| کد خبر: 204847 |

پروازهای بین ایران و چین متوقف شده‌اند یا نه؟

پروازهای مستقیم و غیرمستقیم از چین به ایران به‌رغم نگرانی‌ نسبت به ورود ویروس کرونا به کشور همچنان برقرار هستند. پیش از این وزیر بهداشت در جلسه روز جمعه به همراه جمعی از هیات وزیران و معاون اول ریاست‌جمهوری دستوری را مبنی بر توقف کامل پروازهای چین از/به تهران مصوب کرده بودند، با این حال، روز شنبه و یکشنبه اقلا سه پرواز مستقیم از چین به تهران برقرار شده است.

تین نیوز

پروازهای مستقیم و غیرمستقیم از چین به ایران به‌رغم نگرانی‌ نسبت به ورود ویروس کرونا به کشور همچنان برقرار هستند. پیش از این وزیر بهداشت در جلسه روز جمعه به همراه جمعی از هیات وزیران و معاون اول ریاست‌جمهوری دستوری را مبنی بر توقف کامل پروازهای چین از/به تهران مصوب کرده بودند، با این حال، روز شنبه و یکشنبه اقلا سه پرواز مستقیم از چین به تهران برقرار شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از اعتماد، همزمان با اعتراض نماینده شیراز نسبت به ورود مسافر از چین به ایران و انتقال مسافران چینی از سایر فرودگاه‌های جهان توسط ایرلاین‌های ایرانی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت مدعی شده است که «ممکن است برخی با ترانزیت یا از فرودگاه‌های دیگر پس از سفر به چین به ایران سفر کنند.» علاوه بر آن رییس مرکز اطلاع‌رسانی اجرایی نشدن مصوبه دولت برای توقف پروازها را چنین توصیف کرده که چون این مصوبه عصر جمعه ابلاغ شده است، «نمی‌توان انتظار داشت بلافاصله این مصوبه از روز شنبه اجرا شود.»

پروازها به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت «تا جابه‌جایی تاجران و دانشجویان ایرانی و چینی به کشورهای خود که سه یا چهار روز طول می‌کشد، برقرار خواهند بود، اما تعداد آنها از ۷ پرواز به ۳ پرواز رسیده است.» موج انتقادات نسبت به عدم توقف کامل پروازها در حالی مطرح است که روز یکشنبه به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، یک مورد مشکوک به ابتلا کرونا ویروس در اصفهان شناسایی و بستری شد، این فرد از کارکنان فرودگاه است.

پروازها متوقف شده‌اند یا خیر؟

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی نسبت به ورود مسافر از چین به ایران و انتقال مسافران چینی از سایر فرودگاه‌های جهان توسط ایرلاین‌های ایرانی ابراز نگرانی کرد. بهرام پارسایی در صفحه شخصی خود در توییتر مدعی شد: «برخلاف تصمیم دولت، همچنان شاهد ورود مسافر از چین به ایران و انتقال مسافران چینی از سایر فرودگاه‌های جهان، توسط ایرلاین‌های ایرانی هستیم. آیا سازمان هواپیمایی، خودمختار است و تابع دولت نیست؟ ‌این سرپیچی و سوانح هوایی روزهای اخیر نشان می‌دهد که حفظ مدیران نالایق، مهم‌تر از جان مردم است.»

این در حالی‌ است که کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت امروز با بیان اینکه پروازهای مستقیم ایران به/از چین متوقف می‌شود و پروازهای غیرمستقیم لغو نشده‌اند، گفته که ممکن است برخی با ترانزیت یا از فرودگاه‌های دیگر پس از سفر به چین به ایران سفر کنند که مراقبت برای افرادی که مهر خروج از چین در ۱۴ روز گذشته در پاسپورت‌شان باشد، انجام می‌شود. جهانپور در پاسخ به ایرنا در مورد زمان توقف پروازها از چین گفته است که مصوبه دولت برای توقف پروازها عصر جمعه ابلاغ شده و نمی‌توان انتظار داشت بلافاصله این مصوبه از روز شنبه اجرا شود، اما به‌طور منطقی انتظار این است که از روز یکشنبه و حداکثر روز دوشنبه پروازهای مستقیم چین به تهران و برعکس متوقف شوند. جهانپور تاکید کرده بود که در مورد پروازهای غیرمستقیم از چین نمی‌توانیم کاری کنیم و اگر بخواهیم این پروازها را لغو کنیم گویی خود را تحریم کرده‌ایم.

