| کد خبر: 204682 |

بانک‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری در صادرات ندارند

​رئیس کنفدراسیون صادارت گفت: در بحث سرمایه‌گذاری ارزی، یک میلیارد یورو پیش‌بینی شده و با توجه به اینکه این بسته بر مبنای اعتبار خریدار است و مستقیم به خریدار خارجی پرداخت می‌شود نمی‌تواند کمکی به صادرکنندگان کند زیرا عملا تحریم‌ها جلوی هرگونه نقل و انتقال بانکی را گرفته است.

تین نیوز

رئیس کنفدراسیون صادارت گفت: در بحث سرمایه‌گذاری ارزی، یک میلیارد یورو پیش‌بینی شده و با توجه به اینکه این بسته بر مبنای اعتبار خریدار است و مستقیم به خریدار خارجی پرداخت می‌شود نمی‌تواند کمکی به صادرکنندگان کند زیرا عملا تحریم‌ها جلوی هرگونه نقل و انتقال بانکی را گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، محمد لاهوتی در خصوص ابلاغ بسته مشوق‌های صادراتی از سوی معاون اول رئیس جمهور در هفته گذشته گفت: هر سال در بودجه یک عددی در قالب مشوق صادراتی مصوب می‌شود. سازمان توسعه تجارت از ابتدای هر سال به دنبال ابلاغ و روش‌های پرداختی این بسته است و در نهایت آن عدد آنقدر کوچک و دیر ابلاغ می‌شود که هدف اصلی که بحث حمایت و مشوق است، دیگر کارکرد خود را از دست می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان برای حمایت از صادرات تخصیص داده بودند که در نیمه اول سال ۹۷ ابلاغ و در حوزه حمل و نقل و نمایشگاهی هزینه شد. این در حالی است که مبلغ درخواست شده نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود.

وی افزود: در سال ۹۸، ۷۸۰ میلیارد تومان بودجه برای این بخش در نظر گرفته شده بود و حالا که کمتر از دو ماه به پایان سال مانده این بسته تشویقی از سوی معاون اول ابلاغ شد. البته هنوز منابع آن مشخص نیست و از فعالین اقتصادی نیز کسی در مورد عدد آن اطلاعی ندارد. این اعداد، نحوه تخصیص و زمان نشان از میزان نفوذ و تاثیرگذاری سیاست‌گذاران صادراتی است.

لاهوتی با تشریح جزئیات این بسته گفت: البته این بسته نکات مثبتی نیز دارد که مهمترین آن اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۴/۵ درصد برای صادرکنندگان است که ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن از صندوق توسعه ملی و ۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از محل آورده بانک‌ها تامین می‌شود و می‌تواند تاثیر زیادی برروی صادرات ما داشته باشد اما متاسفانه بانک‌های خصوصی و بیشتر بانک‌های دولتی به دلیل نرخ سود پایین آن خیلی تمایل به سرمایه‌گذاری ندارند و تجربه دو سال گذشته نشان داده تنها بانکی که در این حوزه فعال است بانک توسعه صادرات است و باید دید اکنون سهم این بانک از ۲۰۰۰ میلیارد تومان چقدر است.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در بحث مشوق‌ها عددی که اختصاص پیدا می‌کند آنقدر بزرگ نیست که بتواند در بخش نمایشگاهی و حمل و نقل، آن هم در حالی که کمتر از دو ماه مانده تحولی ایجاد کند. نکته دیگر اینکه در بحث سرمایه‌گذاری ارزی، یک میلیارد یورو پیش‌بینی شده و با توجه به اینکه این بسته بر مبنای اعتبار خریدار است و مستقیم به خریدار خارجی پرداخت می‌شود نمی‌تواند کمکی به صادرکنندگان کند. زیرا ما عملا سیستم بانکی نداریم و تحریم‌ها جلوی هرگونه نقل و انتقال بانکی را گرفته است و مضاف بر اینکه نرخ تسهیلات ارزی ما برای خریدار خارجی مقرون به صرفه نیست و به عقیده من تاثیر زیادی نخواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.