| کد خبر: 204895 |

مرز شلمچه به دستگاه ایکس ری کامیونی مجهز شد

در سومین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی دستگاه ایکس‌ری کامیونی با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در مرز بین‌المللی شلمچه راه‌اندازی شد.

تین نیوز

در سومین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی دستگاه ایکس‌ری کامیونی با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در مرز بین‌المللی شلمچه راه‌اندازی شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در آیین افتتاح دستگاه ایکس‌ری پرسرعت کامیونی در این گذرگاه مرزی گفت: این دستگاه با ظرفیت اسکن یکهزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون در روز با صرف ۲۰۰ میلیارد ریال با همت و تلاش کارشناسان داخلی کشور ساخته شده است.

مرتضی بانک مرز بین‌المللی شلمچه را یکی از مهمترین مرزهای تجاری و اقتصادی کشور دانست و اظهار داشت: با بهره‌برداری از دستگاه ایکس‌ری کامیونی گامی مهم در تسریع روند صادرات و واردات کالا در مرز شلمچه برداشته شده است.

وی تصریح کرد:با بهره‌برداری از این دستگاه زمینه استفاده از توانمندی‌ متخصصان داخلی فراهم شد تا نیاز کشور به خارج کاهش یابد

بانک افزود: مناطق آزاد کشور آماده است در چارچوب قوانین کشور و با فراهم نمودن تسهیلات و امکانات لازم به رونق و تولید و اقتصاد کشور کمک کند.

مشاور رییس جمهور میزان صادرات در سال گذشته از مرز شلمچه را ۳۸۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۷۰ میلیون دلار مربوط به تولید داخلی منطقه آزاد اروند است و در ۱۰ ماه نخست سالجاری نیز  ۷۰۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

بانک مناطق آزاد را محل امن ورود و خروج کالا در کشور دانست و افزود: در مرز شلمچه با فراهم بودن ۴۰ هکتار انبارهای بخش خصوصی و ۲۱ هکتار انبار سازمان منطقه آزاد اروند روزانه ۱۲ هزار تن کالا تخلیه و بارگیری می‌شود که این ظرفیت برای استان خوزستان ارزشمند است.

استاندار خوزستان نیز در این آیین گفت: با نصب و بهره‌برداری دستگاه ایکس‌ری کامیونی یکی از کمبودهای اساسی برای صادارات و واردات در مرز شلمچه برطرف شد و اکنون این مرز به عنوان مرزی رسمی و کامل برای افزایش صادرات به کشور عراق شناخته می‌شود.

غلامرضا شریعتی اظهار داشت: امنیت اقتصادی در مرز شلمچه منوط به نصب دستگاه ایکس ری کامیونی بود که این دستگاه به دست متخصصان داخلی در این مرز نصب شد.

وی افزود: برای وحدت رویه در مرز شلمچه مدیریت منطقه به سازمان منطقه آزاد اروند سپرده خواهد شد و این مسیر در حال طی شدن است تا شرایط برای تسهیل در روند صادرات و حضور اتباع کشور عراق در منطقه فراهم شود.

استاندار خوزستان گفت: منطقه آزاد اروند شرایط ویژه‌ای در کشور دارد که توقع از سازمان منطقه آزاد اروند را افزایش داده است و باید شرایط برای بهبود درآمدزایی این منطقه فراهم شود.

وی گفت: با نصب  ایکس‌ری کامیونی  در گمرک مرز تجاری شلمچه مشکلات موجود در حوزه قاچاق کالا و مواد مخدر و عبور کالا از مبادی رسمی برطرف می‌شود.

دستگاه ریکس ری نصب شده در مرز شلمچه مدل گنتری(x-ray-gahtri) است که قادر است در یک ساعت حداقل ۱۲۰ کامیون و در یک روز هزار و ۵۰۰ کامیون را اسکن کند و اطلاعات آنها را به اپراتورها منعکس کند.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است. 

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.