جهانپور با اشاره به پروازهای غیرمستقیم از چین به ایران افزوده بود: البته برای پروازهای غیرمستقیم مراقبت‌های مرزی با دقت در فرودگاه‌ها انجام می‌شود به خصوص برای افرادی که مهر خروج چین در پاسپورت آنها باشد، مراقبت‌ها جدی‌تر است. جهانپور در بخش پایانی سخنانش تاکید کرده بود که پروازهای مستقیم از چین از قبل هم فقط در فرودگاه امام‌خمینی (ره) بوده است و همه این پروازها چه برای شرکت‌های ایرانی و چه چینی از روز (یکشنبه) باید متوقف می‌شدند.

در پی اعلام وضعیت اضطرار ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، سعید نمکی، وزیر بهداشت طی نامه‌ به اسحاق جهانگیری، معاون رییس‌جمهوری از دولت خواسته بود تا همه پروازهای رفت و برگشت به چین تا اطلاع ثانوی لغو شوند. در جلسه روز جمعه، اعضای دولت با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه‌و‌شهرسازی، گردشگری و صنایع‌دستی، کشور و سخنگوی دولت مصوب کردند تا اطلاع ثانوی همه پروازهای ورود و خروجی به چین لغو شوند. به‌رغم این مصوبه، همچنان نحوه اجرایی شدن آن مورد سوال است. بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به دستور جهانگیری در مورد لغو پرواز از چین هر چه زودتر اجرایی شود، صداوسیما به‌طور مستمر به مردم اطلاع‌رسانی کند، گفت: هرچه زودتر باید دستور معاون اول رییس‌جمهور همانند همه کشورهایی که پروازها‌ی‌شان را از چین متوقف کرده‌اند، اجرایی شود.

بهروز بنیادی در گفت‌وگو با ایلنا درباره اینکه چرا ایران مانند سایر کشورهایی که پروازهای خود را از چین لغو کرده‌اند به‌رغم اینکه معاون اول رییس‌جمهور هم درباره این مساله دستور داده است انجام نداده، گفت: چرایش را من نمی‌توانم پاسخ دهم، نمی‌دانم این پروازها هماهنگ شده از قبل بوده است یا خیر، گفته می‌شود این آخرین پروازهایی است که از چین صورت می‌گیرد و نکات ایمنی هم در فرودگاه‌ها رعایت می‌شود و امیدوار هستیم دستور معاون رییس‌جمهور همانند همه کشورهایی که پروازها‌ی‌شان را از چین متوقف کرده‌اند، اجرایی شود. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدوارم ما هم مانند سایر کشورها پروازهای‌مان را از مقصد چین هر چه زودتر لغو کنیم تا هنگامی که سازمان بهداشت جهانی دنیا را از وضعیت اضطرار خارج کند، هیچ رفت و آمدی به این کشور نداشته باشیم.

او با بیان اینکه تمهیداتی در خصوص مبارزه با «کرونا ویروس» در کشور در نظر گرفته شده است باید ادامه پیدا کند، عنوان کرد: خوشبختانه تا امروز موردی از ابتلا به «کرونا ویروس» ثبت نشده است اما نباید سستی کنیم چون بیماری در کشور ما نیست مبارزه نکنیم، باید به راه‌مان در مبارزه با این بیماری ادامه دهیم تا هنگامی که سازمان بهداشت جهانی وضعیت عادی اعلام کند. بنیادی گفت: وزارت بهداشت تا امروز در این زمینه خوب کار کرده و در سطح کشور اقدامات قابل ذکری داشته و در هیات دولت هم مبارزه با این بیماری مطرح شده و به وزارتخانه‌ها دستورالعمل‌های لازم داده شده است. با این حال علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «ایلنا» در پاسخ به این سوال که چرا هنوز پروازها به چین متوقف نشده است؟ گفت: دلیلی که به ما گفتند، تا جابه‌جایی تاجران و دانشجویان ایرانی و چینی به کشورهای خود که سه یا چهار روز طول می‌کشد، این پروازها برقرار است، اما تعداد آنها از ۷ پرواز به ۳ پرواز رسیده است. به گزارش ایسنا، به‌رغم تصمیمات مبنی بر لغو پروازهای ورودی از چین به ایران، بر اساس لیست پروازهای شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سه پرواز از شهرهای پکن، شانگهای و شنزن چین در ساعت‌های 19، 20 و 10: 21 در فرودگاه امام‌خمینی (ره)

به زمین خواهد نشست. علاوه بر این روز گذشته، با وجود اینکه به گفته رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، پروازهای چین برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا در راستای تصمیمات اتخاذ شده در جلسه راهکاری پیشگیری از ورود این ویروس ممنوع شده بود، دو پرواز ورودی از شهرهای شانگهای و گوانگ‌ژو چین انجام شد و در فضای مجازی ویدیویی دست به دست می‌شود مبنی بر اینکه «مسافران چینی را فقط ایرلاین ایرانی می‌پذیرد و آنها را به ایران و سپس چین منتقل می‌کند.» تاکنون واکنشی رسمی نسبت به این ویدیو منتشر نشده است.

