931 |

داستان یک بازدید سرزده دردسرساز

هنوز چهار ماه از انتشار خبر جنجالی احتمال حذف آسانسورها و تکذیب آن توسط شهرداری نگذشته است که انتشار فیلمی از سوی یکی از اعضای شورای شهر در این مورد دوباره خبرساز شد.

تین نیوز

هنوز چهار ماه از انتشار خبر جنجالی احتمال حذف آسانسورها و تکذیب آن توسط شهرداری نگذشته است که انتشار فیلمی از سوی یکی از اعضای شورای شهر در این مورد دوباره خبرساز شد. در این فیلم، نماینده شورای شهر در کمیته مناسب‌سازی شهرداری سری به چند ایستگاه مترو تازه‌تاسیس می‌زند و آسانسورهای آنها را چک می‌کند، ولی بر اساس آنچه در این فیلم ضبط شده؛ این ایستگاه‌ها همچنان فاقد آسانسور هستند.این در حالی است که مسوولان مترو تاکید کرده بودند که تا آذرماه آسانسورهای تعدادی از این ایستگاه‌ها برای استفاده معلولان و کم‌توانان، نصب و به بهره‌برداری خواهد رسید!

 داستان آسانسورها و پله‌های برقی مترو تهران از آن دست ماجراهای قدیمی است که هر از چند گاهی با پخش گزارشی یا فیلمی خبرساز می‌شود و بعد از چند روز دوباره به فراموشی سپرده می‌شود. آخرین بار در شهریور ماه امسال و پس از حاشیه‌هایی که در مورد نصب آسانسورهای مترو که یکی از ملزومات استفاده معلولان و کم‌توانان محسوب می‌شود، مدیرعامل شرکت ساخت مترو اعلام کرد که شهرداری کاملا مصر است که متروها را به آسانسور و پله برقی مجهز کند و شایعاتی که در این مورد شنیده می‌شود، صحت ندارد.

مدیرعامل مترو تهران همان زمان اعلام کرده بود: در تلاشیم ایستگاه‌هایی که از سال جاری به افتتاح رسیده‌اند همگی یا در زمان افتتاح یا ۳ ماه پس از افتتاح به آسانسور مجهز شوند. «علی امام» با اشاره به تلاش‌های شرکت مترو در خصوص ساماندهی فضای تردد در مترو برای افراد کم‌توان و معلول عنوان کرد: از 4 سال پیش تاکنون تلاش شرکت مترو بر این بوده است که تمامی ایستگاه‌ها همراه با پله ‌برقی افتتاح شود. او با اشاره به در نظر گرفتن تعبیه آسانسور در طرح‌های کلی مترو و نیز کمکی که در جابه‌جایی افراد کم‌توان و معلول دارد، گفت: باوجود آنکه در سال‌های گذشته نصب آسانسور در ایستگاه‌ها، جزو اولویت‌های آخر برای ساخت مترو بوده، اما از سال جاری مقرر شده است تمام ایستگاه‌هایی که افتتاح می‌شود همراه با آسانسور باشد.امام افزود: با توجه به اینکه یک ایستگاه مترو پس از تکمیل باید به مردم خدمات‌رسانی کند، برای ایستگاه‌هایی که آسانسور آنها تامین نشده مهلتی را در نظر گرفته‌ایم تا در نهایت ۳ ماه پس از افتتاح، آسانسور آنها تامین شود.مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) همچنین در ارتباط با خطوطی که در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند، گفت: مراحل نهایی مناقصه 196 آسانسور انجام ‌شده تا پس از تهیه برای خطوط قدیمی به‌ویژه خطوط ۳ و ۴ نصب و راه‌اندازی شود. امام در ادامه عنوان کرد: در فاز اول 49 آسانسور و پس از آن به ‌تدریج 147 آسانسور باقیمانده نصب و بهره‌برداری می‌شود. او با تاکید بر اینکه پایتخت راه درازی تا مناسب‌سازی کامل برای معلولان و افراد کم‌توان دارد، خاطرنشان کرد: مترو نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل سیستم اصلاح، بازبینی و تکمیل در حوزه مناسب‌سازی مترو برای معلولان و افراد کم‌توان توسط شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) همواره فعال است.اما شاید جالب‌ترین نکته این خبر بخش انتهایی آن باشد؛ بخشی که در آن مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) رسما اعلام کرده بود که ایستگاه‌های مولوی، بسیج، محمدیه و دولت‌آباد تا پایان آذر ماه جاری و ایستگاه بعثت تا نیمه اول دی‌‌ماه به آسانسور مجهز شوند. همچنین بر اساس این اعلام قرار بود بهره‌برداری از پله‌ برقی ورودی جنوبی ایستگاه شادمان نیز تا نیمه اول آذر انجام ‌شود.

