| کد خبر: 204829 |

◄ بهره‌برداری از خودروهای برقی در کشور به زودی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید خودروهای برقی گفت: استفاده و بهره‌برداری از خودروهای برقی در آینده نزدیک اتفاق می‌افتد و به زودی شاهد استفاده از این خودروها در تهران و برخی شهرهای بزرگ خواهیم بود.

تین نیوز

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید خودروهای برقی گفت: استفاده و بهره‌برداری از خودروهای برقی در آینده نزدیک اتفاق می‌افتد و به زودی شاهد استفاده از این خودروها در تهران و برخی شهرهای بزرگ خواهیم بود.

به گزارش تین نیوز، منوچهر منطقی  روز یکشنبه در اولین همایش ملی خودروهای آینده در سالن همایش های سازمان مدیریت صنعتی گفت: برای ساخت خودروهای برقی نیاز به زیرساخت هایی داریم که در این زمینه شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند و شرکت های بزرگ صنعتی تولید کننده خودرویی نیز برای تحقق این موضوع استقبال کرده اند.

وی اظهار داشت: شرکت های بزرگ تمایل به ایجاد استارتاپ دارند تا برای توسعه خودروهای هوشمند از توانایی استارتاپ‌ها بهره ببرند، این شرکت ها در صدد هستند که برخی قسمت های فناورانه تولید خودروهای خودران را با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن در دست گیرند تا به نتیجه برسانند.

منطقی در خصوص تخمین زمان بهره برداری از خودروهای خودران و برقی افزود: استفاده و بهره برداری از خودروهای برقی در آینده نزدیک اتفاق می افتد و به زودی شاهد استفاده از این خودروها در تهران و شهرهای بزرگ خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه اگر توسعه فناوری خودروهای هوشمند را خوب ادامه دهیم می توانیم به سمت خودروهای خودران برویم گفت: با این خودروها، ترافیک، تلفات جاده ای و آلودگی هوا کاهش می یابد.

منطقی با بیان اینکه در بحث طراحی و تولید خودروهای الکتریکی و خودران استعدادهای فراوانی در کشور وجود دارد، افزود: تخصص عمده خودروهای الکتریکی از بخش‌های مکانیک به سمت مکاترونیک، الکترونیک و دیتا یا داده سوق پیدا می‌کند که در این بخش کشور ما از مزیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: این در حالی است که اکنون بازیگران فوق‌العاده در بخش‌های الکترونیک، کنترل و سیستم‌های مخابراتی صنعت خودرو برای تولید محصول وارد عرصه شده‌اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در کشور استعدادهایی داریم که از آن‌ها کم‌تر استفاده شده که برای بهره مندی از این استعدادها برنامه‌ریزی دقیقی از سوی ستاد  انجام شده است، ابتدا نشست‌ها و هم‌اندیشی‌هایی در حوزه خودروهای الکتریکی، متصل و خودران برگزار کردیم که علاوه بر دعوت از صاحب‌نظران بین‌المللی، در عرصه داخلی هم از همه بازیگران از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو برای تأمین ایستگاه‌های شارژ، خودروسازان، قطعه سازان و دانشگاهیان دعوت کردیم تا نظرات خود را در این نشست‌ها مطرح کنند.

وی یادآور شد: در خصوص خودروهای الکتریکی سواری هم چند پروژه مطرح است که با توجه به اینکه معاونت علمی وظیفه‌اش انتخاب بهترین پروژه‌ها با در نظر گرفتن تمام شاخص‌های مورد نظر است بر همین اساس در حال بررسی این پروژه‌ها هستیم، بر اساس بررسی‌هایی که انجام‌ شده به این نتیجه رسیده‌ایم که محققان ما در زمینه خودروهای الکتریکی نسبت به سایر کشورهای دیگر از نظر بحث‌های نظری و نمونه اولیه خیلی عقب نیستند. 

منطقی در خصوص تولید خودروهای خودران با اشاره به اقدامات، برنامه‌ریزی و تحقیقات برروی این موضوع افزود: این نوع خودروها چند نسل دارند، نسل صفر این خودروها، خودروهای معمولی هستند که بیشتر مردم در حال استفاده از آن هستند با این تفاوت که یک سری امکانات همچون گیربکس اتوماتیک یا کروز کنترل روی همان خودروها نصب می‌شود، نسل بعدی هم خودروهایی هستند که سیستم‌های بیشتری دارند و اغلب با دخالت راننده می‌توانند در مسیر قرار گیرند و به‌ نوعی این سیستم‌ها حجم درگیری راننده را کمتر می‌کند و در نتیجه راننده وقت بیشتری دارد که به سایر کارهای خود به‌ غیر از رانندگی بپردازد و در عین‌حال از ایمنی هم برخوردار باشد، نسل سوم هم به‌طور کامل خودران است.

وی ادامه داد: ما در کشور به‌ طور نسبی بین نسل اول و دوم هستیم، بنابراین به‌طور نسبی هم فناوری‌های مرتبط با خودروهای خودران در داخل کشور وجود دارد و می‌توانیم آن‌ها را به‌ خوبی اجرایی کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.