هیچ ایرانی به کرونا مبتلا نشده است

رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت از اعزام هواپیمای اختصاصی با تجهیزات قرنطینه برای بازگرداندن 80 ایرانی مقیم چین خبر داد و گفت: این افراد بعد از بازگشت به کشور در هتلی در تهران به مدت ۱۴ روز و با حضور تیم پزشکی و با امکانات کامل قرنطینه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، کیانوش جهانپور درباره وضعیت بازگشت ایرانیان اعلام کرد که روز شنبه پروازی با تجهیزات کامل و تیم پزشکی به چین اعزام شده است تا بیش از ۸۰ نفر از هموطنان ایرانی مقیم کشور چین را به ایران بازگرداند. او افزود: بخش عمده‌ای از این افراد دانشجویان در حال تحصیل در چین هستند که برخی از آنها مشکلات نظام وظیفه داشتند که ستاد نیروهای مسلح تسهیلاتی برای بازگشت آنها به کشور در نظر گرفته است.

جهانپور درباره مجوز خروج ایرانیان مقیم چین از این کشور ادامه داد: مذاکرات با کشور چین در این باره انجام شد و توافق اولیه صورت گرفته است. با توجه به اینکه دو کشور دیگر مثل ترکیه اتباع خود را از چین خارج کرده‌اند، فکر نمی‌کنیم از نظر دیپلماتیک مشکلی برای بازگشت هموطنان‌مان وجود داشته باشد. جهانپور با تاکید بر این نکته که تاکنون هیچ‌ یک از هموطنان ایرانی مقیم چین به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند، اما به دلیل قرنطینه و محدودیت‌ها دچار مشکل شده بودند که از نظر اخلاقی ما و همه دستگاه‌های دولتی موظفیم این افراد را با رعایت ضوابط سلامت و ایمنی به کشور برگردانیم.

او درباره اینکه آیا موارد مشکوک به ویروس کرونا داشته‌ایم، گفت: روزانه به صورت انگشت‌شمار موارد مشکوک مبتلا به کرونا ویروس جدید داریم. هر فردی که علایم و شرح حال او احتمال ابتلا به ویروس کرونا جدید را داشته باشد، تست تشخیصی برایش انجام می‌شود و اگر تست منفی باشد، فرد از شرایط مراقبت‌های بهداشتی خارج می‌شود. جهانپور ادامه داد: اگر در بیماری نتایج آزمایشگاهی ابتلا به ویروس کرونا مثبت شود، بخش ایزوله منفی در بیمارستان شهدای یافت‌آباد در شهر تهران و بخش‌های ایزوله منفی آماده شده در سایر استان‌ها محل بستری این بیماران خواهد بود.

یک مورد مشکوک ابتلا به کرونا در اصفهان

ورود و خروج چینی‌ها به ایران در حالی همچنان قاطعانه متوقف نشده است که آرش نجیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شناسایی و بستری کردن یک مورد مشکوک ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان فارابی این شهر خبر داد. آرش نجیمی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این فرد که شب گذشته با علایم تب و سرفه که بین این بیماری و بیماری‌های هم‌خانواده آن مشترک است در بیمارستان فارابی بستری شد. او اظهار داشت: از آنجا که بیمار مذکور کارمند فرودگاه و با گردشگران چینی در تماس بوده، برای رعایت احتیاط به عنوان مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا، تحت مراقبت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های فارابی و امین اصفهان به پذیرش مبتلایان احتمالی به بیماری کرونا در اصفهان می‌پردازند، افزود: بر این اساس نمونه‌گیری از این فرد انجام شده و برای تشخیص به آزمایشگاه ویروس‌شناسی تهران ارسال شده است. آخرین خبر از وضعیت این فرد حاکی از آن است که فرد مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا از بیمارستان مرخص شده است. به گفته مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ایسنا این فرد از نظر علایم کلینیکی کاملا پاک شده و شرایط جسمی سالمی دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.