آماده است!

با این حال بعد از انتشار فیلم بازدید عضو شورا مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) باز هم بر ادعای خود مبنی بر تجهیز ایستگاه‌های مترو به آسانسور اصرار می‌کند و به «اعتماد» می‌گوید: ما به تعهدات‌مان عمل کرده‌ایم. همان‌طور که قبلا هم گفته بودیم، آسانسور ایستگاه‌هایی که قول داده بودیم، راه‌اندازی شده‌اند، اما مشکلی که پیش آمده به روش تقسیم کار و وظایف بین پیمانکار و مجموعه بهره‌برداری برمی‌گردد. او در تشریح جزییات این اختلاف می‌گوید: مشکلی که در مورد آسانسورهای مترو وجود داشت، برمی‌گشت به مسوولیت بهره‌برداری از این وسیله. یعنی بین اینکه مسوول نگهداری و بهره‌برداری از این آسانسورها چه مجموعه‌ای است؟ بین پیمانکار و مجموعه بهره‌بردار اختلاف نظری بود که البته حل شد، ولی در هر صورت آسانسورها آماده هستند و فقط به همین دلیل به‌طور موقت خاموش بوده‌اند.امام اشاره‌ای هم به آنچه در روز بازدید عضو شورا از برخی ایستگاه‌ها رخ داده بود، کرده و می‌گوید: در روزی که عضو شورای شهر برای بازدید به ایستگاه‌های مترو رفته بود نیز به همین دلیل آسانسور ایستگاه محمدیه قطع بوده است. حتی گویا مسوولان ایستگاه می‌گویند در صورت نیاز حاضر هستند آسانسور را روشن کنند ولی مثل اینکه این عضو شورا اصراری برای این کار نداشته است. بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد به خاطر یک اختلاف نظر کوچک! آسانسورهای چند ایستگاه مترو در تهران خاموش بوده‌اند و معلولان و جانبازان و شهروندان کم‌توان امکان استفاده از آنها برای جابه‌جایی در این ایستگاه‌ها را نداشته‌اند! همان 4 ماه قبل که موضوع نصب آسانسورها و پله‌های برقی داغ بود، مدیرعامل شرکت مترو تهران وعده‌هایی هم برای نصب آسانسور در ایستگاه‌های قدیمی فاقد پله برقی و آسانسور داده بود. وعده‌ای که امام در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص تحقق آن می‌گوید: مطمئن باشید این ایستگاه‌های قدیمی نیز به زودی به آسانسور مجهز خواهند شد. درست طبق وعده‌ای که داده بودیم ولی به خاطر اینکه باید برای نصب آسانسورها طراحی و جانمایی صورت گیرد، نصب آنها مدتی زمان خواهد برد.

پله‌های برقی

پله‌های برقی هم یکی دیگر از ملزومات ایستگاه‌های مترو هستند. با این حال گفته می‌شود هنوز برخی ایستگاه‌ها فاقد پله برقی هستند. ادعایی که امام آن را رد می‌کند و تاکید می‌کند: ما هیچ ایستگاهی را بدون نصب پله برقی افتتاح نمی‌کنیم. الان هم حدود 120 پله برقی از خارج خریداری شده که به تدریج در حال نصب در ایستگاه‌های قدیمی فاقد پله برقی است. به گفته او این پله‌های برقی خارجی نتیجه یک قرارداد قدیمی است و در آینده تلاش خواهد شد تا در صورتی که شرکت‌های داخلی توانایی ساخت این پله برقی‌ها را داشته باشند، ساخت آنها به تولید‌کنندگان داخلی سپرده شود.

اعتماد

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.